AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #1 Skrevet 10 timer siden Barnet er 4 og så lenge hun har kunnet snakke har hun "løyet", noe jeg hele tiden har tenkt er normalt, men nå er det så ekstremt mye. Fra de små "ja" på om hun har vasket hendene, til å fortelle at noen i bhg har bitt henne (uten at det stemmer). Hun forteller detaljert om ting hun har gjort, nettopp nå at hun hadde badet og vasket håret hos bestemor (noe jeg vet ikke stemmer). Hun vet at hun lyver også, for når jeg forteller at jeg f.eks. skal spørre barnehagelæreren om det hun har fortalt i morra, kan hun si "jeg bare tulla" eller "jeg bare sa det til meg selv". Dette gjør jo at jeg aldri kan stole på noe som helst som hun forteller. Jeg har selvsagt sagt at hun ikke må lyve. Prøvd å forklare hva det er, og at det er ikke lov å lyve til mamma, men du kan alltid fortelle sannheten. Skjønner ikke hvordan dette skal gå inn? Anonymkode: 40328...658
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #2 Skrevet 10 timer siden Har et helt likt barn, og det beste er egentlig bare å jatte med. Åja, de gjorde det ja, wow, hvorfor det da tror du... Om det gjelder håndvask, så dobbeltsjekker du. Lukter det såpe? Nei? Gå å vask igjen. Ble til og med barnevernssak for vår del, da ungen klarte å forklare for bup om mishandling hjemme, å bli kjørt ut i skogen og forlatt og blitt kvelt, hadde datoer og alt. Etter noen prater med barnevernet hvor barnet forteller i detalj om hvordan armen nylig var brukket og overbevist damene om at dette var sant, avkrefter vi bruddet og de sier de aldri har opplevd slike utdypende løgner fra et barn før.. Jeg har rett og slett en lystløgner i hus og aner ikke arme råd lengre selv, det er blitt litt bedre etter hele den saken der, spesielt når jeg sa ifra at barn som lyver kan havne i barnefengsel eller få nye foreldre. Anonymkode: 63238...43f 2 2
fru Alving Skrevet 10 timer siden #3 Skrevet 10 timer siden Disse barna må jo ha en kreativ åre som må rettes inn mot noe. Det er tydelig at de er fantasifulle og har et rikt indre liv som bare tyter litt over.. 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #4 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Barnet er 4 og så lenge hun har kunnet snakke har hun "løyet", noe jeg hele tiden har tenkt er normalt, men nå er det så ekstremt mye. Fra de små "ja" på om hun har vasket hendene, til å fortelle at noen i bhg har bitt henne (uten at det stemmer). Hun forteller detaljert om ting hun har gjort, nettopp nå at hun hadde badet og vasket håret hos bestemor (noe jeg vet ikke stemmer). Hun vet at hun lyver også, for når jeg forteller at jeg f.eks. skal spørre barnehagelæreren om det hun har fortalt i morra, kan hun si "jeg bare tulla" eller "jeg bare sa det til meg selv". Dette gjør jo at jeg aldri kan stole på noe som helst som hun forteller. Jeg har selvsagt sagt at hun ikke må lyve. Prøvd å forklare hva det er, og at det er ikke lov å lyve til mamma, men du kan alltid fortelle sannheten. Skjønner ikke hvordan dette skal gå inn? Anonymkode: 40328...658 Tror du at å sanksjonere og velge å sette en hard linje mot det som helt korrekt er normal adferd vil funke? Er det noe i din utforskning av litteratur og adre kilder innen barneoppdragelse som får deg til å tro at dette er riktig veivalg? For barnet initierer til samtale. Du kan velge å delta. Eller å avslå. Hun kan ikke initiere på sofistikert vis, hun er 4 år. Hun kan ikke ennå å språklig differensiere mellom fantasi, rollespill, magisk realisme eller for den del satire/ironi og «normal samtale». Det krever nyanser hun først påregnelig vil tilegne seg om 2-5 år. Men det betyr jo ikke at hun ikke evnet spinne eventyr Ethvert normalt barn har i seg å samtidig med absolutt sikkerhet vite at julenissen og påskeharen ikke er ekte, og å velge å tro på dem fordi magisk realisme gjør noe vidunderlig med hverdag. Din datter har i seg å samtidig spinne de her eventyrene og vite de ikke er sanne. Og hva angår å fortelle henne at hun «ikke skal lyve» så er jo det en ide vanskelig å selge til et barn voksne lyver til barn hele tiden. De sier at julenissen eksisterer, at tannfeen finnes. At det blir brann om du klikker på lysbryteren for ofte, at verden er rettferdig. Og ethvert normalt intelligent barn vet allerede som 2-4 åring at det er løgner. Et barns verden, ts, er full av løgn. Du får henne ikke fra det når voksne rundt henne modellerer løgn mange ganger per dag. For barn kopierer adferd, ikke ord. Anonymkode: 26f7d...e08 1 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #5 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har et helt likt barn, og det beste er egentlig bare å jatte med. Åja, de gjorde det ja, wow, hvorfor det da tror du... Om det gjelder håndvask, så dobbeltsjekker du. Lukter det såpe? Nei? Gå å vask igjen. Ble til og med barnevernssak for vår del, da ungen klarte å forklare for bup om mishandling hjemme, å bli kjørt ut i skogen og forlatt og blitt kvelt, hadde datoer og alt. Etter noen prater med barnevernet hvor barnet forteller i detalj om hvordan armen nylig var brukket og overbevist damene om at dette var sant, avkrefter vi bruddet og de sier de aldri har opplevd slike utdypende løgner fra et barn før.. Jeg har rett og slett en lystløgner i hus og aner ikke arme råd lengre selv, det er blitt litt bedre etter hele den saken der, spesielt når jeg sa ifra at barn som lyver kan havne i barnefengsel eller få nye foreldre. Anonymkode: 63238...43f Å lyge selv gjør jo ikke det bedre da… (JF. både barnefengsel og nye foreldre) Anonymkode: ea30f...50f
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #6 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å lyge selv gjør jo ikke det bedre da… (JF. både barnefengsel og nye foreldre) Anonymkode: ea30f...50f Det er ikke løgn, da en god nok løgn fra et barn kan få barnet plassert både i institusjon og fosterhjem om du møter på feil saksbehandler i barnevernet. Her har jeg brukt et forenklet språk, og omtalt institusjon som barnefengsel og fosterforeldre som nye foreldre. Anonymkode: 63238...43f 3 1
frøkna Skrevet 9 timer siden #7 Skrevet 9 timer siden Jeg ville ikke vært så bekymret. Barn i den alderen er svært fantasifulle. Hun vil nok naturlig vokse det av seg.
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #8 Skrevet 9 timer siden Barn i den alderen forstår ikke forskjell på virkelighet og fantasi. Det går seg til, men jeg ville absolutt ikke bare oversett det heller. Håndvask er det jo bare å ikke la henne ha muligheten til å snike seg unna. Du må følge med. Anonymkode: 8af15...bd8
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #9 Skrevet 9 timer siden Du må slå ned på løgnene hennes på en måte hun forstår. Lyver om at hun har vasket hendene? Da må du være med henne på toalettet heretter, og vaske hendene hennes selv. Hver gang. Lyver om at et barn har bitt henne? Spør pedleder om det når du leverer henne neste dag, mens hun står der og hører på. Ikke gjør noen stor sak av det, men hun må få med seg at du sjekker. Lyver om at hun har vasket håret? Ring bestemor på høyttaler og sjekk. Hun vil slutte ganske kjapt da. Anonymkode: 2feec...492 4
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #10 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Du må slå ned på løgnene hennes på en måte hun forstår. Lyver om at hun har vasket hendene? Da må du være med henne på toalettet heretter, og vaske hendene hennes selv. Hver gang. Lyver om at et barn har bitt henne? Spør pedleder om det når du leverer henne neste dag, mens hun står der og hører på. Ikke gjør noen stor sak av det, men hun må få med seg at du sjekker. Lyver om at hun har vasket håret? Ring bestemor på høyttaler og sjekk. Hun vil slutte ganske kjapt da. Anonymkode: 2feec...492 Ja, er dette jeg sier jeg skal gjøre, og da innrømmer hun kjapt at det ikke var sant. Så hun skjønner jo selv at hun lyver. Men kanskje hvis jeg i tillegg ringer på høyttaler f.eks., så går det inn. Syns bare det er så kjipt at jeg aldri vet hva jeg kan stole på! Anonymkode: 40328...658
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #11 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, er dette jeg sier jeg skal gjøre, og da innrømmer hun kjapt at det ikke var sant. Så hun skjønner jo selv at hun lyver. Men kanskje hvis jeg i tillegg ringer på høyttaler f.eks., så går det inn. Syns bare det er så kjipt at jeg aldri vet hva jeg kan stole på! Anonymkode: 40328...658 Med våre så har jeg spurt "er dette en fortelling, eller er det på ekte?" og da har jeg fått ærlige svar. Da har de fått en måte å komme seg ut av løgnen uten å bli avkledd. Kanskje det funker med din, også. Anonymkode: 2feec...492 4 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #12 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Med våre så har jeg spurt "er dette en fortelling, eller er det på ekte?" og da har jeg fått ærlige svar. Da har de fått en måte å komme seg ut av løgnen uten å bli avkledd. Kanskje det funker med din, også. Anonymkode: 2feec...492 Ja, har prøvd det.. har også prøvd at hun skal blinke til meg med øyet om det ikke er sant, og jeg kan ofte si "nå tror jeg kanskje du glemte å blinke til meg". Da kan hun bli sint og si at nei, det er ikke tull, det er helt sant! Det er kun når jeg "truer" med å spørre voksne i bhg/bestemor om det stemmer, at hun innrømmer at det ikke var sant. Ts Anonymkode: 40328...658 3
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #13 Skrevet 7 timer siden Det kan være tusenvis av grunner for at hun lyver, første jeg tenker er at hun har god fantasi, det er vanlig å lyve litt, selv for voksne. Det er når det spinner helt ut av kontroll man virkelig må jobbe med det. Jeg har selv en liten lystløgner i hus, han er minstemann og vi har merket at en av grunnene til at han gjør det, er for å kompensere… han vil også si noe kult, imponere og få oss til å si «HVA?» «Wow» osv og få oss til å bli superoverasket over hva han sier😅 Så nå prøver vi å være litt mer wow på de små historiene som er sanne, han har jo sin lille verden, med sine venner, og synes det skjer mye gøy som vi ikke alltid svarte noe annet enn «å ja» «ah» osv, ikke så snillt av oss når vi tenker tilbake, men lett å svare sånn i en travel hverdag… så nå møter vi han mer der han er, og han er superfornøyd og lyver ikke fullt så mye lengre… så nå måtte vi også være ærlig når han satte seg ned og sa «nå må dere ikke lyve!» finnes tannfeen og påskeharen? (Julenissen var allerede avslørt) og så måtte vi ha en lang samtale om hvorfor vi hadde løyet når det er så stygt og lyve, selv om det var en gøyal løgn, ikke lett dette… jeg har løyet om disse fantasifigurene for å glede han, han har løyet for å underholde oss❤️ Anonymkode: 2da31...f0a 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #14 Skrevet 7 timer siden De vet ikke hva en løgn er før de er mye større. Kanskje din reaksjon er spennende og bidrar til at hun liker å fortelle om ting som ikke har skjedd? Kan være så enkelt. En 4-åring funker ikke som oss mentalt sett, det er ikke som om en voksen lyver til deg. De er fulle av fantasi, de blander hva som skjedde når, de husker knapt dagen i dag. Og jo mer du lager en greie av det jo mer setter det seg. Ville oversett det. Bare konkludert som du gjør: du kan ikke regne med at du vet hva som faktisk har skjedd. Mao, er det viktig må du sjekke det ut. Alt som ikke spiller noen rolle om skjedde eller ikke kan du bare la ligge. Og håndvask, da står du der mens hun vasker, så enkelt er det. Du må følge opp barnet ditt, hun er bare 4(!) år. Anonymkode: 27356...ed1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #15 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Med våre så har jeg spurt "er dette en fortelling, eller er det på ekte?" og da har jeg fått ærlige svar. Da har de fått en måte å komme seg ut av løgnen uten å bli avkledd. Kanskje det funker med din, også. Anonymkode: 2feec...492 Dette gjorde jeg også, og så sa jeg til henne at i stedet for å lyge så kan du si at du vil fortelle en historie som du har diktet. I tillegg oppfordret jeg henne til å tegne ned historiene sine i stedet for, og så kunne jeg skrive tekst sammen med henne til bildene. Det ble til mange bøker, og det ble slutt pårøverhistoriene😅 Nå er hun snart 15 og elsker fremdeles å tegne historier ala tegneserier. Anonymkode: 533b7...b52
Strigiformes Skrevet 6 timer siden #16 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Barnet er 4 og så lenge hun har kunnet snakke har hun "løyet", noe jeg hele tiden har tenkt er normalt, men nå er det så ekstremt mye. Fra de små "ja" på om hun har vasket hendene, til å fortelle at noen i bhg har bitt henne (uten at det stemmer). Hun forteller detaljert om ting hun har gjort, nettopp nå at hun hadde badet og vasket håret hos bestemor (noe jeg vet ikke stemmer). Hun vet at hun lyver også, for når jeg forteller at jeg f.eks. skal spørre barnehagelæreren om det hun har fortalt i morra, kan hun si "jeg bare tulla" eller "jeg bare sa det til meg selv". Dette gjør jo at jeg aldri kan stole på noe som helst som hun forteller. Jeg har selvsagt sagt at hun ikke må lyve. Prøvd å forklare hva det er, og at det er ikke lov å lyve til mamma, men du kan alltid fortelle sannheten. Skjønner ikke hvordan dette skal gå inn? Anonymkode: 40328...658 Barnet prøver å fortelle deg noe på sin måte hadde jeg tenkt. Kanskje hun savner bestemor? 🤷 Har de en god relasjon? Hun er i en av sine mest kreative perioder i livet sitt. Det skjer ufattelig mye i hjernen på en fireåring. Ikke legg så mye vekt på det hun sier. Vær nysgjerrig på henne. Er hun glad i fortellinger? Dikte historier? Det kan være en morsom aktivitet å gjøre sammen, slik at hun får brukt kreativiteten sin til noe konstruktivt for seg selv. Det er tydelig at hun har behov for stimuli. Dette er hennes måte og uttrykke det på tror jeg. Det skjer mye utviklingsmessig fysisk og psykisk. Mestring er veldig viktig for henne.
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #17 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke løgn, da en god nok løgn fra et barn kan få barnet plassert både i institusjon og fosterhjem om du møter på feil saksbehandler i barnevernet. Her har jeg brukt et forenklet språk, og omtalt institusjon som barnefengsel og fosterforeldre som nye foreldre. Anonymkode: 63238...43f De aller fleste som jobber med barn er fullstendig klar over at de har ganske fri fantasi. Det er mye rart barn kan si, selv opp i 3-4 klasse. Anonymkode: e0b4a...f8b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå