AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:58 #1 Skrevet mandag kl. 14:58 Jeg kan ikke så mye om data. Men har fått med meg at Linux er open source og community-drevet. Og at de enkelte delene av Linux håndteres av en enkelt ildsjel/frivillig, såkalt maintainer. Det får meg til å tenke. Hva om en av disse maintanerne vil tjene litt penger og lar seg kjøpe av den russiske eller kinesiske stat og begynner og jobbe for dem. Hva om sentrale maintanere allerede gjør det og har gjort det i årevis? Er vi da alle rævkjørt? Er dette egentlig et litt idiotisk system sett fra et sikkerhetsperspektiv? Anonymkode: 3ee93...218
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:53 #2 Skrevet mandag kl. 18:53 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg kan ikke så mye om data. Men har fått med meg at Linux er open source og community-drevet. Og at de enkelte delene av Linux håndteres av en enkelt ildsjel/frivillig, såkalt maintainer. Det får meg til å tenke. Hva om en av disse maintanerne vil tjene litt penger og lar seg kjøpe av den russiske eller kinesiske stat og begynner og jobbe for dem. Hva om sentrale maintanere allerede gjør det og har gjort det i årevis? Er vi da alle rævkjørt? Er dette egentlig et litt idiotisk system sett fra et sikkerhetsperspektiv? Anonymkode: 3ee93...218 En har pleid å bruke linux, opp mot servere, fordi det går mye raskere når en sender system kommandoer direkte i kjernen("hernen") i operativsystemet. I windows, må en helt nede på maskinkode nivå nesten skrive tilsvarende til kernel32.dll, og det er vanskelig å gjøre det utenom; dermed er mye av programvare for servere, og den type ting, skrevet i linux og unix. Anonymkode: 692ff...222
what_no2000 Skrevet mandag kl. 20:11 #3 Skrevet mandag kl. 20:11 Lukket kildekode: F.eks Windows. Kun selskapet som lager programmet kan lese kildekoden (oppskriften til programmet) og se hva programmet faktisk gjør. De som bruker programmet har bare tilgang til den installerbare og kjørbare versjonen. Hvis selskapet bak ønsker å gjøre noe galt ("ondsinnet") så kan de bare endre kildekoden uten at det er enkelt å oppdage for andre. Open source (åpen kildekode): F.eks Linux. Alle kan lese kildekoden (oppskriften til programmet) og se hva programmet faktisk gjør. Hvis den som har laget kildekoden ønsker å gjøre noe galt, så har han to muligheter: Han kan endre den åpne kildekoden, men siden alle som ønsker det kan lese kildekoden kan den "ondsinnete" kildekoden oppdages. Han kan ha to versjoner av kildekoden, en offentlig tilgjengelig som ikke gjør noe galt ("ren"), og en privat som gjør noe galt ("ondsinnet"). Så kan han lage installerbare og kjørbare versjoner fra den private ondsinnete kildekoden som folk kan laste ned for bruk. Men siden den "rene" kildekoden er offentlig tilgjengelig kan alle som ønsker det selv lage ("kompilere") installerbare og kjørbare versjoner av den "rene" kildekoden. I tillegg hvis noen oppdager at den ferdiglagde kjørbare versjonene f.eks har en annen filstørrelse enn de kjørbare versjonene man selv kan lage direkte fra den offentlig kildekoden, kan det føre til det stilles spørsmål om man kan stole på den ferdiglagde versjonen. Så open source gir bedre muligheter for å avdekke ondsinnet kildekode. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå