Gå til innhold

Morsomme mellomnavn + etternavn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjente en gang noen som het Fjeld som giftet seg med en Berg. Hun tok riktig nok navnet Berg, men kunne jo ha valgt å kalle seg (og barna sine) for "Fjeld Berg". Dessuten vet jeg om ei som heter "Furu" som er sammen med en som heter "Gran", så det hadde vært morsomt om de fikk barn og de ble hetende "Furu Gran".

Kjenner dere til lignende tilfeller eller kommer på andre artige kombinasjoner av mellomnavn + etternavn der navnene har lignende betydning eller befinner seg innenfor det samme semantiske feltet?

Selv kommer jeg i forbifarten på "Tangen Næss" og "Røed Grønn".

Anonymkode: e7bab...c49

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min svigerfar hadde et "morsomt" mellomnavn. Han het Noranus...

I utgangspunktet høres det jo ut som et greit navn, men jeg tror ingen unger på skolen hadde unngått å se ordet "anus" på slutten av det navnet... Ingen voksne heller for den delen. 

Han brukte aldri det navnet da. Kanskje forståelig.

Anonymkode: 00897...ad6

AnonymBruker
Skrevet

jeg hadde en lege som het dr lykke

Anonymkode: 2ba88...544

AnonymBruker
Skrevet

Steinar Lem tårner vel enda høyt oppe som ett pent altså, men litt uheldig plassert navn. 

Vet om en Stein Helle også, regner med det var bevisst navnevalg ute å gikk der. 

Anonymkode: d537f...62e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

jeg hadde en lege som het dr lykke

Anonymkode: 2ba88...544

Jeg kjørte forbi en tannlegeklinikk på Carl Berner i Oslo tror jeg det var, der det på et skilt sto

TANNLEGE RØSKELAND...

Trekke tenner hos han hørtes morsomt ut!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en Bø som giftet seg med en Bøe. De valgte bare det ene av etternavnene, altså, men tøyset mye med at de skulle ta hverandres etternavn som mellomnavn så de kunne hete Bøe Bø og Bø Bøe :hoho:

Anonymkode: 2a37b...05d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kjørte forbi en tannlegeklinikk på Carl Berner i Oslo tror jeg det var, der det på et skilt sto

TANNLEGE RØSKELAND...

Trekke tenner hos han hørtes morsomt ut!

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Morsomme navn- og yrkeskombinasjoner, altså. Men de bommer litt på det tråden handler om. 

Anonymkode: 2a37b...05d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Et par jeg kjenner heter Brun, og Rød. Til etternavn. Når de giftet seg var alle spent på om de blei Rød-Brun eller Brun-Rød. Men de valgte å bare beholde sine egne etternavn. Men kanskje på barna 😅🤣

Anonymkode: 4c20c...63e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ei som heter Kylling til etternavn. Hun giftet seg med en mann som het Winge til etternavn og tok begge navnene. Kylling Winge :ler: 

Anonymkode: 2de14...334

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjenner ei som heter Kylling til etternavn. Hun giftet seg med en mann som het Winge til etternavn og tok begge navnene. Kylling Winge :ler: 

Godt forsøk

Anonymkode: b3de6...7e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Godt forsøk

Helt greit at du ikke tror på det, det kan jeg ikke gjøre noe med, men det er faktisk sant. Jeg troller ikke. 

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2026 den 16.02):

Steinar Lem tårner vel enda høyt oppe som ett pent altså, men litt uheldig plassert navn. 

Vet om en Stein Helle også, regner med det var bevisst navnevalg ute å gikk der. 

Anonymkode: d537f...62e

Steinar Lem med fremtiden i våre hender😁

Anonymkode: 2d421...ccf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ei jeg kjenner het Paasche til etternavn. Hun giftet seg med en som het Bruun. Nå heter hun Paasche-Bruun 

Anonymkode: 41989...f57

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.3.2026 den 22.37):

Godt forsøk

IMG_5760.png

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om en Åsberg som giftet seg med en Ås (eller Aas, jeg er usikker på stavemåten). De beholdt hvert sitt etternavn, men Ås-Åsberg eller Åsberg-Ås, ville vært festlig. 

Anonymkode: 59b00...8c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En perifer bekjent het Bjørn Bompi. Lurer på hva foreldrene tenkte

Anonymkode: 9f9cc...902

Skrevet

Jeg synes kombinasjonen Stavås Skistad er ganske morsom, og når hun som heter det i tillegg er skiløyper, blir det enda bedre. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Fjeld Berg er jo ikke så rart, det er jo også mange som heter Fjeldberg.

Anonymkode: 213d9...148

Skrevet (endret)

En venninne av moren min hadde slått opp med faren til deres felles datter og spurte barnet hvilket av etternavnene hun ville ha. "Jeg vil ha begge, jeg, mamma", sa datteren troskyldig, hvorpå mor svarte: "Nei, du kan ikke hete Witt Malt."

Kjente (og selvsagt helt bevisst valgte) kombinasjoner av for- og etternavn er Vilde Bjerke (datter av dikteren André Bjerke) og Trude Ludt (datter av komponisten Finn Ludt).

Endret av Pawn Hearts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...