Gå til innhold

Sy gardiner - hjelp til trinn for trinn tutorials

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har en symaskin, men for å si det slik jeg vet hvordan jeg trer den. Ønsker å lage 2 gardin lengder som skal være på soverommet og må begynne et sted. Er det noen som har noen gode oppskrifter eller tips å dele? 

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først steg er å bestemme seg for hva slags oppleg de skal ha. Der kan du gjøre alt fra lett til vanskelig, resten er bare rettsøm.

Anonymkode: 1cda4...02f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Først steg er å bestemme seg for hva slags oppleg de skal ha. Der kan du gjøre alt fra lett til vanskelig, resten er bare rettsøm.

Jeg tenker at jeg skal tre den så enkelt som mulig på en gardinstang jeg og ikke så mye mer avansert enn det.....foreløpig :)

Skrevet

tre den på som i gardinbånd langs øverst kant, eller hull/ringer langs øverste kant, eller løkker som stikker opp fra øverste kant?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

tre den på som i gardinbånd langs øverst kant, eller hull/ringer langs øverste kant, eller løkker som stikker opp fra øverste kant?

5 Steps for Choosing + Hanging Curtains in Your Home. — Untapped Potential  Designs

Skrevet

Tenkte noe som de tegningene som heter Rod pocket eller Hidden Tabbs :) Helt enkelt og greit (forhåpentligvis)

Skrevet
MiominMio skrev (3 minutter siden):

Tenkte noe som de tegningene som heter Rod pocket eller Hidden Tabbs :) Helt enkelt og greit (forhåpentligvis)

Da syr du sidene først. Også stryker du inn en cm langs toppen.  Ta mål av stanga, slik at du får plass til den inni. Jeg vil også anbefale minst en cm over stanga. 

Så blir det ca sånn. 

En cm sømrom strykes inn denne sys tvers over 10 cm brett ned. Stryk godt. Og sy en cm på toppen.

Så tar du bunnen. La det være minst en cm opp fra gulv

Anonymkode: 85a22...8b3

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.3.2026 den 16.43):

Da syr du sidene først. Også stryker du inn en cm langs toppen.  Ta mål av stanga, slik at du får plass til den inni. Jeg vil også anbefale minst en cm over stanga. 

Så blir det ca sånn. 

En cm sømrom strykes inn denne sys tvers over 10 cm brett ned. Stryk godt. Og sy en cm på toppen.

Så tar du bunnen. La det være minst en cm opp fra gulv

Anonymkode: 85a22...8b3

Dette er den enkleste måten å gjøre det på 👍

Om du syr på gardinbånd som nevnt lenger opp så må du kjøpe mye ekstra for å få hengt de opp. 

Anonymkode: 5c632...592

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om du syr på gardinbånd som nevnt lenger opp så må du kjøpe mye ekstra for å få hengt de opp. 

Må man vel ikke.

Båndet har hemper for å tre stanga gjennom.

Da henger gardina fint også. Det gjør den ikke med lomme stanga tres gjennom.

Anonymkode: 89eb4...2e9

AnonymBruker
Skrevet

Selfmade har noen steg for steg-instruksjoner som er gratis. Evt. Youtube. 🙂

Anonymkode: 8fe95...d34

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må man vel ikke.

Båndet har hemper for å tre stanga gjennom.

Da henger gardina fint også. Det gjør den ikke med lomme stanga tres gjennom.

Anonymkode: 89eb4...2e9

Jeg har sydd kjøkkengardiner etter Rod Pocket som nevnt over + en rettsøm ca 1 cm fra toppen så stanga ikke kommer helt øverst. Det funker helt fint det.

Vet du max tykkelse på gardinstanga med det båndet? I tilfelle jeg skal kjøpe det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...