Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

23 års aldersforskjell her. Han er det tryggeste, snilleste, fineste mennesket jeg har møtt. Han er en "ung sjel" og jeg er en "gammel sjel". Noe som gjør at vi matcher godt. Men jeg skal ikke lyve, jeg er litt flau når jeg forteller andre om alderen til partner. Og jeg vet jeg kanskje ender alene tidlig. Men på andre siden, jeg kan være den som går først også. Man vet aldri med livet.

Anonymkode: dd5ef...dca

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt både yngre kjærester, jevngamle og eldre kjærester. Jeg ble tiltrukket eldre menn pga den roen og tryggheten de viser, mindre drama, mer trygg på seg selv. Så alder er ikke det viktige, man vil bare ha en rolig snill og ansvarlig mann. For øvrig kan jeg legge til at det var yngre menn som var langt mer moden enn han som var 16 år eldre enn meg.. 

Anonymkode: be39a...2ed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

23 års aldersforskjell her. Han er det tryggeste, snilleste, fineste mennesket jeg har møtt. Han er en "ung sjel" og jeg er en "gammel sjel". Noe som gjør at vi matcher godt. Men jeg skal ikke lyve, jeg er litt flau når jeg forteller andre om alderen til partner. Og jeg vet jeg kanskje ender alene tidlig. Men på andre siden, jeg kan være den som går først også. Man vet aldri med livet.

Anonymkode: dd5ef...dca

Jeg tror ikke du skal være flau over det. Jeg tror helt ærlig ingen bryr seg om alderen mellom deg og mannen din. Jeg personlig har aldri gjort meg opp en tanke rundt aldersforskjellen mellom par :) ..med mindre den yngste er for ung til å ta gode avgjørelser for seg selv, da blir det ugreit. 

Anonymkode: be39a...2ed

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2026 den 6.39):

Kvinner trenger beskyttelse og trygghet hos en eldre mann. 

Anonymkode: 068c9...6ac

AnonymBruker skrev (På 4.3.2026 den 6.52):

Beskyttelse fra hvem? 

Anonymkode: ae44c...1d9

Andre menn

Anonymkode: 57e23...9bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sammen med en yngre mann, skulle jeg ha vært sammen med en eldre mann så måtte han virkelig vært helt fantastisk. "Gubbete" menn er ikke attraktivt i det hele tatt, de styrer jeg unna.

Anonymkode: fd039...b71

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det var bare når jeg var ung og dum jeg var interessert i "eldre menn", type tenåring. Har ikke vært borti i noen eldre enn maks 1 år siden. Er 35 nå og har en yngre mann. Kvinner lever lengre enn menn så er bare fint å ha en mann som kanskje holder ut like lenge som seg.

Anonymkode: 8eac5...3cf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.3.2026 den 23.28):

Jeg ser ikke spesielt mange menn som tror det. Men menn synes at unge kvinner er fysisk attraktive selv når de selv begynner å komme opp i årene.

Anonymkode: 64f14...ee3

Som en annen svarre deg så vel både menn og kvinner flest best i sine yngre dager. Men denne tråden så er det spørsmål til dem som har eldre partner,  ikke om dine meninger om hva du syns er best.  

AnonymBruker skrev (På 4.3.2026 den 6.39):

Kvinner trenger beskyttelse og trygghet hos en eldre mann. 

Nei vet du hva!

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2026 den 8.32):

Min nåværende partner er 60, jeg er 49.
Valgte ham på tross av at han er 11 år eldre, ikke på grunn av det. 
Men han har en stødighet, ro og trygghet som gjør meg godt, selv om jeg er veldig selvstendig og har levd alene i mange år. Jeg liker at det ikke er noe drama.

Anonymkode: c77ec...72a

Dette.
I et av mine tidligere forhold, var jeg sammen med en mye eldre mann. Og det var i og for seg greit, men det som jeg sleit en del med, var tanken på å bli enke tidlig, og at han skulle dø lenge før meg. Jeg var derfor lettet da det ble slutt (og lei meg av andre grunner, men for akkurat dette ble jeg lettet) og tenkte at jeg aldri skulle i et forhold med noen som var 10+ år eldre enn meg igjen, siden jeg hadde en erfaring med at tanken på usikkert antall år sammen plagde meg såpass.

Derfor var jeg ganske striks på hva jeg så etter på online dating da jeg var klar for det sist gang det var aktuelt. Men til tross for at søkeparameterne var strikse, fikk jeg fremdeles opp en og annen mann som passet på alle andre områder enn alder (for sånn fungerte den tjenesten). Og så var det en der da.. Som jeg ikke greide å slutte å tenke på. Han var mer enn 10+ år eldre, men det ble som i sitatet her.. Jeg valgte ham på tross av at han er eldre, ikke pga det. Han er stødig, rolig og trygg, vi har samme kjærlighetsspråk, vi har samme livssyn og svært mange av de samme verdiene og en del av de samme interessene. Vi utfyller hverandre bra, han er god på det jeg er mindre god på, og jeg er god på det han er mindre god på, og vi er et så bra team sammen - selv om jeg jeg også har hatt et fint liv utenom ham og ikke sitter og glor i veggen, liksom. Jeg trengte noen som ham, om jeg nå skulle være i et forhold igjen. Hadde jeg ikke funnet noen som ham, hadde jeg ikke vært i et forhold.

Skrevet

Falt ikke for alderen. Falt for personen han er, modenhet, hvordan han pratet til meg og behandlet meg, livserfaringerer han hadde osv. Han kunne likegodt vært på min alder om hele personligheten hadde vært lik. Så jeg vil si at alderen var tilfeldig. 17 år mellom oss. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte min mann fordi han var en mann og ikke en gutt. Han var seriøs, voksen og smart. Alderen hans var ikke noe jeg tenkte på. Jeg 22, han var 31.

Anonymkode: dc67c...48f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid likt eldre menn, er 13år mellom oss. Ikke sånn kjempe mye, men nok til at jeg merker det nå, etter 25år.

Han er mer sliten, og liker seg best i en stol foran TV-en

Anonymkode: 16d68...39b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.3.2026 den 22.08):

De fleste har menn som er eldre enn seg. 
Det er slik naturen virker. 

Beskriv hvorfor. Angi kilder. Bruk ordene dine.

Du er ikke et småbarn. Du kan ikke si «det er sånn fordiatte!» og forvente å bli tatt seriøst. Reguler deg inn. Bruk hjernen.

Du kan si «jeg foretrekker eldre menn fordi..» men for alle andre enn deg selv må du bruke vitenskap. Eller fremstå som en tåpe.

Anonymkode: ce783...d41

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Andre menn

Litt som mafiaopplegg. Du betaler din lokale mafiaboss for at konkurrerende mafiabosser ikke skal brenne ned butikken.

God deal? Ikke så veldig....

Anonymkode: 62d1c...a75

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Du er ikke et småbarn. Du kan ikke si «det er sånn fordiatte!» og forvente å bli tatt seriøst. Reguler deg inn. Bruk hjernen.

Du kan si «jeg foretrekker eldre menn fordi..» men for alle andre enn deg selv må du bruke vitenskap. Eller fremstå som en tåpe.

Hypergami er et uttrykk som brukes vitenskaplig. Det kan brukes til å forklare hvorfor mange kvinner ender opp med eller foretrekker partnere som er eldre enn seg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det tar deg noen sekunder å finne mange studier og store multinasjonale/tverrkulturelle studier som samtlige viser det samme.

Det vanligste er at mannen i et forhold er eldre en kvinnen. Aldersforskjellen har sunket gradvis fra 1800 tallet og frem til i dag, men det vanlige er fortsatt at mannen er eldre.

Anonymkode: 68851...499

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hypergami er et uttrykk som brukes vitenskaplig. Det kan brukes til å forklare hvorfor mange kvinner ender opp med eller foretrekker partnere som er eldre enn seg.

Den dominerende trenden i Norge er homogami, ikke hypergami. Dette kan også delvis brukes til å forklare hvorfor aldersforskjellen mellom kvinner og menn i forhold har sunket fra 10+ år på 1800 tallet til 2-3 år i dag.

Anonymkode: 68851...499

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Andre menn

Ja, men gamle gubber stiller svakere der, ikke sterkere. 

Gubbe på 50-60 år vs uanstendig bølle på 30 år går ikke i favør den eldre. 

Vi kvinner  trenger ikke beskyttelse mot anstendige menn, men mot uanstendige bøller. De respekterer ikke kvinner, barn, tafatte/svake menn eller eldre menn kun på grunn av alder. Mye høyere alder vil heller hånes av slike. 

Anonymkode: 58393...2bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.3.2026 den 19.55):

Gikk dere for mannen fordi han er eldre?

Spør fordi det virker på mennene her, at kvinner kun vil ha eldre menn. Som selvsagt ikke stemmer, men la oss høre av kvinnene med eldre menn, hva falt du for? Alderen, eller så du forbi den?

Anonymkode: e58d2...4b3

Falt for mannen før jeg ante noe om alder. Han var egentlig litt eldre enn jeg var komfortabel med. Ble sammen på tross av alder, ikke pga av. Nå har jeg generelt sett alltid vært tiltrukket av litt eldre menn (typ 10 år eldre), men jeg har også vært sammen med jevnaldrende og også ett par som er noen år yngre. Alderen har igrunn ikke vært en medvirkende faktor i noen av tilfellene 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er sammen med en yngre mann, skulle jeg ha vært sammen med en eldre mann så måtte han virkelig vært helt fantastisk. "Gubbete" menn er ikke attraktivt i det hele tatt, de styrer jeg unna.

Anonymkode: fd039...b71

Ja. Jeg har i hele 20 årene vært sammen med menn som har vært eldre enn meg selv. Ca 15 år eldre. Nå har jeg blitt 37 og tiltrekkes plutselig av yngre menn!! Altså fra 25 og oppover. Og jeg skammer meg så forferdelig, fordi det er liksom ikke "greit". Ser så mange stygge kommentarer. Men så lenge begge er voksne, så er det da egentlig null problem! Har hatt flere fantastiske seksuelle opplevelser med yngre menn. Selv om forskjellen er ikke ekstrem. SÅÅ gammel er jeg ikke enda😂 Likevel gjør skammen fra andre at jeg føler meg forferdelig over det hele. Men må nok jobbe med meg selv. Jeg holder uansett pent kjeft om dette. Kommer ikke til å si et ord😅 Enkelte er jo så dømmende. 

Anonymkode: f50ea...eae

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 26 og han jeg dater er 46. Jeg falt for personen, energien hans, roen han utstråler, det har jeg ikke funnet i noen andre. Jeg føler meg også ekstremt trygg rundt han, noe som skjedde relativt fort, og det er vel det jeg har ventet på - mens jeg har drevet å datet rundt. Han er også ekstremt kjekk, og for å være helt ærlig så var det ingen tanker i hodet mitt om å skulle innlede en seriøs relasjon til han de første gangene vi møttes. Nå som vi har datet i snart ett halvt år, så begynner det jo mer og mer å melde seg tanker om jeg vil trives like godt i denne relasjonen om f.eks. 20, 30 år. Så jeg holder nok litt tilbake, fordi jeg ikke helt klarer å slå meg til ro med disse tankene 

Anonymkode: 47fb7...bfd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...