Gå til innhold

Er det greit å hete Olsen Hansen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det blir stadig vanligere at barn får etternavn fra begge foreldrene. Men hva når begge har "sen"-navn? Barna mine ville blitt hetende noe sånt som "Olsen Hansen", men personlig synes jeg at det ikke klinger så godt. Derfor vil jeg nok velge en annen løsning for barna mine ...

Hva tenker dere? Synes dere at det er viktig med estetiske hensyn når det gjelder etternavn, eller er det viktigere å videreføre slektsnavnet til begge foreldrene?

Og hva med mer likelydende navn som "Andersen Andreassen", "Johansen Johnsen", "Pettersen Pedersen" og lignende?

Anonymkode: 7b25b...f79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det høres og ser rart ut og hadde ikke valgt det for meg selv eller barna. 😊

• Liker 2
Skrevet

Ville valgt bort minst ett av navnene ja, heller gitt to fornavn. Egentlig er det rart vi fortsatt smykker oss med noe så patriarkalsk som -sen-navn. Folk vil jo ikke en gang bli ført til alters av sin far lenger, fordi de mener det symboliserer at man går fra farens til mannens eiendom. Men å kalle seg "sønn av Ole" - selv om man er kvinne, er fortsatt vanlig. I gamle dager het det i det minste Olsdatter.

Anonymkode: 02993...d76

Skrevet

Noen har slike etternavn.

Høres teit ut, men poenget er vel at man skal forstå at det har to foreldre.

Anonymkode: 756bf...06f

Skrevet

Blir nok forkortet til Fornavn O. Hansen, istedet for Fornavn Olsen Hansen.

Jeg har et lignende navn. Det er det ikke mange som vet.

Anonymkode: 935c3...375

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen har slike etternavn.

Høres teit ut, men poenget er vel at man skal forstå at det har to foreldre.

Mens i motsatt fall er man AI-generert? (Neida, forstår hva du mener).

Skrevet

Jeg synes det er veldig rart. Hadde nok gitt barnet bare ett av dem, hvis det var meg. 

Anonymkode: e1a0b...ec9

• Liker 1
Skrevet

Vet om en som heter Svendsen Jensen til etternavn, litt kult og litt voldsomt kanskje 😆

Anonymkode: d4c4a...793

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet om en som heter Svendsen Jensen til etternavn, litt kult og litt voldsomt kanskje 😆

Anonymkode: d4c4a...793

Sjendsen da. 

• Nyttig 1
Skrevet

Har en kollega som heter Olsen-Syversen. Ufattelig unødvendig og tungvint med den bindestreken😅

Anonymkode: c0061...eb9

Skrevet

Det blir jo jævlig mye kaos etter noen generasjoner.

Skrevet

Jeg tror jeg hadde tatt bort ett av etternavnene den dagen jeg ble 18 år, om mine foreldre hadde valgt å bruke begge navnene på meg. 

Anonymkode: 3b351...b1f

• Liker 1
Skrevet

Vet om en som heter Svein Einar. Ble for komplisert, ble bare kalt Sveinar.

Anonymkode: 34005...c05

• Liker 1
Skrevet

Det er et etternavn mange nok vil fnise litt av. Men for all del, klart man kan hete det.

Ville nok personlig valgt ett av navnene (eventuelt benyttet muligheten av å finne på et nytt slektsnavn som skiller seg mer ut).

Anonymkode: a0156...cda

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva tenker dere? Synes dere at det er viktig med estetiske hensyn når det gjelder etternavn, eller er det viktigere å videreføre slektsnavnet til begge foreldrene?

Og hva med mer likelydende navn som "Andersen Andreassen", "Johansen Johnsen", "Pettersen Pedersen" og lignende?

Anonymkode: 7b25b...f79

Man bør ta estetiske hensyn når det gjelder etternavn. Dette barnet vil vokse opp til å bli en selvstendig person. Det skal ikke ha noe ansvar om å videreføre ett eller to slektsnavn.

Likelydende navn høres oppdiktet og jeg mistenker de ville blitt tatt useriøst iht. jobbsøknader og lignende.

Anonymkode: 09d4b...8fa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det skal ikke ha noe ansvar om å videreføre ett eller to slektsnavn.

Hvis poenget er å videreføre slektsnavn, så vil først denne generasjonen ha to etternavn, mor og far. Neste generasjon vil ha fire etternavn, fra farmor, farfar, mormor og morfar. Neste generasjon vil ha åtte etternavn. Det går ikke i lengden.

Anonymkode: 09d4b...8fa

Skrevet

Nå som barn med to etternavn får egne barn står de oppi tidenes dilemma 😅

Min sønn heter typ Fjellvann Nilsen, svigerdatter Næss Viken. Arme barnebarn er Lille Viken Fjellvann Nilsen.

Vi skulle gått for ett etternavn et sted der bake!

Anonymkode: 17840...6b5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå som barn med to etternavn får egne barn står de oppi tidenes dilemma 😅

Min sønn heter typ Fjellvann Nilsen, svigerdatter Næss Viken. Arme barnebarn er Lille Viken Fjellvann Nilsen.

Vi skulle gått for ett etternavn et sted der bake!

Anonymkode: 17840...6b5

Ingen har mer enn ett etternavn. Øvrige "etternavn" er mellomnavn. Hvilke mellomnavn foreldre ønsker å videreføre er opp til dem.

Olsen Hansen er like bra som andre navn. 

Anonymkode: aab7e...b6f

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det ser fjollete ut og tenker i mitt stille sinn at man burde blitt enige om noe annet. Jeg skal ikke henge ut vedkommende, så jeg bytter ut navnene med tilsvarende, men jeg møtte en gang en som hadde et navn med mønsteret Erik Johan Johansen-Hansen Kristoffersen. Tre sen-navn, og det ene fornavnet de hadde valgt var i tillegg det det ene sen-navnet bygget på. Det var jo ikke stakkars Tor Anders Andersen-Nilsen Olsen sin feil, men vanskelig å ikke smile litt av det. 

Samtidig er det nå overhodet ikke min sak, og det påvirker mitt liv null og niks. Jeg har hørt om betydelig verre ting folk har utsatt barn for enn å gi dem en corny navnekombinasjon. 

Anonymkode: 732c3...3b3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...