Gå til innhold

Tas det for mange prøver?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fagmiljøer mener det tas for mange prøver, både hos fastlege og andre steder: https://www.helse-sorost.no/nyheter/det-tas-for-mange-prover/

Burde vi være mer kritiske til å ta prøver, og bedt om mindre prøvetaking for å spare både oss selv og helsetjenesten for unødvendig bekymring?

Sikkert flere meninger og erfaringer om dette.

Anonymkode: 1591a...a88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. 100%. Vi er blitt et hypokondrisk folkeslag. 

Her vil du dog få en rekke med anektoder om at de oppdaget det ene og det andre gjennom rutineblodprøver. Men også de hvor legen ikke fant noe ved første blodprøvetagning, så de gikk til alternative behandlere som opplyste at "ja, du har faktisk mangler på" ditt og datt. 

Anonymkode: 789d1...bf1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Fagmiljøer mener det tas for mange prøver, både hos fastlege og andre steder: https://www.helse-sorost.no/nyheter/det-tas-for-mange-prover/

Burde vi være mer kritiske til å ta prøver, og bedt om mindre prøvetaking for å spare både oss selv og helsetjenesten for unødvendig bekymring?

Sikkert flere meninger og erfaringer om dette.

Anonymkode: 1591a...a88

Hmm, jeg har alltid tenkt det er rart vi ikke oppfordres til rutinemessige prøvetakinger. Spesielt etter fylte 40.

Nå er ikke jeg en som renner ned legekontor akkurat, men jeg vil gjerne være føre-var nå som jeg begynner å bli eldre. Ikke bare blodprøver, men også hjerteundersøkelser.

Anonymkode: da093...53d

Skrevet

Kan nok tenkes. Men samtidig er det flere som går med diagnoser som de ikke merket med det første, men som kunne bli oppdaget med en rutine kontroll: lever verdier, diabetes, osv

Skrevet

Jeg har flere eksempler på at rutineblodrøver er bortkastet enn det motsatte. F.eks onkelen min som tok rutine EKG og andre hjerteundersøkelser pga familiehistorikk. Han ble grundig utredet, uten symptomer, men pga alder og genetikk. Alt var tipp topp. Tre måneder etterpå fikk han hjerteinfarkt. Og ventet alt for lenge med å ta kontakt med legen når han faktisk hadde symptomer fordi "ingenting er galt med hjertet mitt, de haar jo nettopp sjekket det". Før det ble ambulanse og han nesten døde. 

Jeg har selv blitt friskemeldt av sånne blodprøver og opplevde det samme hvor jeg ignorerte symptomer fordi "alt var jo greit".

Det er både bortkastede ressurser, men også falsk trygghet. Det er så til de grader et øyeblikksbilde. Noe skurr man finner kan spontant bedre seg, annet kan spontant oppstå i kort tid etter prøven blir tatt. 

Jeg sier ikke at eldre mennesker ikke skal ta rutinesjekk, men ekstremt mye av det som blir sjekket er fullstendig unødvendig. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja. 100%. Vi er blitt et hypokondrisk folkeslag. 

Her vil du dog få en rekke med anektoder om at de oppdaget det ene og det andre gjennom rutineblodprøver. Men også de hvor legen ikke fant noe ved første blodprøvetagning, så de gikk til alternative behandlere som opplyste at "ja, du har faktisk mangler på" ditt og datt. 

Jammen bra man har «alternative» behandlere som ser helhet i kroppen og faktisk hjelper folk som har masse plager som ordinært helsevesen avfeier fordi «rett innanfor referansen» på et eller annet. For eksempel.

De kan Ingenting om vitaminer og kroppen som helhet. De leter bare etter en diagnose som evt kan behandles med en gitt medisin. 

Anonymkode: 0cca9...8df

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...