Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Datteren min har 4. cup og har akkurat flyttet over på voksen. Lillemann har også 4. cup, men skal fortsette på junior. Er det noen som kan si noe om hva forskjellen på pensum opp til 3. cup er for disse to?

Skrevet

I følge samboeren min, som også driver med tae kwon do, er det ingen forskjell i pensum, men barn kan ikke stryke på graderinger i motsetning til voksne.

Gjest Gjesta
Skrevet
I følge samboeren min, som også driver med tae kwon do, er det ingen forskjell i pensum, men barn kan ikke stryke på graderinger i motsetning til voksne.

Kan ikke barn stryke??? Alvorlig talt? :overrasket:

Og det er da forskjell på å være junior og på å være voksen, de skal lære en del andre ting til gradering der veit jeg...... Pussig*

Skrevet

De kan ikke strykes nei (har vel noe med sportsgleden å gjøre), men det er selvsagt uklokt å ikke lære seg det man skal for når de går over til voksen er det jo forventet at de kan det de skal kunne og da ville det blitt mye å ta igjen om de har gjort dårlig jobb tidligere.

Skrevet

Litt på siden, men 3. og 4. cup? Det er jo gup, ikke sant?!?

Skrevet

Det som var når jeg var junior, var at jeg hadde delgraderinger slik at jeg skulle få mer tid å lære pensum på, og for å få utvikle teknikken min bedre...

NTN-Taekwon-Do har begrepet gup mens WTF-Taekwon-Do har begreget cup, tror jeg i alle fall...

Skrevet
Litt på siden, men 3. og 4. cup? Det er jo gup, ikke sant?!?

Det er det samme, bare forskjellige måter å skrive det på.

Gjest Gjesta
Skrevet

Det står iallefall 4. cup på graderingsbevisene til ungene........

Skrevet

Kjæresten min strøk da iallfall på en gradering, da var han under 12 iallfall.

• 1 måned senere...
Skrevet
Kjæresten min strøk da iallfall på en gradering, da var han under 12 iallfall.

Det håper jeg er lenge siden?? Master Andresen (som har eksamensmyndighet i NTN taekwon-do her i Midt-Norge) ville nok aldri ha strøken en under 12 år... vel .. mulig når de er rødbelter osv men ihvertfall ikke før.... ?? :overrasket:

Ellers er det som AngelDiamond sier, at juniorer går delgrader for at de skal få lengre tid til å lære pensum, og det er heller ikke alt de lærer før høyere grad i forhold til seniorene. (eh.. tror dere skjønner hva jeg mener....?)

Ellers har instruktøren til dine to håpefulle graderingsskjemaer hvor det står hva den enkelte skal opp i (barn/ junior/ senior), slik at de vet hva de skal øve på. Det står jo ikke spesifikt i boka hva av seniorpensumet som er juniorpensum. Ønsker dem begge lykke til på graderingen, det er vel ikke lenge før de skal opp nå til sommeren?! :)

Skrevet
Det håper jeg er lenge siden?? Master Andresen (som har eksamensmyndighet i NTN taekwon-do her i Midt-Norge) ville nok aldri ha strøken en under 12 år... vel .. mulig når de er rødbelter osv men ihvertfall ikke før.... ??  :overrasket:

Han fikk svart belte da han var 12, det er derfor jeg vet at det iallfall var før det (han har ikke tatt noen graderinger senere). Så det er godt mulig han var ganske høyt allerede da han ble strøket (det var også KUN pga stillingen til knyttneven på siden, hvis dere skjønner).

Gjest Gjesta
Skrevet

Ellers er det som AngelDiamond sier, at juniorer går delgrader for at de skal få lengre tid til å lære pensum, og det er heller ikke alt de lærer før høyere grad i forhold til seniorene. (eh.. tror dere skjønner hva jeg mener....?)

Hva mener du med delgraderinger?

Her følger begge min som går på henholdsvis junior og ungdom, det samme som de som går på voksen, ihvertfall når det gjelder fra 10. til 2. cup

Gjest TKD mamma
Skrevet

Hei Evelina!

Jeg antar at ungene dine trener WTF-Taekwon-do, og derfor kaller det cup. De som trener NTN (ITF style) kaller det gup. Som regel så har man delgrader på barn og junior, slik at de får mindre pensum mellom hver gradering. Det er særlig viktig for de under 12 år, de må ha lite nok pensum til at man kan være sikker på at det kan det godt nok til å bestå gradering. Det er vel forsåvidt riktig som det sies her, at barn under 12 år ikke kan stryke, men det gjelder bare kampsporter tilknyttet Norges Idrettsforbund. En del av ITF TKD i Norge er ikke tilknyttet idrettsforbundet, og har dermed ikke de samme strenge reglene for barneidrett og konkurranser.

Det er likevel ingen automatikk at barn skal klare gradering - det er instruktørens ansvar å sørge for at de som ikke er klare blir oppfordret til å stå over.

Sorry, Evelina, det var avsporing. Pensumet deres kjenner jeg ikke, men antar at det er noe mer omfattende for hun som går over på voksenparti - ihvertfall pleier det å være litt strengere krav da.

Gjest Gjesta
Skrevet

Ikke noe sorry, takk for fint svar :)

Men hva er egentlig forskjellen på WTF og IFT ? :klø:

Skrevet

Forskjellen er stilarten. Mønstrene f.eks. er annerledes. Det første mønsteret vi i NTN lærer (nå tilknyttet ITF) er Chon-Ji. WTFs første mønster (de kaller det heller ikke mønster, men husker ikke hva ) heter noe annet, og de to mønstrene er ikke like. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det nærmere, for jeg har ikke trent WTF.... ;)

Skrevet (endret)
Hva mener du med delgraderinger?

Her følger begge min som går på henholdsvis junior og ungdom, det samme som de som går på voksen, ihvertfall når det gjelder fra 10. til 2. cup

Barn under 12 går ikke fra 10. gup til 9. gup (som junior og voksen gjør), men fra 10. gup til 10. gup-1. De har slike delgrader på alle beltefarger.

På grønt belte (6. gup) går de under 16 (juniorer) opp til 5. gup (blå stripe) så 5. gup-1 (tynn blå, tynn rød og tynn hvit stripe) før 4. gup blått belte, mens seniorene går helgrad fra 6. gup til 5. gup og videre til 4. gup blått belte. Juniorene må altså gjennom en gradering ekstra for å komme opp til blått, og dette gjentar seg opp til rødt og til svart. I ITF går også seniorer delgrader på rødt belte (opp til svart), med 2. gup rødt, 1. gup rødt (bred svart stripe) og 1. gup-1 (en bred svart stripe og to smale svarte striper), så opp til 1. dan svart belte.

Vi hadde prøvegradering i går, og han som bare skulle opp til 5. gup-1 hadde ikke enstegsparring og sving-side-spark. Han hadde heller ikke ho-sin-sul (selvforsvarsteknikk) på graderingspensumet.

Håper dette ble litt oppklarende? På treningene trener vi på det samme (sånn omtrent) da det ikke er så stor forskjell på pensumet.

Endrer: Seniorene får bare en bred og en smal svart stripe før de går opp til 1. dan svart... ikke to smale svarte striper....;)

Endret av Festus
Gjest Gjesta
Skrevet

da er det litt annerledes her

Her er 10. cup hvitt belte

9. cup gul stripe

8. cup gult belte

7. cup grønn stripe

6. cup grønt belte

5. cup blå stripe

4. cup blått belte

3. cup rød stripe

2. cup rødt belte

1. cup sort stirpe

1. dan (eller 1. poom for de under 16) er sort belte

Gjest Gjesta
Skrevet

-og her er de juniorer mellom sju og tolv år.....

så er de ungdom til de er seksten....

Gjest TKD mamma
Skrevet
Endrer: Seniorene får bare en bred og en smal svart stripe før de går opp til 1. dan svart... ikke to smale svarte striper....;)

Det stemmer ikke helt. Opp til 12 år, så går barna delgrader frem til 5. gup, deretter er det delgrader hele veien frem til sort når man er under 16 år. Dvs at man har en delgrad 2. gup-1 (juniorbelte med en smal svart stripe), deretter 1. gup (en smal sort og en smal hvit).

Over 16 år så går man helgrader, og for alle så er det felles: 1. gup 1 = En bred sort, og en smal sort stripe, deretter 1. gup-2 som er en bred sort og to smale sorte striper.

Deretter må det gå 9 mnd før man får gå opp til 1. dan sort belte.

WTF er den TKD retningen som er med i OL, de går fullkontaktsparring (med full beskyttelse), og kaller mønster for poomse.

NTN er den største ITF-retningen i Norge, er tilknyttet idrettsforbundet (inkluderer idrettsrforsikring etc), går semi-kontakt sparring (ihvertfall på fargebeltenivå), og går mønster.

Skrevet

Stemmer selvfølgelig ang stripene... bare jeg som tenkte litt feil... :sjenert:

Har ikke kommet så langt selv ennå... ei heller min datter... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...