Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bestemor til 6 barnebarn. Jeg er alderspensjonist med minstepensjon, jeg har med andre ord. lite å rutte med rent økonomisk. Barnebarna pleier å få mellom 500-700 kroner til fødselsdager og jul, 
I vår skal barnebarn nr. 5 i rekken konfirmeres, barnebarn nr 1 skal gifte seg, barnebarn nr 2 skal ha 20-årsdag, hvilket vi skal ( som med de andre barnebarna markere 'ekstra). Vi skal feire 50 års dag og 70 års dag, et av barna mine skal også gifte seg. Det er også flere andre i nærmeste familie som har runde tall, og det 'forventes' ekstra feiring av disse også.

Med flyreiser og div. annet, så blir det en kostbar affære i tillegg til selve gavene. Jeg setter av penger på egen konto hver mnd, for å ha til gaver, men denne våren og sommeren kommer til å bli vanskelig.

De 'andre' besteforeldrene  til konfirmanten, har god råd, er vel bemidlet rent økonomisk sett. Forrige konfirmasjon ga de barnebarnet sitt en bunad til ca 40 000.- + en pengegave.
Jeg ga det jeg hadde mulighet til, det samme som de andre barnebarna fikk,  4000.-.kroner.
Jeg føler meg 'liten' i en slik setting, rett og slett.

Kort sagt, jeg synes dette er vanskelig.

Når det første barnebarnet nå  skal gifte seg, så kjenner jeg  på at jeg må tenke nøye på hva jeg skal gi, for det bør bli likt for de alle, når de etterhvert evt. skal gifte seg.

Barnebarna viser takknemlighet og glede over gaver jeg har gitt, så kanskje det hele 'henger på meg', at jeg føler at jeg ikke strekker til på en måte.

Men hva tenker dere, når det blir så stor forskjell på gavenes størrelse imellom besteforeldre?

Hvor mye skal jeg gi i brylluppsgave til barnebarn? Mer enn til konfirmanten?

Jeg kjenner meg noe usikker og lei meg for at jeg ikke evner å gi så mye som andre. Noen tips og tanker ?

Anonymkode: da534...0ae

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner hvordan du tenker. Vil bare fortelle hvordan vi har gjort det hos oss.

Vi er et par, med relativt grei økonomi (en med ganske god pensjon og en med en ok lønning)  har 5 barn til sammen, felles og min manns særkullsbarn. 9 barnebarn. Barnebarna får ca det samme som du gir, ca 7-800 til jul og bursdag. Konfirmasjoner har i det siste vært 6-7000 tror jeg. Ikke noen bunad fra oss til barnebarn, for å si det sånn. Så, selv om vi sikkert har en god del bedre råd enn du har, gir vi ikke særlig mye mer. Om vi kun hadde hatt et par felles barn og et fåtall barnebarn hadde vi sikkert gitt en del mer, men…

Synes du skal prøve å riste av deg følelsen av at det ikke er bra nok!

Anonymkode: ebd9f...c33

Skrevet

Da jeg ble konfirmert fikk jeg en "liten" gave av min minstepensjonistbestemor og en større av mine andre besteforeldre. Jeg kan med hånda på hjertet si at de gavene betydde absolutt like mye. Nå som mine egne barn er i den alderen, har vi samme situasjon, stor forskjell i hva besteforeldre har mulighet til å gi. Men vi har vært veldig tydelig på at de må gi det vil kan og vil, og ingen av oss forventer mer enn det. Jeg forstår godt følelsen da❤️

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss har vært vært veldig stor forskjell på gaven fra besteforeldrene. Min side gir mest. Han sin gir betydelig mindre. Svigerforeldrene mine ga 500 kr til dåpen, 2000 kr til konfirmasjon og gir 500 kr til jul og ungene får det samme til bursdag, men kun om vi inviterer til selskap. Mine foreldre gir 10000-vis av kroner, mange gaver til jul hvert år. Allikevel er det svigerforeldrene  som er "stjerner" hos barna. Tid, omsorg, oppmerksomhet, tilstedeværelse kan ikke kjøpes for penger. Relasjon verken kan eller skal måles i kroner og øre. 

Mitt råd, legg deg på en sum du kan følge opp. Du skal fremdeles ha råd til å leve, unne deg noe eget. 

Anonymkode: 8af9f...72f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv om du er minstepensjonist synes jeg du gir mye. Du gir mer en besteforeldre med to pensjoner i vår familie gir. Så ikke tenk på at du gir mindre, du strekker deg allerede langt og det er de nok klar over.

Når det kommer til feiringene så hadde jeg vært ærlig mot de etablerte. At dette er et kostbart år for deg pga ale feiringen i\og at gavene fra deg blir litt annerledes hvis du skal få til alle feiringene. Se heller på om det er en tjeneste de trenger og gi det i gave. Er det noen av de som pusser opp, har de utfordringer i hverdagen med barn og tidsklemma du kan bidra til osv. Så prioriterer du gave til konfirmanten og den som blir 20.

Er det glade i deg har de ingen problemer med å forstå dette og er bare glad for at du kommer. 

Anonymkode: 8353e...478

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode svar! Det var oppmuntrende ord fra dere som jeg kjente jeg trengte!

Anonymkode: da534...0ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...