Gå til innhold

Andre barn er redde for mitt barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 
har fått beskjed av barnehagen at andre barn er redde for mitt barn. Andre foreldre har fortalt til barnehagen at deres barn gruer seg til å komme på grunn av mitt barn. 
jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. 
barnet mitt er førskolebarn. Veldig umoden for alderen, og litt dårlig språk. Vi er klar over at det til tider kan være ufin oppførsel og språk, og vi føler vi snakker oss ihjel her hjemme.

er det andre helt konkrete ting vi som foreldre kan gjøre? 

Anonymkode: d7fa3...cd2

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pushe barnehagen til å ha voksne tettere på ham, eventuelt henvise PPT.

Anonymkode: 5a731...b1d

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva gjør barnehagen da? Skjønner at dere må følge opp hjemme såklart men dere er jo ikke der når barnet er i barnehagen. Har dere venner og familie med barn dere møter på fritiden, hvordan er barnet da?

Kan barnehagen og dere søke ekstra assistent til barnet feks? Er dere henvist til utredning?

Anonymkode: e2b5b...728

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! 
har fått beskjed av barnehagen at andre barn er redde for mitt barn. Andre foreldre har fortalt til barnehagen at deres barn gruer seg til å komme på grunn av mitt barn. 
barnet mitt er førskolebarn. Veldig umoden for alderen, og litt dårlig språk. Vi er klar over at det til tider kan være ufin oppførsel og språk, og vi føler vi snakker oss ihjel her hjemme.

Dialog med andre foreldre er alltid et godt utgangspunkt! Hvis de vet at dere anerkjenner problemet og jobber med det, kan det forebygge mye.

Umodenhet og dårlig språk kan være det underliggende problemet, som utløser frustrasjon og dermed dårlig oppførsel. Snakk gjerne åpent om dette, så andre foreldre har sjans å forstå. 

Så kan dere jo drive litt rollespill hjemme, med tema empati.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kom ikke barnehagen med innspill her? Det er jo lite dere kan gjøre med oppførsel i barnehagen. Vil de ikke ta en runde hos PPT og så eventuelt BUP? Dere har det utrolig travelt med å få skikke på barnet før skole.

Anonymkode: 74f6a...c6d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper ikke snakke barnet ihjel. 

Dere må faktisk gi konsekvenser på ufin oppførsel. 

"nei, slutt!" Og ta henne ut av situasjonen. Hun må lære at hennes oppførsel får konsekvenser. Ikke snakk - konsekvenser! 

Hva har dere gjort, annet enn å snakke ihjel? Hva sier bhg? 

Anonymkode: 3d418...5c2

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

"nei, slutt!" Og ta henne ut av situasjonen. Hun må lære at hennes oppførsel får konsekvenser. Ikke snakk - konsekvenser! 

Hvor står det at det er en jente?

Anonymkode: 32030...21d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei! 

Ta barnet med til helsestasjonen eller fastlege og start prosessen med utredning, det haster siden skolestart er om et halvt år!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen ganger, når man ikke har informasjonen, så velger man et pronomen. 

Jeg valgte hun, men sånn rent statistisk burde jeg sikkert valgt han. 

Det har virkelig ingenting å si. Får vi informasjon om riktig kjønn så bytter jeg om. 

Noen poster over meg står det han - men hun(!) som skrev det fikk ingen "hvor står det at det er en gutt?) :vetikke: 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Enig! Min mann er en som alltid har snakket ungene sine ihjel. Og ikke minst bruker han utrolig mange ord på å si svært lite. 

Og ungene detter av lasset etter tredje setning og har alltid "hørt samme leksa" før. 

Jeg derimot, er kanskje altfor kort og konsis, men en ting er sikkert, ingen misforstår hva jeg mener. 

Gir konsekvenser etter en advarsel og det vet alle her i huset. Når jeg sier en ting, vet ungene at jeg mener det. 

Anonymkode: 4f718...59d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

For dét er jo viktigst her og endrer saken totalt..... :dåne:

Anonymkode: f0266...c0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det noe grunnet til dårlig språk? For eksempel dårlig hørsel?

Gjør barnehagen ingen tiltak? Jeg har og førskolebarn og i gruppen er det uvanlig mange med dårlig språk og uttalefeil. Barnehagen har fått inn logoped for å få på plass språket før skolestart. 

Har ikke barnehagen koblet inn PPT? 

Anonymkode: 2b0d8...b84

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Minner om mitt barn, bortsett fra dårlig språk. Mitt barn fikk autismespekterdiagnose ved utredning. Som de andre over sier, dere har dårlig tid med tanke på skolestart. Få koblet inn Ppt med tanke på ekstra ressurser på skolen + veiledning/tilrettelegging og observasjon. Hvis snakking ikke hjelper, er det feil metode. Sikkert ikke dumt å be om henvisning til Bup heller. Jeg kan dessverre ikke fortelle deg hva som er riktig metode, for mitt barn fungerer dessverre fortsatt ikke godt med andre barn. Voksne må være tett på hele tiden.

Anonymkode: cac58...829

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig! Min mann er en som alltid har snakket ungene sine ihjel. Og ikke minst bruker han utrolig mange ord på å si svært lite. 

Og ungene detter av lasset etter tredje setning og har alltid "hørt samme leksa" før. 

Jeg derimot, er kanskje altfor kort og konsis, men en ting er sikkert, ingen misforstår hva jeg mener. 

Gir konsekvenser etter en advarsel og det vet alle her i huset. Når jeg sier en ting, vet ungene at jeg mener det. 

Anonymkode: 4f718...59d

Men er ikke et førskolebarn for liten til å se sammenheng mellom konsekvens som blir delt ut klokken 1600, for noe hen gjorde klokken 0900 i barnehagen?

Anonymkode: 8e2ae...7b7

AnonymBruker
Skrevet

Forøvrig så er vårt barn yngre, men har vært mye problemer med atferden hens. Etter kort tid hadde de en samtale med oss voksne hvor vi delte opplevelser om barnet: de fortalte om bhg og vi om hjemme. Deretter fortalte de hva de skulle gjøre fremover. Etter noen måneder ønsket de at ppt skulle observere. Etter observasjon fikk de noen tips til hva de skulle gjøre. 

Hva gjør bhg med dette, ts? Det er veldig vanskelig å fikse dette problemet når man ikke er der selv. En skoleelev kan man snakke med på kveldstid, men det er ikke alltid like enkelt med yngre barn. Hvordan er selve språkforståelsen til barnet? Hørsel? 

Anonymkode: 8e2ae...7b7

AnonymBruker
Skrevet

For en vond tilbakemelding å få om barnet sitt ❤️ 

Hvordan vil du beskrive deres foreldrestil? Hvordan reagerer dere når barnet sier "nei", "vil ikke", "jeg vil ikke legge meg", "nei jeg skal ikke pusse tennene mine!"?

Hvordan møter dere barnet når hen gjør feil?

Hvordan snakker du og din mann til hverandre, både privat og foran barna?

Naturlige støttespillere i slike situasjoner vil jeg si er PPT og helsestasjonen. PPT kan også veilede barnehagen, og helsestasjonen kan støtte og veilede dere som foreldre. Begge instanser kan snakke med barnet. 

Jeg vil fremsnakke COS-kurs for dere foreldre, circle of security. 

Anonymkode: e8c49...1c5

AnonymBruker
Skrevet

Du må ha hjelp. Be bhg om hjelp til å hjelpe barnet ditt. Hvis de er redde for ditt barnbør ditt barn følges 1-1 for å skåne de andre barna. Det er forebyggende arbeid. Det kan kartlegge hva som skjer og også tilrettelegge for ditt barn å hjelpe å forebygge konflikter. Det haster for det tar lang tid å få den hjelpen. 

Anonymkode: 835f7...16b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Pushe barnehagen til å ha voksne tettere på ham, eventuelt henvise PPT.

Som de fleste burde ha fått med seg nå så befinner vi oss i en stor bemanningskrise når det kommer til barnehager og vi har ikke nok ressurser til til å frigi ansatte som skal være tettere på et barn. Så veien og gå er ikke å prøve å pushe de ansatte til å være tettere på, men å kontakte for eksempel ppt som du nevner. Og om det da skulle vise seg at barnet har en eller annen utfordring som kreves at barnet trenger tettere oppfølging kan man da om det foreligger et vedtaksøke om ekstra ressurser til en assistent som skal følge dette barnet tettere enn det vi kan få til med en allerede redusert grunnbemanning.

Anonymkode: fce81...23a

AnonymBruker
Skrevet

hvorfor har ikke barnehagen snakket med dere om kartlegging hvis dette er tilbakemeldingen? Ikke nødvendigvis på en diagnose men på samspill og språkutvikling og forståelse? 

Anonymkode: 1ea4e...53f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Som de fleste burde ha fått med seg nå så befinner vi oss i en stor bemanningskrise når det kommer til barnehager og vi har ikke nok ressurser til til å frigi ansatte som skal være tettere på et barn. Så veien og gå er ikke å prøve å pushe de ansatte til å være tettere på, men å kontakte for eksempel ppt som du nevner. Og om det da skulle vise seg at barnet har en eller annen utfordring som kreves at barnet trenger tettere oppfølging kan man da om det foreligger et vedtaksøke om ekstra ressurser til en assistent som skal følge dette barnet tettere enn det vi kan få til med en allerede redusert grunnbemanning.

Anonymkode: fce81...23a

Det er like fullt barnehagens ansvar å ha forsvarlig bemanning. Eneste måte å signalisere krise oppover, er å kreve dette. 

Så er det opp til barnehagens leder å ha baller til å stå i at ja, forsvarlighet kan gi budsjettsprekk.

Det er også barnehagens ansvar å ta det opp med foreldre om de mener det er grunnlag for PPT. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...