AnonymBruker Skrevet 21. mars #21 Skrevet 21. mars Pawn Hearts skrev (6 timer siden): Kjente (og selvsagt helt bevisst valgte) kombinasjoner av for- og etternavn er Vilde Bjerke (datter av dikteren André Bjerke) og Trude Ludt (datter av komponisten Finn Ludt). Den første skjønte jeg ikke, og den andre er vel bare en myte? Anonymkode: 97d05...2ce 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars #22 Skrevet 21. mars Pawn Hearts skrev (6 timer siden): En venninne av moren min hadde slått opp med faren til deres felles datter og spurte barnet hvilket av etternavnene hun ville ha. "Jeg vil ha begge, jeg, mamma", sa datteren troskyldig, hvorpå mor svarte: "Nei, du kan ikke hete Witt Malt." Kjente (og selvsagt helt bevisst valgte) kombinasjoner av for- og etternavn er Vilde Bjerke (datter av dikteren André Bjerke) og Trude Ludt (datter av komponisten Finn Ludt). Trine. Ikke Trude. Trine Anonymkode: 41989...f57
AnonymBruker Skrevet 21. mars #23 Skrevet 21. mars Hadde jeg hett Joner til etternavn skulle datteren min het Milli Anonymkode: 41989...f57 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars #24 Skrevet 21. mars Pawn Hearts skrev (6 timer siden): En venninne av moren min hadde slått opp med faren til deres felles datter og spurte barnet hvilket av etternavnene hun ville ha. "Jeg vil ha begge, jeg, mamma", sa datteren troskyldig, hvorpå mor svarte: "Nei, du kan ikke hete Witt Malt." Kjente (og selvsagt helt bevisst valgte) kombinasjoner av for- og etternavn er Vilde Bjerke (datter av dikteren André Bjerke) og Trude Ludt (datter av komponisten Finn Ludt). Hadde virkelig Finn Ludt en datter som het Trude Ludt? Er ikke det bare en røverhistorie som har blitt tøyset med i alle år? Anonymkode: 90b9d...758
AnonymBruker Skrevet 21. mars #25 Skrevet 21. mars Wincke-Lancke er jo en klassiker, selv om det bare var en karakter av Trond Kirkvaag Anonymkode: 90b9d...758 1
Pawn Hearts Skrevet 21. mars #26 Skrevet 21. mars Takk, det er godt å bli korrigert. Jeg har alltid trodd på historien om Trude, men finner ikke noe som verifiserer det når jeg søker på nettet. Det hadde unektelig vært et artig navn …
AnonymBruker Skrevet 1. april #27 Skrevet 1. april Kjenner et par som heter Nes-Næss etter de giftet seg. Og en Mørch Winge. Og en par som giftet seg til Winther Snøløs. Anonymkode: 83ba7...1c3 2
AnonymBruker Skrevet 6. april #28 Skrevet 6. april Lene Stol er jo en klassiker. Stol er et stedsnavn på Karmøy brukt som etternavn. Anonymkode: 68bc8...877
AnonymBruker Skrevet 6. april #29 Skrevet 6. april Thea Sofie Loch Næss er jo ganske artig. Foreldrene heter Loch og Næss, det er ikke noe artistnavn-rør. Anonymkode: 774da...59d 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #30 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (På 20.3.2026 den 23.42): En perifer bekjent het Bjørn Bompi. Lurer på hva foreldrene tenkte Anonymkode: 9f9cc...902 Nå trudde jeg et øyeblikk at jeg skulle le meg i hjel… Husker jo bompibjørnene. Takk for dagens latterkrampe! Anonymkode: 89f26...b11
AnonymBruker Skrevet 14. april #31 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (På 4.3.2026 den 15.51): Jeg kjente en gang noen som het Fjeld som giftet seg med en Berg. Hun tok riktig nok navnet Berg, men kunne jo ha valgt å kalle seg (og barna sine) for "Fjeld Berg". Dessuten vet jeg om ei som heter "Furu" som er sammen med en som heter "Gran", så det hadde vært morsomt om de fikk barn og de ble hetende "Furu Gran". Kjenner dere til lignende tilfeller eller kommer på andre artige kombinasjoner av mellomnavn + etternavn der navnene har lignende betydning eller befinner seg innenfor det samme semantiske feltet? Selv kommer jeg i forbifarten på "Tangen Næss" og "Røed Grønn". Anonymkode: e7bab...c49 Hadde en asiatisk elev som het Min Pung. Anonymkode: 28b3b...aa7 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå