Gå til innhold

Regler i en hundepark

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hundepark her jeg bor. Jeg bruker sjelden å være der. Jeg har ei blandingstispe, hun kan bli litt nervøs og litt usikker i noen situasjoner. Hun er liksom litt forsiktig, men hun er fortsatt ung.
 Når vi skulle dra dit en dag så hadde jeg gått en lang tur før vi dro dit. Jeg var utenfor området og det var ingen i selve hundeparken. Så kommer det ei dame med en hund som var ekstrem høyenergisk(!), kjempe fin border collie, som bare sprang fram og tilbake(som en gærning) mens vi alle sto utenfor parken. Hunden hennes Virket veldig stresset. Damen kommer bort til meg og hunden min, og hunden hennes "snapper" så flere ganger etter hunden min. Sånn at min å hennes sin hund bare begynner å bjeffer til hverandre som bare det. Hundene reiser bust å flekker tenner til hverandre. Tispen min bruker ikke å reagere på andre hunder slik. Så sier hun, ja hunden min bruker å gjøre dette med andre hunder (??) 😳😳Hun går så inn i parken å hunden hennes springer igjen som en gærning, nå uten bånd, hun kaster ball til hunden, å jeg velger å ikke gå inn med min tispe.
Men, jeg tenker og lurer på hva om jeg hadde vært der inne. Å hun har kommet inn med en slik hund(og det har jo selvfølgelig ingenting med rasen å gjøre) . Men Min blandingstispe kan se skummel ut, mtp blandingen hun er, selv om hun er kjempe snill. Men, jeg er jo redd for at vi skal få noe "trøbbel" selv om det ikke er min hund sin feil. En border collie kan jo ikke gjøre noe galt? 🤔
Jeg ser for meg at den hunden har vært i bur/inne hele arbeidsdagen og hun drar dit for å få ut den energien som da befinner seg i en ung border collie.
Nå trur jeg ikke at hunden min hadde gjort noe. Men jeg ble likevel veldig usikker når hunden hennes "snapper" etter andre hunder. Det må nå være en form for mobbing mellom hunder, eller? Så, hva er reglene i en hundepark? 🤔🤔

Anonymkode: 6a6a3...957

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med at en border collie ikke kan gjøre noe "galt"? Det er klart de kan 😅. Jeg ser ikke hva som er feil med å bruke hundepark for å få ut energi, men det er jo ikke bra om hunden snapper og bjeffer på andre hunder.

Jeg har hatt en border collie tispe som kunne være utagerende mot andre hunder. Jeg brukte hundepark en sjelden gang for å aktivisere henne, kaste ball og trene. Det gjorde jeg bare dersom hundeparken var tom og om det kom noen andre gikk jeg som oftest etter kort tid, da min hund ikke var interessert i mer enn å hilse kort. 

I mine lokale hundeparker er vell reglene at man ikke skal være der om hunden bjeffer mye da det er sjenerende for omgivelsene og at man skal plukke opp etter dem. Kanskje noe om hunder som er utagerende og, det burde ialf være en selvfølge. Personlig synes jeg heller ikke man skal drive med leker, spesielt ikke i små hundeparker, om det er flere hunder tilstede. Det trigger ofte ressursforsvar. 

Anonymkode: 6a1dc...5b3

Skrevet (endret)

Uansett hvilke regler gjelder i en hundepark så forutsetter disse at eiere har kontroll over sine hunder. Noe de fleste ikke har, og de driver med management gjennom hele hundens liv istedenfor oppdragelse og trening. Ikke kan de lese hundene sine heller, i.e. dama du traff på som aksepterer at hunden hennes snapper og tar den med til en hundepark. 

Hundepark er et minefelt. Du må nok dessverre belage deg på at ting kan skje, og at eiere ikke vil være i stand til å avbryte eller tilkalle sine uoppdragne og utrente hunder. I mange tilfeller vil de også påstå at hundene leker fint sammen mens ene kjemper for å overleve og begge sender signaler med blokkbokstaver. Du kan fort havne i en situasjon med hund ute av kontroll og hjelpeløse eiere som vifter med godbiter og håper på det beste. Når du går ut fra at det er slik det er, og at din oppgave er å beskytte hunden din mot slike situasjoner, så kan du fint vurdere på magefølelsen når det er greit å bruke en hundepark, og når det er best å fjerne hunden din derfra før noe oppstår.

Endret av Sioux
  • Liker 1
Skrevet

Når jeg leser slik, er jeg så glad for at de parkene som er her i området, kan bookes tid i, så kun jeg og de vi inviterer kan bruke parken gitt tidspunkt.

Ellers er reglene om bjeffing, leker og rydding av søppel og møkk.

Anonymkode: 46829...dec

• Liker 1
Skrevet

Regler for bruk av hundepark er vel bestemt av eier, og pleier å være lett tilgjengelig ved inngang eller i booking. Det høres ut som om border collien var i gjetemodus, akkurat det som den er avlet for - og da «snapper» de gjerne.

Anonymkode: e3354...780

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Regler for bruk av hundepark er vel bestemt av eier, og pleier å være lett tilgjengelig ved inngang eller i booking. Det høres ut som om border collien var i gjetemodus, akkurat det som den er avlet for - og da «snapper» de gjerne.

Anonymkode: e3354...780

Ja, og hvem er det som skal ha kontroll over denne modusen, så det ikke utviker seg til at Hundene reiser bust å flekker tenner til hverandre? En gjeterhund skal ikke få gjete ukontrollert alt som kryper og går, slik som en jakthund ikke får gå uten tillatelse, og en vakthund ikke får vokte alt som rører på seg døgnet rundt. Når eier aksepterer at hunden hennes "bruker å gjøre dette med andre hunder" så skriker det mangel på kontroll og ansvarsfraskrivelse.

• Liker 1
Skrevet

Er det noen som vet om det finnes parker der man kan booke tid i bergensområdet?

Anonymkode: 74faa...1b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Når jeg leser slik, er jeg så glad for at de parkene som er her i området, kan bookes tid i, så kun jeg og de vi inviterer kan bruke parken gitt tidspunkt.

Ellers er reglene om bjeffing, leker og rydding av søppel og møkk.

Anonymkode: 46829...dec

Slik er det der vi bor og. Er 4 slike parket med alt fra 55 min til 44 min kjøring.

Anonymkode: c9540...d54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...