Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Har en baby på 6 uker (han er 5 uker prematur så egentlig 1 uke gammel da). Han har i noen uker gryntet og knirket veldig mye spesielt på kvelden og natt, og virker å ha vondt/luft i magen. Begynner ofte å grine da, men hovedsaklig høylytt pressing/offing/knirking med grov røst. Han har hyppige bæsjebleier som er normal farge/konsistens. Gulper av og til. Virker som han ikke liker å ligge flatt, kan aldri legge han fra oss, må bæres eller ligge på brystet. Han ammer hyppig og kaver ofte på brystet men øker godt i vekt (over 300g i uken).

Er dette "for lite" symptomer til å kunne være mpa / stille reflux? Pga jeg ikke får sove noe  av alle lydene så tenkte jeg litt på å prøve melkefritt i et par uker, men føler kanskje det er litt voldsomt og.

Anonymkode: 3f0bb...c83

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må gjerne prøve melkefritt da det ikke skader å prøve.

Har dere prøvd å heve hodeenden av madrassen hans?

Anonymkode: 9ede6...ba9

AnonymBruker
Skrevet

det er bare å prøve melkefritt. alle babyer sliter med refluks til en grad uten at det er noe diagnose på det. Men melkeproteiner kan absolutt gjøre refluks verre. spesielt på kveld og natt kan babyer grine mer fordi tarmsystemet og lukkemuskelen er umoden. kroppen er mer sensitiv til fordøyelse av mat på kveld/natt. 

hos oss forsvant all skriking når jeg gikk over til melkefritt uten at lege og helsesykepleier var enig i at babyen feilte noe. 

Anonymkode: 4775c...ba4

AnonymBruker
Skrevet

Alle babyer sliter i en eller annen grad med mage og tarmer, de er født umodne og det tar litt tid før systemet modnes. 

Stille refluks kan du høre hvis babyen ligger (sjeldnere når de er oppreist, men det kan forekomme) og du hører at det svelges og svelges, som om noe kommer opp (syre) som de forsøker å svelge igjen. Hevet hodeende kan hjelpe, vente litt med soving til en stund etter mat (eller holde i lett oppreist stilling mens babyen sover, og så legge ned), eller at babyen sover på sin venstre side (magesekkens utforming gjør at innholdet da ligger bedre i den, i stedet for å bevege seg opp). 

MPA kan ha flere symptomer, både smerter og i verste fall blod i avføringen. Intoleranse mot melk derimot har mer diffuse tegn. Det er vanskelig å leve fullstendig melkefritt, både spekepølser og tannkrem kan finne på å ha melkeproteiner i seg, og soyaproteiner er så like at de kan forveksles i kroppen. Så det er en utfordring, og det kan ta litt tid før du ser eventuelle resultater. 

Babyen din er veldig liten, og prematur. Det er ikke unaturlig om den sliter med mage/tarm, uten at det er noe større «feil» der. Noen ganger må man bare ta tiden til hjelp. Men du kan prøve deg litt fram, se om det fins stillinger hvor babyen sover bedre, bruke litt tid rundt måltider så det svelges minst mulig luft, sykle med beina/hjelpe bevegelse i systemet. Og du kan selvfølgelig prøve med melkefritt, bare vær obs på at det krever en hel del. 

Anonymkode: 63b00...dd5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine som har mpa fikk ikke symptomer før senere og det var mer "alvorlig". Blod i avføringen, hysterisk skriking og utslett. Men som noen sier skader det ikke å prøve ute mp. Bare les deg godt opp og les bak på alle matvarer. Det finnes også i tannkrem.

Anonymkode: 11b4f...052

AnonymBruker
Skrevet

jeg syns du bør snakke med jordmor om det før du gjør noen endringer med mat

jeg har selv reflux- medfødt og hadde ikke noen sånne plager når jeg var liten 

Anonymkode: 74f9e...3ca

AnonymBruker
Skrevet

IKKE GJØR NOE SOM HELST FØR DU HAR SNAKKET MED LEGE!

det er ikke "bare å prøve", jeg blir så provosert når folk skriver dette om barn. Babyen din er en uke gammel, tarmene er umodne, livet er nytt, alt jobber med å forstå hvordan ting virker. Har du noe som du føler ikke stemmer så er det legemet. Alltid. 

Babyer kan ha løsninger etter fødsel, det kan være at du har for eksempel malt i mme (det er gluten i malt, har aldri forstått hvorfor de anbefaler det), det kan være luft, umodenhet, feil type MME som er tungt fordøyelig ++++++

Anonymkode: 1cf2f...632

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

det er ikke "bare å prøve", jeg blir så provosert når folk skriver dette om barn. Babyen din er en uke gammel, tarmene er umodne, livet er nytt, alt jobber med å forstå hvordan ting virker. Har du noe som du føler ikke stemmer så er det legemet. Alltid. 

Babyer kan ha løsninger etter fødsel, det kan være at du har for eksempel malt i mme (det er gluten i malt, har aldri forstått hvorfor de anbefaler det), det kan være luft, umodenhet, feil type MME som er tungt fordøyelig ++++++

Det er ikke farlig at mor unnlater å spise melk en periode. Men såklart er baby dårlig må hun jo til lege. Slik jeg leser innlegget er ikke baby særlig plaget eller dårlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei,

Har en baby på 6 uker (han er 5 uker prematur så egentlig 1 uke gammel da). Han har i noen uker gryntet og knirket veldig mye spesielt på kvelden og natt, og virker å ha vondt/luft i magen. Begynner ofte å grine da, men hovedsaklig høylytt pressing/offing/knirking med grov røst. Han har hyppige bæsjebleier som er normal farge/konsistens. Gulper av og til. Virker som han ikke liker å ligge flatt, kan aldri legge han fra oss, må bæres eller ligge på brystet. Han ammer hyppig og kaver ofte på brystet men øker godt i vekt (over 300g i uken).

Er dette "for lite" symptomer til å kunne være mpa / stille reflux? Pga jeg ikke får sove noe  av alle lydene så tenkte jeg litt på å prøve melkefritt i et par uker, men føler kanskje det er litt voldsomt og.

Helt normalt at nyfødte lager helt sykt med lyder om natta. Høres faktisk sykt ut ja. Samboeren min fikk ikke sove nesten på 4 uker pga alle lydene

Anonymkode: 656f4...d2e

• Liker 1
Skrevet

Min datter var 1 mnd for tidlig født og hadde stille refluks i 6 mnd...hun kunne aldri ligge flat, da kom alltid melk ut..munn og nese.  Kunne sitte i bilstol og bare spy ut melk .

Hadde også noen ", puste stopp" da hun ikke "fikk" ut melken fort nok 

Ble helt borte etter 7 mnd og vi begynte på grøt og fast mat

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er ikke farlig at mor unnlater å spise melk en periode. Men såklart er baby dårlig må hun jo til lege. Slik jeg leser innlegget er ikke baby særlig plaget eller dårlig.

Det er jo ikke bare melk hun må holde seg unna. Det gjelder alle matvarer eller drikker som har melkeproteiner i seg og det er faktisk ganske mye. Og er ikke bare for en periode. De anbefaler rundt en måned uten før en først ser resultater. Jeg ville først snakket med lege, men ut fra de symptomene ts beskriver så høres det helt vanlig ut når babyen er så liten. Men hvis det ikke bedrer seg etter en stund og babyen ikke legger på seg eller mistrives veldig ville jeg snakket med lege. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Lisegikkpåskolen skrev (46 minutter siden):

Det er jo ikke bare melk hun må holde seg unna. Det gjelder alle matvarer eller drikker som har melkeproteiner i seg og det er faktisk ganske mye. Og er ikke bare for en periode. De anbefaler rundt en måned uten før en først ser resultater. Jeg ville først snakket med lege, men ut fra de symptomene ts beskriver så høres det helt vanlig ut når babyen er så liten. Men hvis det ikke bedrer seg etter en stund og babyen ikke legger på seg eller mistrives veldig ville jeg snakket med lege. 

Jeg er fullt klar over det, men det er likevel ikke så inngripende. Hilsen mamma med mpa barn som har vært uten melkeprotein og soya alle amme periodene mine. 1 mnd er kort tid. Men som sagt synes ikke jeg heller det høres veldig bekymringsfullt ut det TS beskriver.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Eh, jo. det er bare å prøve. legen og helsestasjonen kan ikke bestemme hvorvidt mor skal spise eller ikke spise mat med melk. Men joda, det er lurt å forhøre seg med dem. Mitt første barn skrek og skrek og skrek nesten hele døgnet i 7 måneder. både helsestasjon og lege sa at ingenting var galt med barnet - at det bare var kolikk. så jeg måtte ikke finne på å bytte erstatning eller få utredning for mpa. Andre barnet mitt nå viste samme tendenser og de sa det samme denne gangen også. De frarådet meg fra å kutte ut melk fra kosten siden jeg ammet. Men ungen ble helt en helt ny unge når jeg kutta tvert på melkeprodukter. Skal jeg virkelig la ungen skrike seg ihjel for at jeg på død og liv skal spise litt ost?

Anonymkode: 4775c...ba4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2026 den 10.05):

Hei,

At babyen griner av å ligge flatt er jo ikke fordi han feiler noe, det er jo fordi han vil være inntil deg. ingen babyer vil ligge for seg selv. babyen har nettopp vært inne i deg i flere måneder. Det er ikke noe annet de vil enn å være på deg når de så små. vent til barnet er nærmere to måneder. Da trives nok babyen mye bedre ved å ligge flatt. hadde babyen feilet noe hadde han nok skreket noe ekstremt over flere timer. Magevondt er veldig normalt de første ukene. 

AnonymBruker
Skrevet

Map er overdiagnostisert og overbehandlet. Vet jeg banner i kirka hos enkelte av å si det, men jeg sier det likevel. 

https://tidsskriftet.no/2025/08/kronikk/ammende-trenger-sjelden-slutte-med-kumelk

De færreste barn med mpa reagerer på melken til mor når mor spiser kosthold med melkeproteiner, fordi det er så lite melkeproteiner som kommer over i morsmelka. Men det KAN skje likevel at noen barn er så sensitive. Da er typiske tegn på den typen allergi at barnet får blod i avføringen, grønn, slimete avføring og at barnet gråter MYE. Da barnet mitt gikk diagnosen gråt barnet mitt ca 8 timer hver dag og hadde mye blod i avføringen. Det er fordi så små barn har den typen melkeproteinallergi som gir FPIAP som er en betennelse i tarmen.

Anonymkode: 30339...e57

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Map er overdiagnostisert og overbehandlet. Vet jeg banner i kirka hos enkelte av å si det, men jeg sier det likevel. 

https://tidsskriftet.no/2025/08/kronikk/ammende-trenger-sjelden-slutte-med-kumelk

De færreste barn med mpa reagerer på melken til mor når mor spiser kosthold med melkeproteiner, fordi det er så lite melkeproteiner som kommer over i morsmelka. Men det KAN skje likevel at noen barn er så sensitive. Da er typiske tegn på den typen allergi at barnet får blod i avføringen, grønn, slimete avføring og at barnet gråter MYE. Da barnet mitt gikk diagnosen gråt barnet mitt ca 8 timer hver dag og hadde mye blod i avføringen. Det er fordi så små barn har den typen melkeproteinallergi som gir FPIAP som er en betennelse i tarmen.

Anonymkode: 30339...e57

Takk for svar alle sammen. Det er vel lite sannsynlig at lille har MPA. Han har verken grønn, blodig eller slimete avføring. Litt utslett rundt i ansiktet som bittesmå kviser og lar seg stort sett trøste hvis vi holder han når han har magevondt. Mye knirking og "breking" og pressing i perioder. I går spiste jeg endel melkeprodukter for å sjekke og etter det har han hatt store bæsjebleier og mye surkling i magen, gulping og raping men ikke noe mer enn det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar alle sammen. Det er vel lite sannsynlig at lille har MPA. Han har verken grønn, blodig eller slimete avføring. Litt utslett rundt i ansiktet som bittesmå kviser og lar seg stort sett trøste hvis vi holder han når han har magevondt. Mye knirking og "breking" og pressing i perioder. I går spiste jeg endel melkeprodukter for å sjekke og etter det har han hatt store bæsjebleier og mye surkling i magen, gulping og raping men ikke noe mer enn det. 

Det kan jo være en ren tilfeldighet tenker jeg. Babyen din er såpass liten at bæsjebleiene er både store og kommer ofte og uforutsett ☺️. Lukkemuskelen er enda ikke ferdig utviklet heller, så noen gulper mye og hikster/svelger når de ligger flatt. Min gjorde dette i veldig mange uker. Nå er hun 3 måneder og ingen problemer med dette nå lengre. 

Anonymkode: 656f4...d2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...