Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (24 minutter siden):

Har du hatt samme skattetrekk som tidligere år?

Finn fram skatteoppgjøret fra 2024 og sammenlign post for post. Mangler noen poster?

Skattetrekket har ikke noe å si, det er beregnet skatt jeg sikter til (uavhengig av hva jeg har innbetalt på forhånd). I fjor beregnet den at jeg skulle betale 190k i skatt, i år mener de jeg skal betale ca 235k i skatt. Har sammenlignet med 2024 og de forskjellene jeg viste til er det som er forskjellig. Ingen poster som mangler. 

Anonymkode: b6338...12e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skattetrekket har ikke noe å si, det er beregnet skatt jeg sikter til (uavhengig av hva jeg har innbetalt på forhånd). I fjor beregnet den at jeg skulle betale 190k i skatt, i år mener de jeg skal betale ca 235k i skatt. Har sammenlignet med 2024 og de forskjellene jeg viste til er det som er forskjellig. Ingen poster som mangler. 

110 000 x inntektsskatt 22 % = 24 200

110 000 x trygdeavgift 7,7 % = 8 470

110 000 x trinnskatt 13,7 % = 15 070

Totalt 47 740,-.

AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (3 minutter siden):

110 000 x inntektsskatt 22 % = 24 200

110 000 x trygdeavgift 7,7 % = 8 470

110 000 x trinnskatt 13,7 % = 15 070

Totalt 47 740,-.

Takk for svar, da er det nok riktig. Ble overrasket over at den lønnsøkningen skulle utgjøre såpass stor forskjell i skatt, så hadde håpet det var noe jeg overså. Den gang ei 

AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (5 timer siden):

Skatteoppgjøret starter 18. mars, så selvsagt har ingen fått beskjed om at det er klart.

Jeg har fått mail om skatteoppgjøret på alltinn. Og det ser ut til at beregnet utbetalingsdato er 18 mars. Så du tar desverre feil.

Anonymkode: eacab...138

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har fått mail om skatteoppgjøret på alltinn. Og det ser ut til at beregnet utbetalingsdato er 18 mars. Så du tar desverre feil.

Jeg forholder meg til det som står på skatteetaten, så da er det skatteetaten som tar feil.Screenshot_20260316_122919_Chrome.thumb.jpg.9356c47007c17d34ba475263d2c209f8.jpg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvor ser du at beregnet utbetalingsdato er 18 mars? På Altinn finner jeg bare skatteoppgjøret, likt som på skatteetaten. 

Anonymkode: eeecb...775

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det står ikke noe om beregnet utbetalingsdato, kun at skatteoppgjøret starter 18. mars. 

Anonymkode: b4c70...cce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Still waiting... :plystre:

Anonymkode: f81b9...1d7

1055de9c178ef5377c9ac330ab71f3e0.jpg

Anonymkode: 10737...547

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

1055de9c178ef5377c9ac330ab71f3e0.jpg

I'm still waiting too 🤑

Anonymkode: 8c980...907

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er smått utrolig at det i 2026 fortsatt er sånn at Skatteetaten ikke klarer å operere med konkrete datoer og frister til hver enkelt men kan tillate seg å gi ullene datoer. Alle andre må forholde seg til konkrete datoer hele tiden, bare ikke Skatteetaten. Ikke engang når de har krevd inn for mye penger, er det krav om rask tilbakebetaling. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvor ser du at beregnet utbetalingsdato er 18 mars? På Altinn finner jeg bare skatteoppgjøret, likt som på skatteetaten. 

På skatteetaten fikk jeg skattemeldingen. På altinn fikk jeg det ferdige oppgjøret som ble noen kroner mer. Og der står at jeg får det utbetalt den 18. mars. Jeg skjønner ikke vitsen med å krangle. Jeg vet jo hvilke dokument jeg har fått tilsendt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Fikk i dag. Stort sett har jeg fått siste eller nest siste dag :ler: og som forventet så var det restskatt, men ikke så ille som jeg så for meg. 

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har også fått skatteoppgjøret :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

I'm still waiting too 🤑

Anonymkode: 8c980...907

Kanskje de har glemt oss :vetikke:

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

På skatteetaten fikk jeg skattemeldingen. På altinn fikk jeg det ferdige oppgjøret som ble noen kroner mer. Og der står at jeg får det utbetalt den 18. mars. Jeg skjønner ikke vitsen med å krangle. Jeg vet jo hvilke dokument jeg har fått tilsendt.

Siden du er den eneste mennesket som mener å ha fått en konkret dato, er det jo ikke så rart man tror du har misforstått. Vis gjerne et skjermbilde.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
temolitus skrev (1 minutt siden):

Jeg har også fått skatteoppgjøret :) 

Det har du ikke, det kommer tidligst 18. mars, dvs om to dager.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes det er smått utrolig at det i 2026 fortsatt er sånn at Skatteetaten ikke klarer å operere med konkrete datoer og frister til hver enkelt men kan tillate seg å gi ullene datoer. Alle andre må forholde seg til konkrete datoer hele tiden, bare ikke Skatteetaten. Ikke engang når de har krevd inn for mye penger, er det krav om rask tilbakebetaling. 

Hvorfor er det utrolig? 

"Alle andre" får til? Hvem "alle andre" skal gjøre en svært kompleks beregning for hele Norges befolkning og skal administrere dette innen en relativt kort periode, samtidig som viktig infrastruktur ikke skal kræsje, utelukkende finansiert av skattepenger? 

Har du noen gang for eksempel søkt om erstatning fra et flyselskap pga kansellert flygning? En svært enkel beregning i forhold, men heller ikke da får du en gitt dato pengene blir utbetalt, du kan vente i månedsvis. 

Nei, "alle andre" må ikke forholde seg til konkrete datoer. Når får jeg pengene fra forsikringssaken min tilbake? Vet ikke! Når har NAV behandlet og utbetalt sykepengene mine? Aner ikke! Når får banken behandlet lånesøknaden min? Who knows! Når får jeg pengene tilbake fra Zalando? Kanskje neste uke, kanskje i mai! Når vil Elkjøp gi seg og returnerer pengene for det defekte kjøleskapet? Tja, vi må kanskje krangle 6 måneder til først! 

Har det slått deg at du rett og slett har fullstendig urealistiske forventninger, over en bagatell? 

Anonymkode: 50b37...ca8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje de har glemt oss :vetikke:

Begynner å lure :klo:

Anonymkode: f81b9...1d7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så du er spesiell du da? Som eneste person som har fått konkret dato? Jeg har også fått mitt skatteoppgjør, både på altinn og skatteetaten men det står jo ikke noe dato. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det har du ikke, det kommer tidligst 18. mars, dvs om to dager.

Ja jøss, du vet selvsagt best

IMG_2443.thumb.jpeg.8bf34c7337448dee31dbea72bdb88014.jpeg

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...