Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Kjæresten min og jeg forsøker å få barn, og de siste tre månedene har jeg prøvd eggløsningstester. Første periode jeg prøvde ga testen utslag omtrent fem dager etter forventet eggløsning. Neste måned begynte jeg derfor å teste noe senere, og da fikk jeg ikke noe utslag, regner dermed med at jeg starter testdag noe sent. Denne måneden begynte jeg å teste to dager før forventet eggløsning, forventet eggløsning var for tre dager siden. Ingen av dagene har testene gitt utslag. Samtidig har jeg i flere dager hatt «kramper» som jeg har tolker som tegn på at eggløsning. Nå begynner jeg å bli bekymret, tankene spinner og fantasien løper løpsk. Det kan nevnes at forventet eggløsning er beregnet ut fra appen «Min syklus», en helt enkel app uten betalingsløsning. Er det noen som har noen erfaring med dette som kan hjelpe meg. Jeg er barnløs og ønsker som sagt å bli gravid.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du hadde nok fått mer svar i riktig underforum, prøvere og ufrivillig barnløse. 

Forventet eggløsning er ca 14 dager før menstruasjonen. Har du stabile sykluser? Hvor mange dager er syklusen din og når starter du å teste? 

Det kan være bedre for deg å kjøpe en Clearblue advanced monitor. Da får du tracket østrogenstigningen i forkant av LH-stigningen, så det er enklere å få med seg eggløsningen hvis du har en kort LH-topp. 

Det kan også selvfølgelig hende at du faktisk ikke har eggløsning. Det finner man ut ved å sjekke progesteron på blodprøve ca 1 uke etter forventet eggløsning. Jeg trodde jeg hadde eggløsning siden jeg menstruerte på ca dag 35 hver syklus, men jeg hadde ikke eggløsning. Du trenger ikke bekymre deg bare for dette, det betyr ikke at alt håp er ute, absolutt ikke. Jeg ble gravid med hjelp av medisinen letrozol som gjorde at jeg fikk eggløsning. 

Anonymkode: e8d84...6fb

Skrevet

Takk for svaret. Og takk for tipset om undergruppen, den skal jeg se på. Det var gode råd og løsningsforslag du kom med. Har ikke prøvd Clearblue sin, men den skal jeg kjøpe til neste forventede eggløsning. Jeg vet ikke om jeg faktisk har eggløsning, har vel bare fått ut ifra det siden jeg har hatt noen lunde regelmessig menstruasjon. Uansett godt å høre at alt håp ikke er ute om det skulle være tilfellet. Hyggelig å høre at det var en løsning for deg og at du ble gravid ved å få hjelp.

Skrevet

Jeg har testet maks to dager før forventet eggløsning. Er det for sent? Har ikke helt kontroll på syklusen min, har først trodd at den var 28 dager, men nå lurer jeg på om den er mer rundt 30 dager. Tar gjerne imot flere tips om du har :)

AnonymBruker
Skrevet
Karinta skrev (39 minutter siden):

Jeg har testet maks to dager før forventet eggløsning. Er det for sent? Har ikke helt kontroll på syklusen min, har først trodd at den var 28 dager, men nå lurer jeg på om den er mer rundt 30 dager. Tar gjerne imot flere tips om du har :)

Kjøp en pakke med billige strimler og begynn å teste 7 dager før forventet EL hvis du tenker å bruke vanlige EL-tester i stedet for Clearblue. Er syklusen 30 dager er forventet EL rundt syklus dag 16, dvs må du begynne å teste på syklusdag 9 hvis jeg regner rett. Når du ser en økning på resten, bør du teste 2 ganger om dagen, da LH-stigningen kan være kort og du ikke nødvendigvis får en positiv EL-test hvis du venter 24 timer mellom testene. 

Hvis du bruker Clearblue monitor sier den selv når man skal begynne å teste og da tester man bare 1 gang om dagen med morgenurin.

Anonymkode: e8d84...6fb

Skrevet

Dette var veldig nyttig. Da ser jeg at jeg har begynt å teste altfor sent. Tusen takk for gode svar og hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...