Gå til innhold

Kroppslig angst, antidepressiva?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg har i flere år slitt med nedstemthet og aldri gjort noe med det. Aldri pratet med noen om og heller bare tenkt "jeg bare er sånn". De siste månedene har det blitt gradvis verre og måtte tilslutt prate med min mor. Mamma ba meg om å dra til legen da hun har sett dette i mange år og prøvd å få meg til å prate om hvordan jeg egentlig har det og mitt svar har alltid vært "jeg har det bra". Nedstemtheten har vært tristhet, men også innvendig sinne, følelsen av at det koker inni meg. Ikke så mye agerende sinne men heller mer apatisk og likegyldig.

Jeg dro til legen og forklare hvordan jeg har det osv. hun mente at jeg mest sannsynlig har gått med en depresjon over lengere tid som har ført til en type angst i kroppen. Jeg sliter ikke med overtenking eller tankekjør, men heller en ekstrem uro i kroppen og en slags skrekk følelse i magen og brystet, prikking og hjertebank på det værste. Akkurat dette har vel vart i snart 1 år, men nedstemtheten før jeg flyttet hjemme fra som nå er 10 år siden. Skal til psykolog men fastlegen anbefalte meg å starte med antidepressiva. Jeg var uenig og forklarte hvorfor, men er det noen som har erfaring med antidepressiva som kan fortelle meg litt om det og hvordan dere evt har respondert til det?

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om det kan hjelpe deg noe, men de fleste som har angst eller depresjon eller psykiske plager tenker at deres problemer er så spesielle at enten vil ikke antidepressiva kunne hjelpe eller så vil ikke terapi kunne hjelpe, osv. Det er helt normalt å tenke slik.

Hvis du ønsker å få det bedre, så synes jeg du bør gi forslaget til legen en sjanse. Det koster deg veldig lite. Er du uheldig får du noe ubehag de første 1-2 ukene og er du heldig får du ingenting. Dette går kjempefint.

Jeg har flere i min krets som har brukt antidepressiva ved ulike plager, angst og depresjon, og de har fått det bedre - selvfølgelig, det er jo dette denne medisinen er til for... Snakk med legen din på nytt. Lykke til!

Anonymkode: 7d73d...7e7

Skrevet

Jeg har fått det mye bedre med antidepressiva. Mindre uro i kroppen. Føler fortsatt, men ikke like sterkt, noe som er godt for meg da jeg opplever at jeg føler veldig mye på en måte. Mindre engstelig. Det har gitt meg mer ro og bedre søvn, noe som har vært veldig godt i påvente av behandling på psyk

Anonymkode: 0acf8...d5a

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Bruk litt tid på å sjekke deg for vitaminmangel og stoffskifteproblemer. Det er mye som kan gi depresjon. 

Enkelte uheldige personer får livsvarige skader av antidepressiva, eller store seponeringsproblemer hvis de vil gå av medisinen. Som oftest ikke, men ta et bevisst valg. 

Anonymkode: c7f66...1cb

Skrevet

Jeg er enig at du bør sjekke deg for mangler.  Og jeg er en av de tilfellene der antidepressiva var gull. 

Jeg fikk det 100% bedre og jeg tror det var redningen min. Jeg prøvde også mye annen behandling men ingenting hjalp. Jeg startet på lav dose en ukes tid og gikk litt opp etter det. Jeg hadde ingen bivirkninger utenom at jeg våknet tidligere på morgenen.  

Håper på bedring hos deg uansett hva du velger. 

Anonymkode: e0da4...484

Skrevet

Jeg opplevde mye uro, angst og uvikelighetsføleser da jeg var i midten av 20 årene. Kom litt snikende og mer og mer...  Livet var fint med kjæreste, venner og skole. 

Men så hadde jeg denne ekle følelsen i kroppen, som om noe var galt. Følelsen en får etter beskjeden om at mamma plutselig er død, men det var hun ikke, bare et eksempel. Men den fryktelige følesen i kroppen og uro, og ingen grunn til å føle det slik! 

Men jeg kom meg til lege, fikk antidepressiva ssri cipralex, og etter noen uker forsvant nesten alt av angst og rare følelser i hode.  Var helt fantastisk, på den måten at jeg endelig fikk en pause fra alt og ble som jeg var før! 

Så jeg anbefaler virkelig antidepressiva, redda meg hvertfall og fikk tilbake livet mitt😃

Anonymkode: e9c53...15a

• Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...