Gå til innhold

Utbrent, trenger håp

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg søker til dere som er, eller har vært utbrent. 

Send meg gjerne PM.

Har et håp om å bli bra og kunne leve som normalt igjen. 

Ønsker å vite hvordan dere har det i dag.

Hvilke tiltak dere gjør/gjorde. 

Hva slags jobb fungerer for deg?

++

Endret av snehvit88
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Byttet jobb og gikk ned i stillingsprosent. Flyttet på ladet. Prøver ta livet med ro og lykke til kroppen og ta vare på den. Har det bra i dag.

Anonymkode: 10338...1d8

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Å lære å si nei er også viktig.

AnonymBruker
Skrevet

Er man utbrent så må man først ha noen mnd med sykemelding for å prøve ut hvor mye man tåler. Man kan aldri gå tilbake til det livet man lever før, nervesystemet må finne et bedre leie. 

Anonymkode: 39def...6fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sykemelding så lenge man trenger det. Byttet jobb og jobber mindre. 

Anonymkode: 78bb1...c1e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Brukte i overkant av 4 år på å komme tilbake i full jobb, fikk på 3.året påvist ADHD. Medisiner og kunnskap om ADHD og meg selv, samt korrekt trening ble vesentlig for at jeg kom meg tilbake.

I dag har jeg det veldig bra, jeg kjenner at jeg må være forsiktig og snill med meg selv, men jeg har til en viss grad lært meg å gjenkjenne når jeg er sliten. Før jeg ble utbrent kjente jeg ikke at jeg var sliten og kjørte kroppen min i senk over mange år. Sykemeldingen startet dagen etter at bena sviktet og jeg kollapset midt på gulvet.

Må trene med høy puls flere ganger i uka, hvis jeg hopper over treninga i gode perioder merker jeg det raskt, og bruker noe tid på å bygge meg opp igjen.

Anonymkode: 80b4a...c65

AnonymBruker
Skrevet

Har brukt noen år, men begynner å bli meg selv igjen nå. 
Kjøpte hus med stor hage og en flokk høner. Det ble min redning! 
Kan være der ute med dem i timer og bare være. Det gjør underverker for kropp og sjel 🥰

I tillegg har jeg blitt veldig asosial og setter knallharde grenser overfor meg selv og andre. 
Null alkohol, legger meg kl 22 hver dag, spiser sunt og går lette turer. Trening var egentlig bare å glemme da det økte stresset i kroppen  

Lykke til! Du skal se dette også går bra ❤️

Anonymkode: 96569...d05

AnonymBruker
Skrevet

Sluttet i jobben, tok meg noen mnd pause (selvfinansiert), og startet så påan i en annen jobb som jeg fremdeles har, og som jeg elsker. Brukte tiden i mellom på å roe ned, lande, og finne ut hva som er viktig for meg. Så var det påan igjen, og i etterkant har det gått veldig bra 👌

Anonymkode: 6ef4f...a57

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Byttet jobb og gikk ned i stillingsprosent. Flyttet på ladet. Prøver ta livet med ro og lykke til kroppen og ta vare på den. Har det bra i dag.

Hva slags jobb byttet du til?

Må evt bytte selv. Det er vanskelig å vite  hva som kan passe.

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Sykemelding så lenge man trenger det. Byttet jobb og jobber mindre. 

Hva slags jobb har du byttet til? 

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Brukte i overkant av 4 år på å komme tilbake i full jobb, fikk på 3.året påvist ADHD. Medisiner og kunnskap om ADHD og meg selv, samt korrekt trening ble vesentlig for at jeg kom meg tilbake.

I dag har jeg det veldig bra, jeg kjenner at jeg må være forsiktig og snill med meg selv, men jeg har til en viss grad lært meg å gjenkjenne når jeg er sliten. Før jeg ble utbrent kjente jeg ikke at jeg var sliten og kjørte kroppen min i senk over mange år. Sykemeldingen startet dagen etter at bena sviktet og jeg kollapset midt på gulvet.

Må trene med høy puls flere ganger i uka, hvis jeg hopper over treninga i gode perioder merker jeg det raskt, og bruker noe tid på å bygge meg opp igjen.

Anonymkode: 80b4a...c65

Kan du sende meg PM?

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Sluttet i jobben, tok meg noen mnd pause (selvfinansiert), og startet så påan i en annen jobb som jeg fremdeles har, og som jeg elsker. Brukte tiden i mellom på å roe ned, lande, og finne ut hva som er viktig for meg. Så var det påan igjen, og i etterkant har det gått veldig bra 👌

Kan jeg spørre hva slags jobb du har nå?

AnonymBruker
Skrevet

Meg fra innlegg #8: Byttet innenfor samme yrke, bare endret arbeidssted og delvis arbeidsoppgaver men fremdeles innenfor min profesjon. Vil ikke si så mye mer konkret. Men gikk ned i lønn. Gikk fra en jobb hvor jeg ikke likte fagfeltet og hvor man var "på" hele tiden for til dels dårlig kompensasjon, til en annen jobb hvor fri var fri og et fagfelt jeg elsker. Bedre kollegaer også 👌

• Liker 1
Skrevet
snehvit88 skrev (3 timer siden):

Hei!

Send meg gjerne PM.

Ønsker å vite hvordan F

++

Det aller aller første du må gjere er å finne ut av kvifor akkurat du vart utbrent. Kva var det/er det i livet ditt som bidrog til dette?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært utbrent og trengte å bytte jobbområde helt, i tillegg til å finne ut hva som betyr mest for meg i livet. Jeg jobber minst like mye nå, men med noe som betyr mye for meg (og jeg jobber for meg selv). Jeg hadde ikke greid å gå tilbake til å presse meg langt for å jobbe for andre, hadde en typisk karrierejobb med veldig lange dager men det ga meg lite. For meg har det handlet om mening og å finne tilbake til meg selv og gjøre en helomvending. Hvile hjalp ikke meg.

Anonymkode: e4c13...e13

AnonymBruker
Skrevet

Lån disse på biblioteket:
Utbrent - praktiske råd for å gjenvinne gleden, energien og kreativiteten: https://www.norli.no/boker/dokumentar-og-fakta/familie-og-helse/utbrent-1
Tom og utbrent - finn veien ut - reduser stress og få livet tilbake: https://www.norli.no/boker/dokumentar-og-fakta/livssyn-og-selvutvikling/selvutvikling/tom-og-utbrent
Tatt av jobben - fra utbrenthet til ny gnist, mestring og mening: https://www.norli.no/boker/dokumentar-og-fakta/historie-og-dokumentar/okonomi-og-arbeidsliv/tatt-av-jobben

Anonymkode: 94782...edc

Skrevet

Hvorfor man blir utbrent har mye å si for hva man må gjøre for å bli bedre. 

Jeg hadde en svært travel jobb som sykepleier, men det var ikke den alene som gjorde at jeg ble utbrent. Fikk etterhvert ADHD-diagnose, og tror selv at jeg er på autismespekteret også. 

For meg ble det kontraproduktivt å hele tiden skulle forsøke å jobbe litt. Fastlegen var veldig på at jeg ikke måtte være 100% sykemeldt, for da økte sjansene for at jeg ikke kom meg tilbake. Jeg jobbet derfor 20%, 30%, ned til 10%, opp til 30 igjen osv hele sykemeldingsåret. Virkelig bedring begynte først da jeg gikk over på AAP og sa at jeg ikke ville jobbe noe i det hele tatt.

Så for meg: hvile og ro over en lang periode (to år). Fokus på å roe et nervesystem som har vært i alarmberedskap hele livet, via pusteøvelser, mindfullness, avspenning, føle på følelsene, være mye ute i naturen osv.

Jeg brukte mye tid og krefter i begynnelsen på å godta situasjonen, øve meg på å ikke føle skam. Det er også veldig vanskelig å godta at man har redusert kapasitet og ikke klarer alt man har lyst til å klare. Der har det hjulpet mye å snakke med andre som er eller har vært i samme situasjon.

Nå er jeg i arbeidstrening på en arbeidsplass jeg liker veldig godt. Fremdeles som sykepleier, men med et mye roligere tempo. Håper jeg kan få en deltidsstilling der etter hvert ☺️

Så mine råd: ta tiden til hjelp. Vær raus med deg selv. Gjør ting som gir deg glede og påfyll. Hvil mye. Lytt til kroppen, ta signaler som anspenthet, hodepine, smerter, angst osv på alvor. Ikke lag deg en plan for hvordan du raskest mulig skal komme tilbake til slik livet var før, men vær åpen for at dette kanskje er et vendepunkt i livet ditt ❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Travel jobb med mye verdikonflikt, samt mye stress rundt egen helse og helseproblemer på rekke og rad, samt en angstdiagnose over flere år ble tilsammen for mye for meg. Et halvt år helt sykmeldt, så et halvt år meg opptrapping og utprøving fra 10-30%. Deretter aap og arbeidsrettet rehabilitering. Så utprøving og opptrapping fra 10-30% igjen. Nå står jeg i 30% jobb på samme arbeidsplass men med tilpassede oppgaver og planen er gradvis opptrapping i eget tempo (som er saaaaakte). Mulig jeg må endre yrke (oppvekst og utdanning) men håper på å komme tilbake. Mange justeringer er gjort praktisk, fysisk og ikke minst emosjonelt og mentalt. Jeg kan ikke gå tilbake til å gjøre det jeg gjorde før jeg møtte veggen. Har vært en lang reise med mye kunnskapssøking og personlig utvikling. 

Anonymkode: eee38...90b

Skrevet
snehvit88 skrev (10 timer siden):

Hei!

Send meg gjerne PM.

Ønsker å vite hvordan dere har det i dag.

Hvilke tiltak dere gjør/gjorde. 

++

Det kommer jo sikkert veldig an på årsaken til at man er utbrent..men for å snakke litt generelt om min egen situasjon iallefall så er det å lære seg å kjenne egne behov, begrense seg og sette grenser for seg selv..mange presser seg alt for langt for andre, pga angst, people pleasing, osv. Ikke bare fysisk, men mentalt. Går rundt med masse angst og setter egne behov i bakerste rekke. Det går ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
snehvit88 skrev (19 timer siden):

Hva slags jobb har du byttet til? 

En MYE roligere jobb, tilpasset meg, som ikke er fysisk belastende. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på vei til å bli utbrent men klarte å stoppe det før det gikk så langt. Fikk en sykemelding av legen. Droppet alt av alkohol. Brukte dagene ute i naturen. 

Ikke ny jobb, men hadde en gjennomgang med leder der jeg fikk redusert arbeidsbelastning (var for høy i utgangspunktet). Det hjalp å få hodet over vannet. Jeg har også sluttet å jobbe ekstra for å gjøre det jeg ikke rekker i normal arbeidstid. Jeg er ansatt 100% ikke mer. Hvis jeg ikke har tid til å gjøre jobben min er det leder sitt ansvar, ikke mitt. 

Anonymkode: d68d4...816

AnonymBruker
Skrevet
snehvit88 skrev (22 timer siden):

Hva slags jobb byttet du til?

Må evt bytte selv. Det er vanskelig å vite  hva som kan passe.

Her må ma gå flere runder med seg selv for å finne ut hva man tror man faktisk behøver. 

Selv er jeg introvert og maskerer bra i sosiale sammenhenger som jobb, men det tar enormt mye energi fra meg, så jeg trengte en jobb der jeg i veldig liten grad behøver å være sosial.

Jeg trenger også forutsigbarhet og rutiner for å trives langsiktig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...