Gå til innhold

Slutte med mobil

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er det noen her som har sluttet med å bruke mobil? Enten gått over til klokke eller dumtelefon? 

Vi har to småbarn men jeg merker at mobilen og PC-en står helt i veien for at jeg skal bruke egentiden min på viktige ting som trening, søvn og være med påkoblet barna. Alle tips taes mot med takk. Ønsker også høre andres erfaringer. Vil bare at barna skal få fullt fokus og jeg ha energien til å være med dem.

Anonymkode: 2f365...433

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke gått over til det, men jeg har mobilen i en annen etasje i huset, så den ikke er så lett tilgjengelig. Pc prøver jeg å unngå utenom tv-serier, blir så mye pc på jobb.

Jeg erstatter mobil og pc med bøker og andre hobbyer. Det er en vane du må bryte, så det er vanskeligst i starten, men hold ut. Etter hvert kommer du til å automatisk plukke opp en bok!

Har du noen hobbyer du liker? Hvis du ønsker å få trent, hva med å sette av 20-30 min etter at barna har lagt seg til enten kveldstur, yoga hjemme, eller noe annet du vil trene?

Anonymkode: fbf6a...06c

AnonymBruker
Skrevet

Trenger du å kutte helt ut da. Vi er nå en gang blitt ganske avhengig av å ha disse tingene. Mange funksjoner klarer vi oss nesten ikke uten. 

Men det går jo an å redusere tiden man bruker til det. Gjør den til "fasttelefon", la den ligge på et fast sted til bestemte tider i døgnet. Samme med Pc, gi den en fast kontorplass. Det handler mye om selvdisiplin og selvkontroll. Kan være vanskelig, men ikke umulig.

Anonymkode: 3155b...9f1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke kuttet ut helt, men prøver å redusere. 
Jeg tar bussen til og fra jobb og har da min «scrolletid» hvor jeg leser nyheter og følger med på sosiale medier. 
Når jeg er hjemme så prøver jeg å la telefonen ligge i gangen. Tips her er å bruke klær uten lommer slik at man blir «tvunget» til å legge fra seg telefonen. 
Andre ting jeg prøver på er å si høyt hva jeg skal på telefonen når jeg går for å hente den. Da blir jeg selv mer bevisst på hva den skal brukes til, og jeg tar meg selv mer i det når jeg gjør noe annet. 

En uvane jeg strever med å bli kvitt er at jeg ofte går innom og henter telefonen når jeg skal på do 🙈

Anonymkode: 96da8...040

AnonymBruker
Skrevet

Kunne ikke kuttet ut mobil da jeg har en del apper på den jeg trenger. Det er jo også veldig greit å kunne ha en mobil med internettilgang i 2026 for en voksen tenker jeg.

Kan du ikke heller rett og slett legge den bort når du ikke må bruke den? Feks i en egen boks i gangen hvor den kan legges når du kommer hjem. Jeg legger min i kjøkkenhylla og bruker den svært sjelden hjemme med barna. 

Anonymkode: 30605...12f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det handler mye om selvdisiplin og selvkontroll. Kan være vanskelig, men ikke umulig.

Når telefonen år etter år vinner over dette, så skjønner jeg ts. 

Jeg kunne tenke meg å trappe ned, men det er ikke lett, etter å ha gjort seg så avhengig av bilettløsninger, vipps, kart, treningsapper, tofaktor innlogging, BankID etc. 

Jeg har foreløpig tatt noen små grep, som å slå av absolutt alle pushvarsler, og lyder, logge meg ut av soMe hver gang jeg lukker telefonen, gjemme appene litt på telefonen, la telefonen ligge i jakken eller bilen, hvis jeg går inn et sted. Ha en fast plass for telefonen, og aldri ta den med inn på soverommet. 

Anonymkode: 3e4c0...8c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får dessverre ikke til å bare legge den fra meg… :( 

tar gjerne i mot tips. 

Anonymkode: 1dbb1...dad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...