Lillenn Skrevet tirsdag kl. 19:24 #1 Skrevet tirsdag kl. 19:24 Jeg trener egentlig for å være med i et løp, men en utrent 41 åring på 100 kg med dårlige sko som startet alt for hardt ut måtte jo gå galt. Senebetennelse på begge sider og bak i høyre fot. Så nå er jeg sur på meg selv og kan jo ikke løpe helt enda så bruker ro maskinen istedenfor, men jeg klarer ikke å trene like godt på den som med løping og gåing, jeg klarer ikke å få pulsen like høyt på den som når jeg løper. Jeg bare ror, ikke noe instillinger eller dilldall. 700 m intervaller 4,4 km. Maks puls på ca 165 Når jeg løp intervaller 45x15 kom jeg opp i 195 på makspuls. Jeg føler at ikke jeg klarer å få kroppen helt med meg på ro maskin. Noen som har noe tips til hvordan jeg bruker den og eventuelt til annen kondisjons trening når jeg ikke kan løpe. Eller er det sånn at jeg må regne med forskjeller på ulike trenings apparater? Og hvor lenge bør jeg vente med å løpe igjen? Til jeg er helt smertefri eller noe annet?
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:28 #2 Skrevet tirsdag kl. 21:28 Romaskin er fint for kondis, så bra å jobbe på det. Puls kan være litt spesifikt fra øvelse til øvelse, så det er ikke uvanlig å ha litt ulik makspuls. Vet ikke om du føler deg andpusten eller om det stopper opp i kroppen før i pusen? 700m er ganske lange drag og jeg ser at du ikke holder sånn kjempehøy snittfart per 500m (mener ikke å kritisere) så kanskje er det bedre med kortere lengder for å få inn teknikken. Det går helt fint å kjøre f.eks. 45/15 på romaskin og ☺️ Test også ut med ulik motstand på maskinen (du lider på siden av hjulet/vifta foran). Teknikk: På romaskin er det veldig viktig å bruke mye bein, men det er lett å bare bli sittende å dra hvis man ikke har skikkelig teknikk. For hjelp med teknikk og økter, vil jeg anbefale kanalen RowAlong på youtube. Du kan også filme deg selv hvis du er komfortabel med det og de hvordan du skyver med beina og drar med armene. Til løping er elipsen nærmere teknisk og har større overføring til selve løpingen, men jeg vet ikke om det gir smerte? I så fall så er all trening bedre enn ingen trening og romaskin topp! Masse lykke til med treningen og lykke til på startstreken. Husk at det er en stor seier å stå på den, uansett hvordan det går. Anonymkode: 92af4...8b4 2
Knutekålmor85 Skrevet onsdag kl. 08:28 #3 Skrevet onsdag kl. 08:28 For skaden og hva og når du kan begynne igjen, kan det være lurt med en tur til fysioterapeut. De kan vurdere skadene, gi råd om hva du kan starte med og også anbefale øvelser for å forebygge.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:29 #4 Skrevet onsdag kl. 08:29 Romaskin er kjempebra trening dersom du bruker litt tempo og motstand og trener ofte. Du får trent nesten hele kroppen, særlig kjernemuskulaturen. Anonymkode: db58b...c16
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:48 #5 Skrevet onsdag kl. 08:48 Her er en teknikkvideo: https://www.concept2.com/training/rowing-technique Jeg må alltid ha et par økter på romaskin for å venne musklene til bevegelsene før jeg kan ta en skikkelig hardøkt. Anonymkode: ee218...8ca
I Grosny Skrevet onsdag kl. 20:32 #6 Skrevet onsdag kl. 20:32 (endret) AnonymBruker skrev (23 timer siden): Romaskin er fint for kondis, så bra å jobbe på det. Puls kan være litt spesifikt fra øvelse til øvelse, så det er ikke uvanlig å ha litt ulik makspuls. Vet ikke om du føler deg andpusten eller om det stopper opp i kroppen før i pusen? 700m er ganske lange drag og jeg ser at du ikke holder sånn kjempehøy snittfart per 500m (mener ikke å kritisere) så kanskje er det bedre med kortere lengder for å få inn teknikken. Det går helt fint å kjøre f.eks. 45/15 på romaskin og ☺️ Test også ut med ulik motstand på maskinen (du lider på siden av hjulet/vifta foran). Teknikk: På romaskin er det veldig viktig å bruke mye bein, men det er lett å bare bli sittende å dra hvis man ikke har skikkelig teknikk. For hjelp med teknikk og økter, vil jeg anbefale kanalen RowAlong på youtube. Du kan også filme deg selv hvis du er komfortabel med det og de hvordan du skyver med beina og drar med armene. Til løping er elipsen nærmere teknisk og har større overføring til selve løpingen, men jeg vet ikke om det gir smerte? I så fall så er all trening bedre enn ingen trening og romaskin topp! Masse lykke til med treningen og lykke til på startstreken. Husk at det er en stor seier å stå på den, uansett hvordan det går. Anonymkode: 92af4...8b4 Bra innlegg. Lillenn: Dersom farten øker til nærmere 2-2,5 minutt pr 500 meter så øker også pulsen. Mange treningssentere har også stakemaskin (ski-erg), du kan jo prøve om den fungerer. En annen sak er at høy puls er omdiskutert. Jeg har tenkt å få tak i den nye boka til Marius Bakken. Hørte han på youtube og fikk inntrykk at han ville ha terskelintervaller. Jeg er ikke helt sikker på hva pulsen blir da , men gjetter sånn ca 20-40 under max. Kudos for over 5 km på romaskin! Jeg gidder sjelden mer enn 3. Har du podcast eller musikk på øret (antar jeg kunne rodd lenger med noe på øret). Endret onsdag kl. 20:38 av I Grosny
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå