AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 23:11 #1 Skrevet tirsdag kl. 23:11 Jeg må sette opp en oversikt over hva og hvor mye jeg bruker penger på. Hvordan klarer jeg det på enklest mulig måte? Må jeg gå gjennom kontoutskrifter og sette det i kategorier også regne over? Hvor lang periode bør en se på da? Anonymkode: 90ebb...708
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 23:31 #2 Skrevet tirsdag kl. 23:31 Enten det, eller du kan skriver ned alt du bruker fremover:) Anonymkode: 8e097...11a 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 23:41 #3 Skrevet tirsdag kl. 23:41 Jeg legger inn fortløpende hva pengene går til. Har i et excel-ark. Øverst er mine inntekter. De er delt opp i Lønn, barnebidrag, nav Deretter følge faste utgifter som boliglån, studielån, strøm, forsikring, mobil, kommunale avgifter, sparing osv. Så kommer de variable utgiftene som mat, klær, bolig, ferie, drivstoff, helse, osv. Til følger inntekt samlet, utgifter samler, balanse (inntekt minus utgift) Jeg har en kolonne for hver måned gjennom hele måneden. De faste utgiftene er temmelige like måned for måned, det samme med inntektene. Så mye kan legges inn på forhånd Du velger du selv hvor detaljer det skal være. Jeg fargekoder også. Har også nederst en oversikt over renter måned for måned, selve gjelden min. Har også et eget ark som viser mine hovedtall, hvor skattetrekk er tatt med. Her har jeg også oversikt over inntekt, formue og gjeld mange år tilbake i tid. Også aksjebeholdningen min er her. Alt som bruke til skattekortet mitt er der. Har også mange andre ark i excel, men det er for en annen dag Anonymkode: 9fa9f...76c 1
Knirke Skrevet i går, 05:44 #4 Skrevet i går, 05:44 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg må sette opp en oversikt over hva og hvor mye jeg bruker penger på. Hvordan klarer jeg det på enklest mulig måte? Må jeg gå gjennom kontoutskrifter og sette det i kategorier også regne over? Hvor lang periode bør en se på da? Anonymkode: 90ebb...708 Er det budsjett eller regnskap du mener? Eller begge? Hva skal du bruke det til? 1
Grønnsaksvaffel Skrevet i går, 05:52 #5 Skrevet i går, 05:52 Jeg fører regnskap i Excel. Jeg har bankkontoene i de første kolonnene - der jeg fører alt inn og ut. Fordeler alt ut på mat, bolig, bil, ferie/fritid, klær, helse/velvære, innbo/løsøre og diverse. Jeg har en fane/ark per mnd.
AnonymBruker Skrevet i går, 06:16 #6 Skrevet i går, 06:16 Fører også alle utgifter i Excel. Et dokument til faste utgifter og et til variable/daglidagse utgifter. Begge sortert i faner, kategorier og alt slikt. Fører derimot ikke opp inntekt noe sted. Anonymkode: 324b6...7f7
AnonymBruker Skrevet i går, 07:44 #7 Skrevet i går, 07:44 Regnskap i Excel. Fører inn utgifter fortløpende. Har poster for bolig (her går alt av lån, fellesutgifter, strøm, forsikringer osv), dagligvarer, transport, klær/sko, helse, underholdning, sparing og annet. Setter meg ned to ganger i uka og går gjennom siste kjøp og fører inn. Har gjort dette i tre år nå, og det er interessant (og for meg veldig beroligende) å vite nøyaktig hvor mye jeg bruker på hva. Og så går det sport i å prøve å redusere enkelte poster fra måned til måned! Anonymkode: b9031...9a5
AnonymBruker Skrevet i går, 09:07 #8 Skrevet i går, 09:07 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Enten det, eller du kan skriver ned alt du bruker fremover:) Anonymkode: 8e097...11a Jeg må levere en oversikt til bank i løpet av uka i forbindelse med lånesøknad.. Anonymkode: 90ebb...708
AnonymBruker Skrevet i går, 09:12 #9 Skrevet i går, 09:12 Knirke skrev (3 timer siden): Er det budsjett eller regnskap du mener? Eller begge? Hva skal du bruke det til? Banken vil jeg skal vise at jeg ligger under SIFO budsjettet og klarer å betale på et lån av den størrelsen jeg ber om. Anonymkode: 90ebb...708
AnonymBruker Skrevet i går, 11:40 #11 Skrevet i går, 11:40 Vi har en variant der vi har en mabnk med flere brukskontoer som da er øremerket ulike ting. Eks en til mat/husholdning med kort til å handle. En til alle faste regninger og overvføring til sparekontoer osv, en til diverse utgifter der vi setter inn en planlagt sum hver mnd. Så er det så enkelt som at når kontoen er tom så er den tom, da må vi i det minste stoppe opp og tenke før vi eventuelt henter penger fra en annen budsjettpost. På den måte trenger vi ikke skrive ned hvert enkelt kjøp, men sørger også for at der svært synlig hvis vi bruker mer enn planlagt/budsjettert på noe. Funker fint. Men før vi satte opp det systemet for mange år siden hadde vi noen måneder der vi skrev nedf bokstavelig talt alle kjøp, og dannet oss oversikt over hva vi brukte penger på. Det var veldig lurt, men ikke noe å fortsette med. Men det la grunnlag for å finne ut hvor mye vi faktisk skulle sette av til ulike ting hver måned. Anonymkode: dc6df...99c
AnonymBruker Skrevet i går, 12:12 #12 Skrevet i går, 12:12 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Banken vil jeg skal vise at jeg ligger under SIFO budsjettet og klarer å betale på et lån av den størrelsen jeg ber om. Anonymkode: 90ebb...708 Se i nettbanken (ikke app) om det er mulig å eksportere transaksjonene til regneark. Da er det lett å sortere etterpå. Anonymkode: f886f...9fc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå