Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg er 26 og han jeg dater er 46. Jeg falt for personen, energien hans, roen han utstråler, det har jeg ikke funnet i noen andre. Jeg føler meg også ekstremt trygg rundt han, noe som skjedde relativt fort, og det er vel det jeg har ventet på - mens jeg har drevet å datet rundt. Han er også ekstremt kjekk, og for å være helt ærlig så var det ingen tanker i hodet mitt om å skulle innlede en seriøs relasjon til han de første gangene vi møttes. Nå som vi har datet i snart ett halvt år, så begynner det jo mer og mer å melde seg tanker om jeg vil trives like godt i denne relasjonen om f.eks. 20, 30 år. Så jeg holder nok litt tilbake, fordi jeg ikke helt klarer å slå meg til ro med disse tankene 

Anonymkode: 47fb7...bfd

Det ironiske er at han sikkert ikke er bekymret for dette, men ja, du kommer nok ikke til å trives med dette over tid, men det er i hovedsak ham det da går utover. Du vil fremdeles være ung nok til å etablere deg på ny når dette ikke går lenger. 

Når du er like gammel som han er nå er han 66 år, og tipper mot 70. 

Anonymkode: 58393...2bf

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det ironiske er at han sikkert ikke er bekymret for dette, men ja, du kommer nok ikke til å trives med dette over tid, men det er i hovedsak ham det da går utover. Du vil fremdeles være ung nok til å etablere deg på ny når dette ikke går lenger. 

Når du er like gammel som han er nå er han 66 år, og tipper mot 70. 

Det er jo hun som blir sittende fast i en hjelpepleier stilling i huset 

Anonymkode: eeeff...4a3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei. De fleste kvinner har sluttet med slikt, så eldre menn bør ikke satse på å få mye yngre partner- hjelpepleier med årene. 

Du viser nok til kvinner av årsgrupper der det å skilles var stor skam. Den tiden er over. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Den dominerende trenden i Norge er homogami, ikke hypergami. Dette kan også delvis brukes til å forklare hvorfor aldersforskjellen mellom kvinner og menn i forhold har sunket fra 10+ år på 1800 tallet til 2-3 år i dag.

Anonymkode: 68851...499

«Hypotesen om at når menn og kvinner blir like utdannelsesmessig og økonomisk, vil hypergami forsvinne, gjenspeiles ikke i vår forskning.»

Norsk forskning fra 2023.

https://doaj.org/article/888f4b5d68f34961aae6e6c59a09e95c

Anonymkode: 64f14...ee3

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

«Kvinnehelsekommisjonens funn
Norske myndigheter har erkjent at kvinner i gjennomsnitt har dårligere helse enn menn i siste del av livet, til tross for høyere levealder. Selv om menn oftere dør tidligere av hjerte- og karsykdommer, opplever kvinner en "sykdomsbyrde" som gjør at de ofte trenger mer hjelp, oftere enn menn.»

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.3.2026 den 8.01):

Har hatt både yngre kjærester, jevngamle og eldre kjærester. Jeg ble tiltrukket eldre menn pga den roen og tryggheten de viser, mindre drama, mer trygg på seg selv. Så alder er ikke det viktige, man vil bare ha en rolig snill og ansvarlig mann. For øvrig kan jeg legge til at det var yngre menn som var langt mer moden enn han som var 16 år eldre enn meg.. 

Anonymkode: be39a...2ed

Jeg er k55 og kan love deg at det er mye drama og umoden oppførsel hos eldre menn og. Ble veldig overrasket over dette når jeg ble skilt som 47 åring. Jeg velger å være alene pga det, fordi jeg ikke orker sånt tull. 

Anonymkode: 145a1...cc8

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

«Hypotesen om at når menn og kvinner blir like utdannelsesmessig og økonomisk, vil hypergami forsvinne, gjenspeiles ikke i vår forskning.»

Norsk forskning fra 2023.

https://doaj.org/article/888f4b5d68f34961aae6e6c59a09e95c

Det stemmer på det jeg ser rundt meg i eget, venners og kollegers liv i norsk middelklasse med mer utdanning enn penger, men nok penger også: Når damer forsørger seg selv, velger de menn etter hjertet og andre kriterier enn når de ikke har egen grei inntekt.

Alle damer jeg kjenner er sammen med jevnaldrende menn fra ca samme sosioøkonomiske sjikt (dvs middelklasse med høyskole eller universitetsutdanning).

Anonymkode: 62d1c...a75

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.3.2026 den 22.08):

De fleste har menn som er eldre enn seg. 
Det er slik naturen virker. 

Anonymkode: 068c9...6ac

Ja, 2,5 år eldre. Gjennomsnittlig aldersforskjell mellom ektefeller har ligget rundt det i over 50 år. Så "de fleste" er gift med en mann eldre enn seg. Men ikke med "eldre menn ", 2,5 kan regnes som jevnaldrende. 

Anonymkode: 17a07...4cc

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Norske myndigheter har erkjent at kvinner i gjennomsnitt har dårligere helse enn menn i siste del av livet, til tross for høyere levealder. Selv om menn oftere dør tidligere av hjerte- og karsykdommer, opplever kvinner en "sykdomsbyrde" som gjør at de ofte trenger mer hjelp, oftere enn menn.»

Men da er jo mannen død. Det er ikke han som hjelper henne. 

Anonymkode: 17a07...4cc

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men det er ikke mannen som hjelper henne. Undersøkelser viser at de som ikke har en tilgjengelig kvinne (partner, datter) får mer hjelp fra det offentlige enn de som har det. Kvinner benyttes som gratis sykepleiere, det offentlige stiller opp for dem som ikke har kone eller døtre. Og mannen er jo ofte død også. Det er visst bare 17% av personer over 80 i Norge som er menn.

Anonymkode: a485d...fed

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.3.2026 den 22.08):

De fleste har menn som er eldre enn seg. 
Det er slik naturen virker. 

Anonymkode: 068c9...6ac

Det er ikke nødvendigvis bra.

• Liker 1
Skrevet
Strigiformes skrev (19 minutter siden):

Det er ikke nødvendigvis bra.

Det er naturlig, i og med at de aller fleste etablerer seg i langvarig forhold i 20- 30 årene. Hvilket er bra. Da er mann og kvinne klar for ekteskap og barn samtidig oftest. 

Kvinner i 40- 50 årene vil helst ikke ha eldre mann overhodet, hvilket også er naturlig, ettersom aldring skjer fortere da, og menn på egen alder og også yngre er godt voksne de også. 

Samtlige av mine venninner som skilte seg fra eldre mann da de var rundt 40 år som har funnet ny mann har nyetablert seg med mann som er 1-3 år yngre enn dem. Altså jevnaldrende, men trenden fra 20-30- årene med at mannen er 2-3 år eldre er snudd på hodet. 

Realiteten som man ser er en helt annet enn dem som hevder at kvinner liker eldre menn hevder. Derfor ganske så sannsynlig at de fleste menn som klamrer seg til at kvinner liker eldre menn er og forblir single. Antagelig har vi en økning av ufrivillige barnløse menn fordi menn i for stor grad tror på at fruktbare kvinner er tilgjengelig for dem også når de blir 40-50 år, men kun noen er så heldige da. 

Dersom menn ønsker familie og barn bør de være klare for dette når jevnaldrende kvinner ønsker det samme. Ellers blir de fort stående igjen uten. Uansett hvor mye mannlig biologi de klamrer seg til. Menn føder ikke barn, og må ha en som er villig til å lage barn med dem. Da bør de finne det i 20- 30 årene. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er naturlig, i og med at de aller fleste etablerer seg i langvarig forhold i 20- 30 årene. Hvilket er bra. Da er mann og kvinne klar for ekteskap og barn samtidig oftest. 

Kvinner i 40- 50 årene vil helst ikke ha eldre mann overhodet, hvilket også er naturlig, ettersom aldring skjer fortere da, og menn på egen alder og også yngre er godt voksne de også. 

Samtlige av mine venninner som skilte seg fra eldre mann da de var rundt 40 år som har funnet ny mann har nyetablert seg med mann som er 1-3 år yngre enn dem. Altså jevnaldrende, men trenden fra 20-30- årene med at mannen er 2-3 år eldre er snudd på hodet. 

Realiteten som man ser er en helt annet enn dem som hevder at kvinner liker eldre menn hevder. Derfor ganske så sannsynlig at de fleste menn som klamrer seg til at kvinner liker eldre menn er og forblir single. Antagelig har vi en økning av ufrivillige barnløse menn fordi menn i for stor grad tror på at fruktbare kvinner er tilgjengelig for dem også når de blir 40-50 år, men kun noen er så heldige da. 

Dersom menn ønsker familie og barn bør de være klare for dette når jevnaldrende kvinner ønsker det samme. Ellers blir de fort stående igjen uten. Uansett hvor mye mannlig biologi de klamrer seg til. Menn føder ikke barn, og må ha en som er villig til å lage barn med dem. Da bør de finne det i 20- 30 årene. 

Jeg deler ikke helt denne oppfatningen.

Min X var tre år eldre enn meg, og han var ikke klar for å bli pappa med alt det ansvaret det innebar. Han var ikke moden for det. Ikke egentlig. Så da ble vi skilt. Han har ikke tatt så mye ansvar med tanke på omsorg etter skilsmissen heller. 

Det kommer helt an på hvor stor aldersforskjell det er. Mer enn 10 år synes jeg blir for mye. Det er ikke aktuelt for min del. 

Det finnes mange menn som er yngre som også utviser modenhet, og at de er reflekterte. 

Så at det er aldersbetinget fra naturens sin side er det ikke belegg for å påstå.

Det er min erfaring.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men det er ikke mannen som hjelper henne. Undersøkelser viser at de som ikke har en tilgjengelig kvinne (partner, datter) får mer hjelp fra det offentlige enn de som har det. Kvinner benyttes som gratis sykepleiere, det offentlige stiller opp for dem som ikke har kone eller døtre. Og mannen er jo ofte død også. Det er visst bare 17% av personer over 80 i Norge som er menn.

Faren min er eldre enn moren min og var absolutt til stede for henne når hun fikk kreft og døde alt for tidlig.

Var han en gratis sykepleier? Hjalp han henne ikke? Eller har du gått deg vill i kjønnskrigen?

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er k55 og kan love deg at det er mye drama og umoden oppførsel hos eldre menn og. Ble veldig overrasket over dette når jeg ble skilt som 47 åring. Jeg velger å være alene pga det, fordi jeg ikke orker sånt tull. 

Anonymkode: 145a1...cc8

Så sant. Det handler ikke om alder men person har jeg erfart. Menn er ikke fri for drama dem. Og dette med at noen yngre damer tror "eldre" menn er mer modne er også en myte. Å være moden handler heller ikke om alder, men om personligheten. Dette lærte jeg tidlig i 20 årene. Mange menn i 30 40 årene som aldri ble modne. 

Tror forhold er noe som gagner menn mer enn kvinner. Flere damer jeg kjenner som har vært i forhold, ønsker å være singel resten av sitt liv. Freden er så viktig for dem. Så skjønner deg godt 

• Liker 2
Skrevet

Nei fordi hvis mannen er 10 år eldre f eks!! Det blir for gammelt. Det kan funke i noen år. Men ikke til man blir pensjonist og damer før raskere enn menn, må regne med det kan bli 15 år uten mann. 

Anonymkode: c46c1...5b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nei fordi hvis mannen er 10 år eldre f eks!! Det blir for gammelt. Det kan funke i noen år. Men ikke til man blir pensjonist og damer før raskere enn menn, må regne med det kan bli 15 år uten mann. 

Anonymkode: c46c1...5b0

Ikke nødvendigvis. Min farmor var sykepleier for min farfar i over 30 år, helt til han døde som 98 år gammel. Han trengte hjelp med å dusje, kle på seg, spise. Han hørte dårlig, så dårlig og var ekstremt aggressiv. Praktisk da å ha en 18 år 18 år yngre kone 

Anonymkode: e77a5...7c4

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Faren min er eldre enn moren min og var absolutt til stede for henne når hun fikk kreft og døde alt for tidlig.

Var han en gratis sykepleier? Hjalp han henne ikke? Eller har du gått deg vill i kjønnskrigen?

Jeg tror heller du må se på det som hvor flott og herlig din far er ❤️ jeg har en flott pappa selv, men hva jeg ser rundt meg så ser jeg at de fleste menn er ikke som han og at det er jeg som er veldig heldig som har fått en så spesiell person i mitt liv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Og farmoren min røkte 60 om dagen i 60 år, døde av ikke-røykrelaterte årsaker. Sier jeg at røyking er ufarlig av den grunn?

Her på KG er det som regel menn som hevder at kvinner liker anekdotiske bevis mens de selv henviser til forskning. Du er åpenbart et unntak.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg tror heller du må se på det som hvor flott og herlig din far er ❤️ jeg har en flott pappa selv, men hva jeg ser rundt meg så ser jeg at de fleste menn er ikke som han og at det er jeg som er veldig heldig som har fått en så spesiell person i mitt liv. 

Jeg tror kanskje problemet her er deg. Å hate menn er virkelig like trist som å hate kvinner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...