Gå til innhold

Hatt noen nytte av PPT?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen hatt noen som helst nytte av PPT? Utenom ved dysleksi da? Hva bidro de til helt konkret som ga verdi for barnet?

Anonymkode: 0c062...a97

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som lærer så er de gjerne portvokteren til bup, og de kan også tilrå spesialundervisning og så må rektor fatte vedtak. 
Der står det også hvordan skolen bør jobbe for å hjelpe barnet (kunne sikkert skrivd det dokumentet bedre selv men…)

men: det følger ikke penger med, og skolene kniper inn der de kan i en dårlig økonomi. Så følg nøye med og be gjerne om dokumentasjon på at barnet får den tilretteleggingen og timene det står i enkeltvedtaket. Og KLAG TIL STATSFORVALTNINGEN. Dessverre vet ikke foreldre om rettene sine, eller får det ikke med seg når skolen bruker spes.ped’en som vikar eller lar en ufaglært nittenåring ta timene. 

hilsen utslitt lærer og spesialpedagog som prøver å gjøre jobben til tre stk alene fordi elevene ikke får det de har rett på. 

Anonymkode: b21f9...09f

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som lærer så er de gjerne portvokteren til bup, og de kan også tilrå spesialundervisning og så må rektor fatte vedtak. 
Der står det også hvordan skolen bør jobbe for å hjelpe barnet (kunne sikkert skrivd det dokumentet bedre selv men…)

men: det følger ikke penger med, og skolene kniper inn der de kan i en dårlig økonomi. Så følg nøye med og be gjerne om dokumentasjon på at barnet får den tilretteleggingen og timene det står i enkeltvedtaket. Og KLAG TIL STATSFORVALTNINGEN. Dessverre vet ikke foreldre om rettene sine, eller får det ikke med seg når skolen bruker spes.ped’en som vikar eller lar en ufaglært nittenåring ta timene. 

hilsen utslitt lærer og spesialpedagog som prøver å gjøre jobben til tre stk alene fordi elevene ikke får det de har rett på. 

Akkurat det inntrykket har jeg. At spesialpedagogene heller burde vært lavterskeltilbud i klasserommet. Og kun utredet der generell forsterkning og tilrettelegging ikke var nok. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skrivd? Statsforvaltningen?

Anonymkode: f69ac...ba6

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Stor nytte.

Men vi "valgte egenoppmelding", alt av tester etc ble da gjennomført av ansatte hos PPT. Disse testene var  i utgangspunktet delegert til lærere ved den aktuelle skolen, men vår saksbehandler overprøvde/overstyrte dette.  

For eleven - tester, samtaler, tiltak/planlegging av overgang til ungdomsskolen - alt sammen var vellykket. 

Anonymkode: 80a5b...650

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, PPT kom og observerte eldste i bhg og bgh fikk så mye kritikk at de måtte endre rutiner… 

Anonymkode: d6a98...5ac

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, god nytte. Det har vært fullstendig personavhengig, da. Barnet har hatt både eksepsjonelt gode og helt unyttige kontaktpersoner. 

De to flinkeste fikk gjennomført wisc-test, testet for dysleksi, sørget for vedtak om alternativ arena som faktisk fungerte og bidro til inntak på spesialskole. Vi opplevde også autismeteamet PPT sentralt i byen har som svært kompetente.

Anonymkode: 2e836...860

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja vi har hatt veldig god nytte av de. Vi var heldig hadde samme person fra ppt fra eldste var 2.5 år og yngste var 3.5. Nå er de 20 og 21 år. Ho stod på i tykt og tynt. Skrev utrolig bra papirer slik at ungene fikk det de trengte hjelp, sa og i mot lærere og spespeder i skolen når de ikke forholdt seg til det som var bestemt på møtter og oppfølging.  Var flink med tips osv.  Våres har dysleksi, en med barne epilepsi og en fortsatt epilepsi,  og språkvansker

Anonymkode: 38c78...ada

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig stor nytte! Uten dem hadde jo ikke barnet fått spesialundervisning. Det er begrenset hvilke kartlegginger skolen kan ta, så godt at PPT kartla skikkelig. 

Anonymkode: b111a...ccd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja veldig. De holder styr på skolen så barnet får den hjelpen det trenger. 

Anonymkode: 7c124...5b8

• Liker 3
Skrevet

Nei men de hadde nok nytte av meg? 😀

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skrivd? Statsforvaltningen?

Lærer?

Anonymkode: dda1e...44f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lærer?

Anonymkode: dda1e...44f

Utslitt lærer

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Akkurat det inntrykket har jeg. At spesialpedagogene heller burde vært lavterskeltilbud i klasserommet. Og kun utredet der generell forsterkning og tilrettelegging ikke var nok. 

Omtrent sånn er det i kommunen jeg jobber 👍🏻

Anonymkode: 9706e...588

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt enormt god hjelp fra ppt og også bup.  Disse instansene gjorde at både vi og skolen forsto barnet vårt på en helt annen måte, og de har hatt enorm betydning for barnets utvikling.  

Vi har også vært fenomenalt heldige med skolen til barnet, de har satt inn store ressurser selv om budsjettet er magert. 

Anonymkode: d1c17...f16

AnonymBruker
Skrevet

Nei, overhode ikke. Tok kontakt da eldste ble utagerende og mye mer etter at den yngste ble født. Gjorde heller ikke ting bedre da faren flyttet ut. Så tidlig at dette gikk galt og ble da henvist til ppt. Husker eldste og jeg skulle leke i en sandkasse inne for at de skulle se samspillet mellom oss. Det var jo selvfølgelig godt som deler av livet var. Det hadde ingenting med det raseriet og alt som skjedde inntil den eldste var så sliten at ting roet seg. Altså null hjelp. 

Anonymkode: 1b5b4...96a

AnonymBruker
Skrevet

Nei, overhode ikke. Tok kontakt da eldste ble utagerende og mye mer etter at den yngste ble født. Gjorde heller ikke ting bedre da faren flyttet ut. Så tidlig at dette gikk galt og ble da henvist til ppt. Husker eldste og jeg skulle leke i en sandkasse inne for at de skulle se samspillet mellom oss. Det var jo selvfølgelig godt som deler av livet var. Det hadde ingenting med det raseriet og alt som skjedde inntil den eldste var så sliten at ting roet seg. Altså null hjelp. 

Høres ut som du har urealistisk forventninger? Tipper det ikke var helt tilfeldig at utageringen kom da du fikk en baby. Noen ganger må man se innover også, for å utvikle seg og situasjonen.

Anonymkode: 5d4e7...7f3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Høres ut som du har urealistisk forventninger? Tipper det ikke var helt tilfeldig at utageringen kom da du fikk en baby. Noen ganger må man se innover også, for å utvikle seg og situasjonen.

Anonymkode: 5d4e7...7f3

Jeg så både innover og utover og..... Normalt sett hadde jeg og eldste veldig fin kontakt. Selvfølgelig reagerte h*n da søsken kom og faren flyttet. Jeg ba om hjelp på hvordan møte de nesten daglige situasjonene hvor alt gikk i vranglås og det ikke roet seg før barnet var så sliten at h*n ikke orket å fortsette. Fikk ingen hjelp til det for de hang seg opp i det fine samspillet vi hadde på en god dag. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg så både innover og utover og..... Normalt sett hadde jeg og eldste veldig fin kontakt. Selvfølgelig reagerte h*n da søsken kom og faren flyttet. Jeg ba om hjelp på hvordan møte de nesten daglige situasjonene hvor alt gikk i vranglås og det ikke roet seg før barnet var så sliten at h*n ikke orket å fortsette. Fikk ingen hjelp til det for de hang seg opp i det fine samspillet vi hadde på en god dag. 

Glemte å si at jeg selv ba om hjelp bare måneder etter at søsken ble født. Jeg så at dette fikk jeg ikke til å møte på best mulig måte for eldstemann. Problemene var kun hjemme og ikke i barnehagen. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Problemene var kun hjemme og ikke i barnehagen. 

...da er det jo overhodet ikke en oppgave for PPT.

Anonymkode: 2e836...860

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...