Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Taffel skrev (9 minutter siden):

Jeg fikk i går, noen tusen tilbake, etter å ha lagt inn arbeidsreise siden jeg har mer enn 27 km kjørelendge t/r, så ble det noen tusen til. Husker dere på å gjøre det? Det er ganske sleipt formulert og underkommunisert i rubrikk for minstefradrag at man har rett på det.  

Fradrag arbeidsreise skal ikke inn i rubrikken Minstefradrag. Det er egen rubrikk for Reisefradrag.

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg får alltid seint!!! Og jeg sjekker flere ganger i om dagen alltid, klarer ikke la være. Egentlig burde de latt sånne som meg få først. 

Anonymkode: 85120...0f3

Belønne de som belaster systemet unødig?

Anonymkode: a6566...ea1

• Liker 4
Skrevet

Bare jeg ikke blir skyldig så er jeg fornøyd 😂

Sparer i fond, og er veldig fornøyd med det 🙌

Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (12 minutter siden):

Fradrag arbeidsreise skal ikke inn i rubrikken Minstefradrag. Det er egen rubrikk for Reisefradrag.

Ja, det er riktig, men når man skal gå inn, så får man beskjed om at det"sjelden er noe å endre her" i den digitale løsningen. I allefall får jeg det.  Enkleste er å bruke søkeordet "arbeidsreiser" i søkefeltet, da får man opp riktig rubrikk. 

Skrevet
Taffel skrev (Akkurat nå):

Ja, det er riktig, men når man skal gå inn, så får man beskjed om at det"sjelden er noe å endre her" i den digitale løsningen. I allefall får jeg det.  Enkleste er å bruke søkeordet "arbeidsreiser" i søkefeltet, da får man opp riktig rubrikk. 

Det er sjelden noe å endre på minstefradraget.

Minstefradraget er et standardfradrag for utgifter knyttet til arbeid. Eneste grunn til å endre minstefradraget er hvis man har større dokumenterte utgifter til arbeid enn standardfradraget. 

Reiseutgifter, fagforeningskontingent, pensjon har egne poster i SM og regnes ikke inn i minstefradraget.

Skrevet

Jeg fikk nå! I fjor altså siste dag, i år nesten først ;)

Får igjen ca 10 000, var litt spent fordi jeg har arvet en sekundærbolig i løpet av fjoråret som står med altfor høy verdi, men jeg valgte å ikke gjøre noe med det. Greit nå!

Anonymkode: dd6c6...f65

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.3.2026 den 9.56):

Men det hadde trolig ingen praktisk betydning hverken for deg eller dem.

Anonymkode: a5e85...340

Meningen er jo at meldingen fra Skatteetaten skal ha en praktisk betydning. Praktisk betydning for dem i alle fall. De håper jo å unngå at "alle" driver og logger seg på i tide og utide og overbelaster systemet i ukesvis. Men det viser seg jo at den meldingen ikke er pålitelig, så folk logger seg på likevel.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg fikk nå! I fjor altså siste dag, i år nesten først ;)

Får igjen ca 10 000, var litt spent fordi jeg har arvet en sekundærbolig i løpet av fjoråret som står med altfor høy verdi, men jeg valgte å ikke gjøre noe med det. Greit nå!

Anonymkode: dd6c6...f65

Dette må du nesten forklare. Betaler du ikke formuesskatt? Så har det jo uansett ikke noe å si og var ikke noe å være spent for. Men hvis du gjør det kunne du fått igjen mer ved å rette. 

Anonymkode: 22771...735

Skrevet
Kålrota skrev (22 timer siden):

De som har kontroll på økonomien sin vet allerede hvordan de ligger an ift å få igjen eller måtte betale. 

De som har kontroll på økonomien sin må verken betale eller få igjen penger - de har regnet det ut, sørget for korrekt skattekort gjennom året og dermed går i null året etter på skatten. Pluss minus noen få hundrelapper kanskje.

• Nyttig 1
Skrevet

Sjekket nå og fortsatt ikke fått 😔

Anonymkode: e2abd...20d

Skrevet
Million skrev (5 minutter siden):

De som har kontroll på økonomien sin må verken betale eller få igjen penger - de har regnet det ut, sørget for korrekt skattekort gjennom året og dermed går i null året etter på skatten. Pluss minus noen få hundrelapper kanskje.

Dummeste jeg har hørt. Jeg får igjen mellom 2 og 4 tusen hvert år og har stålkontroll på økonomien min selv om jeg er for lat til å vite nøyaktig hvor mye jeg kommer til å få igjen😄

Anonymkode: 6c972...fe1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette må du nesten forklare. Betaler du ikke formuesskatt? Så har det jo uansett ikke noe å si og var ikke noe å være spent for. Men hvis du gjør det kunne du fått igjen mer ved å rette. 

Anonymkode: 22771...735

Ja, jeg stusset også på den. Og selv om man ikke betaler skatt på den, er det alltid greit å få den satt med riktig verdi. Skattene blir neppe lavere de neste tre årene. 

Anonymkode: a6566...ea1

Skrevet
Million skrev (10 minutter siden):

Har stålkontroll på min økonomi og får 120 000 i restskatt. Pengene står og godgjør seg på høyrentekonto frem til 31.mai!

Anonymkode: 30770...fb1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Var det ikke slik i fjor at det bare ble sendt ut visse dager i uken? Mandag, Onsdag og Fredag fks? Mener å huske at det ikke var alle virkedager i uken det ble sendt ut, men noen «faste» dager. 

Anonymkode: 3a054...6cd

Oppgjøret ja, ikke skattemeldingen. 

Anonymkode: 7a7a1...1ea

Skrevet

Fikk den i dag, og den var i orden, så jeg sendte inn :) 

image.png.1afee0ed91cf6f4bf52f15c306c3bdb7.png

• Nyttig 1
Skrevet
Million skrev (27 minutter siden):

Jeg har stålkontroll på økonomien min, men bryr meg nada om jeg får restskatt eller tilgode og har aldri endret skattekortet. Summen jeg betaler i skatt blir uansett den samme totalt sett.

Jeg vet selvsagt om jeg får restskatt eller til gode, og beløpet jeg må betale/får tilbake.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har stålkontroll på min økonomi og får 120 000 i restskatt. Pengene står og godgjør seg på høyrentekonto frem til 31.mai!

Anonymkode: 30770...fb1

Ja, det er jo kontroll. Du har planlagt og vet hva du får i baksmell, har pengene til det stående fordi du har satt det av. Kontroll og planlegging.

Det er ikke å mangle kontroll når man planlegger og budsjetterer det slik, så svaret ditt ble litt "god dag mann, økseskaft".

Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

Ja, det er jo kontroll. Du har planlagt og vet hva du får i baksmell, har pengene til det stående fordi du har satt det av. Kontroll og planlegging.

Det er ikke å mangle kontroll når man planlegger og budsjetterer det slik, så svaret ditt ble litt "god dag mann, økseskaft".

Du tuller nå, ikke sant?

Du skrev: "De som har kontroll på økonomien sin må verken betale eller få igjen penger - de har regnet det ut, sørget for korrekt skattekort gjennom året og dermed går i null året etter på skatten. Pluss minus noen få hundrelapper kanskje."

Vedkommende svarte akkurat på det du skrev, i likhet med meg og en annen.

Skrevet

Nevner ingen navn, bare generelt. Både her og i andre anonyme kommentarfelt forekommer det  latterlige diskusjoner om hvordan rikfolket  kalkulerer med gigantiske restskatter og skryter av at de er såå flinke og har kontroll, og så litt skryt av investeringer. Æsj, det lukter dritt.

Man har kontroll hvis man har sjekket sitt skattekort, og gjerne se over det et par ganger i løpet av året for å følge med på hvordan det passer med sine forhold. Da får man ikke uventede negative overraskelser når skattemelding og oppgjør kommer.  Om det går i pluss eller minus er greit nok, bare man er forberedt på det.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Fikk for et par timer siden, mannen  ba meg sjekke mailen. Den lå i søppelposten, så hadde ikke fått varsel. Heldigvis i pluss, som forventet. Sendt inn. Kan jeg forvente å få penger 18.mars? 

Anonymkode: 9c67d...59e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...