AnonymBruker Skrevet 1. mars #22 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Tenker ikke folk på at gutten skal vokse opp og bli mann? Tenk å være voksen mann å presentere seg som Matheo. Det inngir ikke akkurat til respekt. Jeg synes at man skal gi barna skikkelige navn som fungerer også til voksne. Se for deg at barnet skal bli respektert i samfunnet, som leder, direktør, sjef. Da heter man noe skikkelig som Ragnar, Harald, Kristian, Karl ikke Leander, Leon, Noah osv. Anonymkode: a18fb...195 Vi skjønner poenget ditt, men ærlig talt synes vi det er en veldig gammeldags måte å tenke på. Et navn har ingen som helst betydning for om man blir leder, direktør eller respektert i samfunnet, og det er heller ikke sikkert man ønsker en slik rolle. Et navn avgjør overhodet ikke hva fremtiden bringer. For oss handler det om å velge et navn vi selv synes er fint, med klassisk preg, som Vilhelm, ikke et navn basert på hvor «seriøst» eller «lederaktig» det høres ut. Anonymkode: 6c90a...56d 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars #23 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Tenker ikke folk på at gutten skal vokse opp og bli mann? Tenk å være voksen mann å presentere seg som Matheo. Det inngir ikke akkurat til respekt. Jeg synes at man skal gi barna skikkelige navn som fungerer også til voksne. Se for deg at barnet skal bli respektert i samfunnet, som leder, direktør, sjef. Da heter man noe skikkelig som Ragnar, Harald, Kristian, Karl ikke Leander, Leon, Noah osv. Anonymkode: a18fb...195 Du skjønner at navn som mange barn har i dag blir vanlige å ha som voksen om 20-30 år? Og at når foreldre kom med Rolf og Ragnar for 80 år siden, så var heller ikke det nødvendigvis navn folk så for seg på en voksen? Navn går i sykluser, det er helt normalt. Om 40 år går det mange ledere rundt og heter Noah og Matheo. Anonymkode: 742e9...fd4 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars #24 Skrevet 1. mars Vi brukte chatgpt når vi lette etter navn til søsken. Skrev navna på de vi har allerede, og så fikk vi mange fine tips. Fikk spisset forslagene inn mot den sjangeren vi ville ha. Landet på et navn ingen av oss hadde tenkt på før som ble foreslått der. Anonymkode: 554f3...a04 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars #25 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi brukte chatgpt når vi lette etter navn til søsken. Skrev navna på de vi har allerede, og så fikk vi mange fine tips. Fikk spisset forslagene inn mot den sjangeren vi ville ha. Landet på et navn ingen av oss hadde tenkt på før som ble foreslått der. Anonymkode: 554f3...a04 Vi begge har brukt chatgpt og mange andre sider men vi syns det er vanskelig og finne noe begge liker. Anonymkode: 6c90a...56d
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:59 #26 Skrevet søndag kl. 12:59 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Matheo og Sander er på ingen måte klassiske navn.... Ihvertfall ikke Matheo.... Nå ja. Matheo er klassisk navn på spansk og muligens andre språk. (Ofte stavet Mateo på spansk i dag, tror jeg) Men jeg hadde foretrukket Mathias, Mattias, Mads, Mattis, Mathis osv. Kanskje tom. Matteus/Matheus over Matheo. Sander er vel egentlig bare et kallenavn for Aleksander? Av de tre navnene, velg Vilhelm Anonymkode: 885bf...967 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:23 #27 Skrevet søndag kl. 13:23 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Nå ja. Matheo er klassisk navn på spansk og muligens andre språk. (Ofte stavet Mateo på spansk i dag, tror jeg) Men jeg hadde foretrukket Mathias, Mattias, Mads, Mattis, Mathis osv. Kanskje tom. Matteus/Matheus over Matheo. Sander er vel egentlig bare et kallenavn for Aleksander? Av de tre navnene, velg Vilhelm Anonymkode: 885bf...967 Nei, Sander er ikke et kallenavn for Alexander, det er et navn i seg selv, og mange heter faktisk Sander. Det er jo Vilhelm jeg liker best, men mannen er dessverre ikke noen fan. Anonymkode: 6c90a...56d 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 15:10 #28 Skrevet søndag kl. 15:10 Klassiske navn som funker internasjonalt, noen forslag: Konrad William Edvard Thomas Kristian Michael Viktor Oskar Gabriel Philip Albert Alfred Simon Georg Anonymkode: 81a54...ab6 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 15:26 #29 Skrevet søndag kl. 15:26 David, Alfred, Anton, Michael, Thomas, Andreas, Dennis, Jesper, Henrik, Jonatan/Jonathan, Mathias, Daniel, Glenn, Theodor, Arvid, Fredrik, Alexander/Aleksander. Anonymkode: a6581...439
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 15:36 #31 Skrevet søndag kl. 15:36 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei! Vi leter etter guttenavn og liker navn i samme stil som Vilhelm, Matheo og Sander – klassiske, litt internasjonale, men ikke for vanlige. Vi er ikke helt enige om akkurat de, så vi er åpne for forslag. Har dere noen gode forslag på navn som passer i den stilen? Anonymkode: 6c90a...56d Vilmer, Victor, Peter Anonymkode: 21510...759 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:35 #32 Skrevet mandag kl. 15:35 Jeg har utrolig mange nevøer, så mange av guttenavnene er allerede tatt. Blant dem er Kristoffer, Alexander, Niklas, Victor, Lucas, Vinsent, Emil, Jan, Jarle, Robert, Hans Fredrik, Jon, Svein Tore, Morten, Linus og Dagfinn. Anonymkode: 6c90a...56d
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:41 #33 Skrevet mandag kl. 15:41 Jørgen Nicholas Johan William Anonymkode: 43ba5...948
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:00 #34 Skrevet mandag kl. 18:00 AnonymBruker skrev (På 1.3.2026 den 11.13): Hei! Vi leter etter guttenavn og liker navn i samme stil som Vilhelm, Matheo og Sander – klassiske, litt internasjonale, men ikke for vanlige. Vi er ikke helt enige om akkurat de, så vi er åpne for forslag. Har dere noen gode forslag på navn som passer i den stilen? Anonymkode: 6c90a...56d Elsker at du skriver at du vil ha «klassiske og ikke så vanlige navn», også slår du til med matheo🤣🤣 kanskje et av de mest oppbrukte, kjedelige og harry navnet på 2020-tallet. Men for all del, hvis du synes matheo er klassisk og ikke så vanlig, kan jeg godt foreslå: Lucas, Filip, Liam, Victor, William, Noah, Mio, Isak, Emil, Oliver, Leo, Oscar. Anonymkode: 79360...25c 6
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:32 #35 Skrevet mandag kl. 18:32 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Elsker at du skriver at du vil ha «klassiske og ikke så vanlige navn», også slår du til med matheo🤣🤣 kanskje et av de mest oppbrukte, kjedelige og harry navnet på 2020-tallet. Men for all del, hvis du synes matheo er klassisk og ikke så vanlig, kan jeg godt foreslå: Lucas, Filip, Liam, Victor, William, Noah, Mio, Isak, Emil, Oliver, Leo, Oscar. Anonymkode: 79360...25c Vi nevnte de navnene vi har diskutert for å vise hvilken stil vi liker – ikke fordi vi mener de er sjeldne i statistikken. Poenget er navn som ikke er de aller mest brukte, men heller ikke så uvanlige at de blir rare. At du velger å kalle andres navnesmak «harry» sier egentlig mer om deg enn om oss. Jeg spurte etter forslag i en bestemt stil, ikke etter en nedlatende vurdering. Og jeg må nesten si det er litt morsomt at du foreslår navn jeg allerede har skrevet at er brukt i nær familie. Da virker det ikke som du har lest innlegget ordentlig før du svarer. Hvis du har konstruktive forslag som faktisk passer det jeg etterspør, så tar jeg dem gjerne imot. Hvis ikke er det helt greit å la være å kommentere. Anonymkode: 6c90a...56d 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:21 #36 Skrevet tirsdag kl. 10:21 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Vi nevnte de navnene vi har diskutert for å vise hvilken stil vi liker – ikke fordi vi mener de er sjeldne i statistikken. Poenget er navn som ikke er de aller mest brukte, men heller ikke så uvanlige at de blir rare. At du velger å kalle andres navnesmak «harry» sier egentlig mer om deg enn om oss. Jeg spurte etter forslag i en bestemt stil, ikke etter en nedlatende vurdering. Og jeg må nesten si det er litt morsomt at du foreslår navn jeg allerede har skrevet at er brukt i nær familie. Da virker det ikke som du har lest innlegget ordentlig før du svarer. Hvis du har konstruktive forslag som faktisk passer det jeg etterspør, så tar jeg dem gjerne imot. Hvis ikke er det helt greit å la være å kommentere. Anonymkode: 6c90a...56d For å si det slik: det er visse folk som går for Matheo, og det er ikke de høyst utdannete. Det er et fryktelig harry navn. Du kan bli så snurt du vil, men det er en gjenganger at navn som Matheo, Liam, Chrisander, Theo og Noah ikke blir brukt av det øverste sjiktet. Jeg gidder ikke å lese to sider for å bidra med noe navn. Om det er så viktig for deg at man ikke gjentar opptatte navn, kunne du skrevet det i HI. Og man kan kommentere i alle tråder man vil kommentere i, det kan ikke du bestemme Anonymkode: 79360...25c 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:47 #37 Skrevet tirsdag kl. 10:47 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): For å si det slik: det er visse folk som går for Matheo, og det er ikke de høyst utdannete. Det er et fryktelig harry navn. Du kan bli så snurt du vil, men det er en gjenganger at navn som Matheo, Liam, Chrisander, Theo og Noah ikke blir brukt av det øverste sjiktet. Jeg gidder ikke å lese to sider for å bidra med noe navn. Om det er så viktig for deg at man ikke gjentar opptatte navn, kunne du skrevet det i HI. Og man kan kommentere i alle tråder man vil kommentere i, det kan ikke du bestemme Anonymkode: 79360...25c Hvis du ikke har noe konkret eller nyttig å bidra med i tråden, er det bedre å la være å si noe i det hele tatt. Jeg har ikke spurt om hva folk synes om navnene vi nevner, og det er heller ikke avgjort at noen av dem blir valgt – vi prøver bare å gi en idé om hvilken type navn vi liker. Kommentarer som kun handler om hva som er ‘harry’ eller hvem som bruker hvilke navn, tilfører ingenting og tar diskusjonen bort fra det vi faktisk spør om Anonymkode: 6c90a...56d 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:34 #38 Skrevet torsdag kl. 14:34 Tusen takk for forslagene så langt! Vi deler noen eksempler for å gi en liten pekepinn på hvilken stil vi liker, men selve valget av navn er bare opp til meg og mannen min. Vi tar gjerne imot flere forslag som passer samme retning! Anonymkode: 6c90a...56d
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:00 #39 Skrevet torsdag kl. 15:00 AnonymBruker skrev (På 1.3.2026 den 11.23): Tenker ikke folk på at gutten skal vokse opp og bli mann? Tenk å være voksen mann å presentere seg som Matheo. Det inngir ikke akkurat til respekt. Jeg synes at man skal gi barna skikkelige navn som fungerer også til voksne. Se for deg at barnet skal bli respektert i samfunnet, som leder, direktør, sjef. Da heter man noe skikkelig som Ragnar, Harald, Kristian, Karl ikke Leander, Leon, Noah osv. Anonymkode: a18fb...195 Dette vil endre seg. De som vokser opp nå kommer til å bli vant til Leander, Leon, Noah. De kommer ikke til å bli deg når de blir voksne. De har andre erfaringer. Ellers stemmer jeg for Victor Anonymkode: f003b...22a 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:07 #40 Skrevet torsdag kl. 15:07 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette vil endre seg. De som vokser opp nå kommer til å bli vant til Leander, Leon, Noah. De kommer ikke til å bli deg når de blir voksne. De har andre erfaringer. Ellers stemmer jeg for Victor Anonymkode: f003b...22a Ja, helt enig! Ting endrer seg jo, og det som føles uvanlig i dag blir helt normalt for de som vokser opp med det. Det ser man også i barselgrupper på hvilke navn som blir valgt nå. Anonymkode: 6c90a...56d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå