Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei!

til neste år skal jeg starte med en bachelor.

men er litt usikker på hva! Det eneste jeg ønsker er en sikker og trygg jobb jeg kan ha resten av arbeidslivet. Gjerne sånn at man tjener «nok» til å ha råd til en ferie på sommeren med 2 barn.

hvilke utdanninger tenker dere er et godt valg? Drømmen er jo kanskje ha muligheten til hjemmekontor. Så man har mulighet til å jobbe om man selv er litt syk eller om man må være hjemme med barn. Bor i Telemark om det har noe å si.

Anonymkode: 7176f...362

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å tilføye at jeg har tenkt en god del på økonomi og administrasjon 

AnonymBruker
Skrevet

Tja,er vel greit å ta en utdannelse ikke "alle" har. Gjerne noe som ikke "alle" klarer,men selvfølgelig du mestrer. Ellers blir man bare en i mengden det er altfor mange av.

Anonymkode: aeee8...697

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Glemte å tilføye at jeg har tenkt en god del på økonomi og administrasjon 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja,er vel greit å ta en utdannelse ikke "alle" har. Gjerne noe som ikke "alle" klarer,men selvfølgelig du mestrer. Ellers blir man bare en i mengden det er altfor mange av.

Anonymkode: aeee8...697

DET ab 697 skriver... øk.ad har jo "alle". 

Anonymkode: 9dc49...781

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Drømmen er jo kanskje ha muligheten til hjemmekontor. Så man har mulighet til å jobbe om man selv er litt syk eller om man må være hjemme med barn. 

Frå ein som har ein jobb der eg kan/må gjere ein del arbeid heimefrå, så kan eg love deg at draumen ikkje er ein jobb der arbeidsgjevar ventar at du skal gjere arbeid mens du er sjuk, og heimekontor er ikkje forenelig med barn under skulealder. 

Trygg jobb for resten av livet er handverk, omsorgsyrker og lærar. 

Anonymkode: 71c90...7d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

hei!

til neste år skal jeg starte med en bachelor.

men er litt usikker på hva! Det eneste jeg ønsker er en sikker og trygg jobb jeg kan ha resten av arbeidslivet. Gjerne sånn at man tjener «nok» til å ha råd til en ferie på sommeren med 2 barn.

hvilke utdanninger tenker dere er et godt valg? Drømmen er jo kanskje ha muligheten til hjemmekontor. Så man har mulighet til å jobbe om man selv er litt syk eller om man må være hjemme med barn. Bor i Telemark om det har noe å si.

Inovasjon, økonomi, og kanskje design (fortsatt?), er kanskje trykt. IT er kanskje kastet i søppelet om 2 år, sammen med alle professorene (samme gjelder også computer science, matematikk, og alt, i og med at en kan be claude.ai å ta utgangspunkt i koden til å genere matematiske bevis og lage fancy publikasjon. Om en driver med programmerings konkurranse, så er man en mega professor når masse upublisert materiale av veldig høy kvalitet kommer i henda på folk pga claude.ai + programmerings konkurranse oppgaver).

Anonymkode: d1864...e17

AnonymBruker
Skrevet

Har du utdanning fra før? 

Lærer er vel ganske trygt, men da må du belage deg på fem år med utdanning. Fint yrke mtp ferie og barn.

Barnehagelærer. 

Sykepleier, minus er all slags jobbtider hele året. 

Regnskapsfører eller revisjon fremfor adm./øk. som ikke er trygt vil jeg påstå, i alle fall ikke kun bachelor.

Følger du med på arbeidsmarkedet der du bor, og vet hvilken kompetanse og utdanning det er mye behov for?

Anonymkode: bba82...6fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en veldig vanskelig ting å vite akkurat nå. Du har ingen garanti for at det er behov for deg når du er ferdig. 

Var mye jobber i min bransje når jeg startet opp for noen år siden, men nå er det knapt mulig å få et intervju. 

Har merket at cyber security har blitt veldig populært. Men hvor lett det er å få jobb etter utdanning vet jeg ikke jeg kjenner 2 i jobb nå og flere under utdanning.

Alt som krever fysisk oppmøte som lærer er nok det som er sikrest å satse på. Men dette er vanskelig å si i en periode med økonomisk nedgangstid, AI og mye usikkerhet og krig.

Mulig robot teknikk, elektro ingeniør, maskin ingeniør. AI kan for øyeblikket ikke ta over disse jobbene.

Anonymkode: 8aa12...56f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil satset på ingeniør, som også inneholder en god del økonomi og ledelse i tillegg til ingeniørfagene. Har du også mulighet til å kombinere dette med en toårig master senere, enten som gir sivilingeniørgrad eller en mer fri master innen et annet fagområde. Cybersikkerhet er også et fagområde som blir viktig i fremtiden, og som (også) inneholder mye ledelse og administrasjon. 

Anonymkode: 0d70b...66c

AnonymBruker
Skrevet

Styr unna lærer. Mange problembarn og vanskelige foreldre.

Anonymkode: 82a94...d7e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Frå ein som har ein jobb der eg kan/må gjere ein del arbeid heimefrå, så kan eg love deg at draumen ikkje er ein jobb der arbeidsgjevar ventar at du skal gjere arbeid mens du er sjuk, og heimekontor er ikkje forenelig med barn under skulealder. 

Trygg jobb for resten av livet er handverk, omsorgsyrker og lærar. 

Anonymkode: 71c90...7d3

Absolutt!!! Det er ingen drøm å måtte jobbe selv om man er syk, og å jobbe med sykt barn hjemme er ofte et helvete. Det er skikkelig stressende selv med barn i småskolealder. I barnehagealder er det et mareritt. Det er mye bedre å ha FRI når man faktisk er SYK eller har SYKE BARN.

Hilsen en som selv ikke har fri når jeg er syk eller ungene er syke 🤯

Anonymkode: 1467e...764

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sats på en ingeniørutdanning! Helst innen bygg eller elektro.

Anonymkode: 64c58...3a7

AnonymBruker
Skrevet

Ta nå vertfall en master, får ikke jobb med bare bachelor i dag...

Anonymkode: 3555b...ec8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...