AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:06 #1 Skrevet tirsdag kl. 08:06 Datter sliter med depresjon, skal nå til samtaler på dps, noen som har erfaring med dette eller vanlig psykolog, ble du bedre? Håper så at dette skal hjelpe henne til å få det bedre 💕 Anonymkode: 3c9f7...2fd 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:10 #2 Skrevet tirsdag kl. 08:10 Gode rutiner, god søvnhygiene, små gleder i hverdagen (for noen er det mat, for andre er det joggetur, en tv-serie), tvinge seg et minste minimum for å ikke synke dypere i depresjon. Typ, re opp senga ihvertfall, dusje annenhver dag (om det er vanskelig), ikke tenk så langt framover eller bakover i tid, være her og nå. Anonymkode: e38fc...1ab 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:18 #3 Skrevet tirsdag kl. 08:18 Psykologhjelp fungerte i hvert fall for meg, og jeg regnes som frisk på syvende året nå. Det tar tid å bli bedre og noen ganger opplever man litt tilbakegang etter en forbedring. Det tar tid før man selv merker at det blir bedre. Man ble ikke deprimert ved et knips, så man blir ikke plutselig frisk igjen heller. Anonymkode: fcfcb...f2f 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:20 #4 Skrevet tirsdag kl. 08:20 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Psykologhjelp fungerte i hvert fall for meg, og jeg regnes som frisk på syvende året nå. Det tar tid å bli bedre og noen ganger opplever man litt tilbakegang etter en forbedring. Det tar tid før man selv merker at det blir bedre. Man ble ikke deprimert ved et knips, så man blir ikke plutselig frisk igjen heller. Anonymkode: fcfcb...f2f Så fint og høre at det hjalp, og at det ble varig bedring. Ts Anonymkode: 3c9f7...2fd
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:29 #5 Skrevet tirsdag kl. 08:29 Noen ganger kan faktisk vanlig samtaleterapi forverre litt ting. For meg gjorde det det.. det graves dypt og kan røske opp igjen i vondter som har begynt å gro og man kan føle seg umiddelbart verre en periode. Uten å vite hva depresjon er forårsaket, og hvor gammel datter er, så synes jeg ar kognitiv terapi, eller enda bedre- metakognitiv terapi (men det er ganske nytt og få i norge som driver med) er bedre løsning enn samtaleterapi. I de fleste tilfellene. Dps kan tilby kognetiv terapi mener jeg bestemt. Anonymkode: ab9a3...019 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:31 #6 Skrevet tirsdag kl. 08:31 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Noen ganger kan faktisk vanlig samtaleterapi forverre litt ting. For meg gjorde det det.. det graves dypt og kan røske opp igjen i vondter som har begynt å gro og man kan føle seg umiddelbart verre en periode. Uten å vite hva depresjon er forårsaket, og hvor gammel datter er, så synes jeg ar kognitiv terapi, eller enda bedre- metakognitiv terapi (men det er ganske nytt og få i norge som driver med) er bedre løsning enn samtaleterapi. I de fleste tilfellene. Dps kan tilby kognetiv terapi mener jeg bestemt. Anonymkode: ab9a3...019 Hva er forskjellen? Anonymkode: 3c9f7...2fd
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:35 #7 Skrevet tirsdag kl. 08:35 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er forskjellen? Anonymkode: 3c9f7...2fd Det er nok så komplisert å forklare i en setning og jeg er ikke en ekspert. Men hoved poeng er vel at i kognetiv terapi skal man lære seg å tenke annerledes om tanker, mens i metakognetiv terapi skal man ikke behandle vonde tanker, ikke ignorere, men la de være og unne ikke dem mer tanker/tid. Anonymkode: ab9a3...019
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:44 #8 Skrevet tirsdag kl. 11:44 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Datter sliter med depresjon, skal nå til samtaler på dps, noen som har erfaring med dette eller vanlig psykolog, ble du bedre? Håper så at dette skal hjelpe henne til å få det bedre 💕 Anonymkode: 3c9f7...2fd Kommer ann på jenten din. Noen klarer det og andre ikke. For noen hjelper det bedre med mediskner eller en kombo av samtale og medisiner! God støtte hjemme er aller viktigst! Anonymkode: 0b380...a84
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:29 #9 Skrevet tirsdag kl. 12:29 Det kan virkelig være en god støtte når man sliter psykisk. Rydde opp i tanker man bærer på som kan gjøre vondt verre og få veiledning til hvordan man kan bli bedre. De fleste depresjoner går over av seg selv i løpet av 3-6 måneder, i mellomtiden må man holde ut og prøve å gjøre de tingene en kan for at depresjonen ikke blir mer alvorlig. ❤️ Jeg fikk kjempegod hjelp på DPS, det var for angst og ikke så mye depresjon, men du kan være ganske sikker på at man aldri hadde fått behandling i helsevesenet dersom det ikke var gode sjanser for at det kunne hjelpe. Anonymkode: 1e7ec...c7f 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:39 #10 Skrevet tirsdag kl. 12:39 Har det skjedd noe kjent som gjør henne deprimert? Hvis ikke ville jeg ha sjekket hormoner og generell helse først. Evt miljøskifte. Jeg har vært kronisk deprimert hele livet uten at det har "skjedd noe", og det skyldes mest sannsynlig PCOS. Eneste som hjelper ordentlig for meg er medisiner. Sunn mat, trening, natur, meningsfulle dager og gode opplevelser kan holde meg flytende også uten medisiner. Det er forresten ikke noe forskjell på DPS og "vanlig psykolog", det finnes mange metoder begge steder. Hadde jeg visst det jeg vet i dag, hadde jeg aldri startet hos psykolog for over 20 år siden. Et hamsterhjul uten like, som bare har gjort alt verre, og kostet mye. Anonymkode: 7f7bc...a5d 1 2
K.B. Skrevet tirsdag kl. 12:42 #11 Skrevet tirsdag kl. 12:42 Jeg gikk i samtaleterapi for mange år siden og ærlig talt, det er noe av det dummeste jeg har vert med på. "Her velter vi oss i vår egentristesse og vi jubler en hverdag helt uten terskler og ambisjoner" Mange av de som var i gruppen jeg var i, hadde åpenbart gått i denne gruppen i flere år uten at det så ut som om det hadde endret noe som helst, snarere tvert imot, de var super fokusert på sin egen sykdom og hadde alt fagspråket rundt dette. Mye mulig det var et sted å lette på trykket, men det hjalp åpenbart ikke med de diverse tingene de slet med. Jeg gikk også på et "depresjonsmestring" kurs og det var om enda dummere, virkelig på barnehage nivå. Så mine personlige erfaring med dette er ikke gode, det betyr jo ikke at alle grupper er sånn, men jeg er rimelig overbevist om at veien ut av depresjon er å finne det/de faktiske problemene og angripe de head on. Det er kun når man gjør endringer i disse omstendighetene som holder en i depresjonen at man kan våkne opp å tenke nytt. 2
Egenskap Skrevet tirsdag kl. 12:44 #12 Skrevet tirsdag kl. 12:44 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Datter sliter med depresjon, skal nå til samtaler på dps, noen som har erfaring med dette eller vanlig psykolog, ble du bedre? Håper så at dette skal hjelpe henne til å få det bedre 💕 Anonymkode: 3c9f7...2fd Du må vite kilde til depreasjon. Mye ansvar hviler på foreldre, hvilke holdninger du formidler om seg selv og hjemmet sitt. 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:34 #13 Skrevet tirsdag kl. 15:34 Egenskap skrev (2 timer siden): Du må vite kilde til depreasjon. Mye ansvar hviler på foreldre, hvilke holdninger du formidler om seg selv og hjemmet sitt. Enig. Eg kom inn i tråden for å spørre om grunnen til depresjonen. Anonymkode: c7342...451
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:57 #14 Skrevet tirsdag kl. 15:57 Jeg tror mye av grunnen er «flink pike syndrom» legger for mye press på seg selv, samt lav selvfølelse, sliter også med noe traumer fra utestengelse fra skolen , hun er nå 19 år Anonymkode: 3c9f7...2fd 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:00 #15 Skrevet tirsdag kl. 16:00 Samtaleterapi virket ikke for meg. Ble mer deprimert av å "grave rundt i dritten". ACT- terapi hjalp meg derimot mye. Kun 8 timer, med mye egeninnsats mellom, og jeg gikk lettere videre i livet. Samtaleterapi er riktig for noen, og veldig feil for andre. Anonymkode: c08bf...99e 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:10 #16 Skrevet tirsdag kl. 16:10 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg tror mye av grunnen er «flink pike syndrom» legger for mye press på seg selv, samt lav selvfølelse, sliter også med noe traumer fra utestengelse fra skolen , hun er nå 19 år Anonymkode: 3c9f7...2fd Så mange på eigenkjærleik, altså ❤️ Har ho nokre hobbyar som gir henne glede? Viss ikkje ville eg peile ho inn på sangkor eller yoga, tai chi eller noko liknande. Aktiviteter der ein bonder med seg sjølv og andre, blir kjent med sin eigen pust og der det er lite konkurranse blant deltakarane. Eg går på både yoga og kor og sjela syng etter kvar økt! Anonymkode: c7342...451
Purple_Pixiedust Skrevet tirsdag kl. 16:26 #17 Skrevet tirsdag kl. 16:26 Ofte trengs en kombinasjon av medisiner, samtaleterapi, aktivitet i det daglige (tur, trening, være sosial, lage mat etc) og tid for å bli bedre av depresjon. Hvis det er en konkret grunn til depresjonen så gjelder det å se på om det er mulig å fikse den grunnen.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:51 #18 Skrevet tirsdag kl. 16:51 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Samtaleterapi virket ikke for meg. Ble mer deprimert av å "grave rundt i dritten". ACT- terapi hjalp meg derimot mye. Kun 8 timer, med mye egeninnsats mellom, og jeg gikk lettere videre i livet. Samtaleterapi er riktig for noen, og veldig feil for andre. Anonymkode: c08bf...99e Tror du har misforstått. ACT er også samtaleterapi. Anonymkode: 1e7ec...c7f 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:16 #19 Skrevet tirsdag kl. 17:16 For meg er det medisiner som har funket, etter å prøvd behandling hos psykolog i flere år. Men det er ikke et svar for alle. Anonymkode: bbbd6...1c3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:36 #20 Skrevet tirsdag kl. 17:36 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): For meg er det medisiner som har funket, etter å prøvd behandling hos psykolog i flere år. Men det er ikke et svar for alle. Anonymkode: bbbd6...1c3 Kan du fortelle litt om hvilke medisiner du bruker og hvordan det virker positivt på deg, samt ev. bivirkninger? Anonymkode: 3c9f7...2fd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå