Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hololo skrev (5 timer siden):

Det er tilfeldigheter

Det tror jeg og 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hver gang jeg har fått tabell trekk har det blitt baksmell og har uføretrygd.  Endret til prosent trekk, og da gikk jeg i mitt favør med 500kr,

Så jeg stoler ikke på tabell lenger

Anonymkode: 07186...924

Da er det feil tall i skattekortet.

AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (1 minutt siden):

Da er det feil tall i skattekortet.

Gjeld har stemt. Problemet har vært ofte nav  men at de plutselig etterbetaling, osv osv.

Har en onkel som prøvde å hjelpe til og han jobber med regnskap. Og skjønte ofte ikke hvor skatte etaten fikk ting fra, for var først da vi endret til prosent trekk at ting gikk så og si i 0. Eller restskatt

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gjeld har stemt. Problemet har vært ofte nav  men at de plutselig etterbetaling, osv osv.

Har en onkel som prøvde å hjelpe til og han jobber med regnskap. Og skjønte ofte ikke hvor skatte etaten fikk ting fra, for var først da vi endret til prosent trekk at ting gikk så og si i 0. Eller restskatt

Skatteetaten tar utgangspunkt i innberettet lønn o.l. i oktober året før, mens resten av opplysningene tar utgangspunkt i sist innleverte skattemelding dvs for 2024 for skattekortet som gjelder for 2026. 

Skatteetaten vet jo selvsagt ikke hvilken inntekt, renter, fradrag osv du ender opp med et år etter at de har sendt ut skattekortet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og du fikk ikke med deg forskjellen mellom vanlig lønn og foreldrepenger, hvor mye skulle du da skattet egentlig, trolig ikke så mye, ellers må jo den babybobla ha vært ekstrem?

Anonymkode: a5e85...340

Nei, jeg fikk foreldrepenger i tillegg til min vanlige lønn, siden jeg tjente mer i forkant av foreldrepermisjonen slik at NAV betalte ut mellomlegget. 

Ja, når man får et prematurt barn så kan det bli en ganske ekstrem babyboble :) Du skulle prøvd det selv, man har nok med å ikke bli psykotisk om man ikke skal følge med på om NAV trekker skatten som de skal trekke.. 

Anonymkode: 5b617...f45

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
Grønnsaksvaffel skrev (1 time siden):

22 000,- er ikke så veldig mye da. Jeg har så stor differanse mellom skattetrekk og utlignet skatt uten å ha gjort noe som helst med skattekortet.

Nei, det er ikke store summen, men tenker på hvilke endringer de har gjort, som ordner seg med restskatter på 120.000 og mer for å investere i stedet for å trekke riktig skatt underveis..  ja,ja, det er uansett ikke min sak. De får bare styre på som de vil. 

Så store restskatter har selvsagt også helt ok forklaringer, som f.eks gevinst ved salg av aksjer eller eiendom.

Endret av Perine
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hver gang jeg har fått tabell trekk har det blitt baksmell og har uføretrygd.  Endret til prosent trekk, og da gikk jeg i mitt favør med 500kr,

Hver gang jeg har tabelltrekk får jeg tilbake og restskatt på prosent 🫣

Anonymkode: 7cd3b...bfa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må passe på å ha oppdatert tabell med riktig inntekt. Ellers kan det bli feil 

Anonymkode: 8c980...907

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg fikk foreldrepenger i tillegg til min vanlige lønn, siden jeg tjente mer i forkant av foreldrepermisjonen slik at NAV betalte ut mellomlegget. 

Ja, når man får et prematurt barn så kan det bli en ganske ekstrem babyboble :) Du skulle prøvd det selv, man har nok med å ikke bli psykotisk om man ikke skal følge med på om NAV trekker skatten som de skal trekke.. 

Det er jo alltid skatteyters oppgave å passe på at skattetrekket er riktig, uansett om vi får utbetaling fra arbeidsgiver eller Nav. Nav trekker etter sist innleste skattekort fra skatteetaten. Det er den som mottar sin oppgave å passe på at det er riktig. 

Anonymkode: 648e1...4b2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk barn i uke 30+5, og så neste i uke 28+3 som døde, så takk det vet jeg mye om 🤷‍♀️ ikke kom med "Du skulle prøvd selv" når du ikke vet den du svarer sin historie. Makan.

Fremdeles er skatt en så stor del av lønn/inntekt at man vel burde merke de tusenlappene ekstra. 

Anonymkode: a5e85...340

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men det er jo det som er sykt, at ingen vet noe som helst. Det er hele opplegget som er for dårlig!

Anonymkode: 9c67d...59e

Skatteetaten har frist til å få alle skatteoppgjørene ferdig innen en av de første dagene i desember. Alle skal ha fått innen den fristen. Oppgjørene sendes ut fortløpende frem mot den fristen. Veldig mange får rundt 20.6. 

Anonymkode: ebceb...9a8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må passe på å ha oppdatert tabell med riktig inntekt. Ellers kan det bli feil 

Anonymkode: 8c980...907

Nei, inntekt skal ikke ha noe å si ved tabell, man må ha riktige fradrag og kapitalinntekter. Den tabellen man da får tar høyde for alle inntektsnivåer.

Anonymkode: 22771...735

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan mener du at det skulle vært? Skal man si fra til de som blir tatt ut til kontroll?

Anonymkode: 22771...735

Det gjøres. Enten etterspørres opplysninger, ellers så varsles det om at skattefastsettelsen vil bli endret og man får en tilsvarsfrist. Mange av disse brevene er maskinelle og har standardtekster. (AI på veldig lavt nivå) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette er noe av det største tullet jeg har lest, true med bøter og fengsel om man skatter lite gjennom året for å så betale en høy restskatt innen 31 mai påfølgende år. Må da vitterlig være mer alvorlige kriminelle ting de heller bør ta tak i. Disse som har firmabil med hjem hver dag uten å skatte, det må da være mer kriminelt og skatteunndragelse?

Anonymkode: 01ffb...017

Det er klart det finnes verre skatteunndragelser, men trekkordningene er veldig viktige og blir de undergravet på en slik måte, så må etaten reagere.

Det er gitt mye kraftigere signal i år enn tidligere år ved at etaten i år har gått ut i media og sagt klart i fra om at å lyve slik at man får et uriktig lav skattetrekk er ulovlig. 

Dette er altså noe man følger med på i etaten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Når de sender ut, så står det foreløpig beregnet skatt.... 

Anonymkode: 02302...73c

Det stemmer. Det er du og jeg som fastsetter skatte grunnlaget. I skattemeldingen står de opplysningene skatteetaten har. Det er vårt ansvar å sjekke de og eventuelt supplere de. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg blir litt kvalm av alle wannabe-skatteeksoerter som skal belære andre her. Særlig de som hele tiden skal påpeke at "du belaster samfunnet" og lignende. 

Vet dere: jeg har null tiltro til dere! 

Anonymkode: 32e3d...3bd

Jeg jobber i Skatteetaten i dag og har over 20 års fartstid. At det gjør deg kvalm er ditt problem. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nå får folk opp andres navn igjen. Altinn-Kenneth is back?

Anonymkode: a6566...ea1

Arbeidet med ny og bedre Altinn er i full gang. Vi håper det blir bedre. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gleder meg allerede til onsdag 18 mars så får jeg pengene på konto! :)

Anonymkode: 84dd7...ae3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gleder meg allerede til onsdag 18 mars så får jeg pengene på konto! :)

Anonymkode: 84dd7...ae3

Det r jo ikke sikkert at pengene kommer den 18 fordi om du allerede har fått beskjed om at skattemeldingen er kommet. Jeg fikk tidlig i fjor og pengene kom ikke før i juni 🙂

Anonymkode: 7cd3b...bfa

AnonymBruker
Skrevet

Er det sånn at når man får «skatteoppgjøret er klart»  da betyr det at pengene er på vei? Eller kan de allikevel komme i juni? 

Anonymkode: 85120...0f3

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...