Gå til innhold

Mellomlanding i Doha

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn og svigerdatter skal reise til India i sommer og besøke hennes familie. De skal mellomlande i Doha. Hvordan blir dette angående krig? Hva skjer hvis de ikke kan mellomlande der? Dekker reiseforsikring det?

Anonymkode: e5b16...962

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er lenge til sommer...

Anonymkode: 7fef2...a97

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Min sønn og svigerdatter skal reise til India i sommer og besøke hennes familie. De skal mellomlande i Doha. Hvordan blir dette angående krig? Hva skjer hvis de ikke kan mellomlande der? Dekker reiseforsikring det?

det må de i så fall sjekke med reiseforsikringen de har. Men er jo en stund til så håpe det har roet seg til det

Anonymkode: f4e40...ded

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Pr nå så er jo luftrommet stengt, men det er jo veeeldig lenge til sommeren i en slik sammenheng som nå. I utgangspunktet tror jeg de fleste forsikringer dekker avbestilling hvis reisen er bestilt FØR det inntruffne. Bare å lese seg opp på vilkårene hvis det fortsatt er stengt om noen mnd😊

Anonymkode: d8b0d...4a2

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt er nok i rute i løpet av noen dager

som alltid. 

Anonymkode: ba78c...22f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pr nå så er jo luftrommet stengt, men det er jo veeeldig lenge til sommeren i en slik sammenheng som nå. I utgangspunktet tror jeg de fleste forsikringer dekker avbestilling hvis reisen er bestilt FØR det inntruffne. Bare å lese seg opp på vilkårene hvis det fortsatt er stengt om noen mnd😊

Anonymkode: d8b0d...4a2

Tror de skal mellomlande der på vei hjem og ikke nedover. Hvis jeg husker riktig 

AnonymBruker
Skrevet

Lenge igjen til sommeren. Er grenser for hvor lenge man kan holde en krig som kun bygger på luftangrep begge veier gående, og i hvert fall nå som håpet i praksis er at folket i Iran kaster prestestyret. Det vil ikke være missiler frem og tilbake i mange måneder.

Men ja, de vil få dette dekket hvis det mot all formodning er problematisk til sommeren. Hadde vært noe annet hvis de hadde trosset reiseråd. Her har de bestilt noe som i utgangspunktet ikke var frarådet på bestillingstidspunktet. 

Anonymkode: 4be1e...d4c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er lenge til sommeren, så jeg ville hatt is i magen. Eller - de har vel ikke noe annet valg per nå. Men jeg skal innrømme at akkurat nå er jeg litt lettet for at jeg bestilte billetter med Singapore Airlines for en måned siden… Vurderte både QA og Emirates. 

Anonymkode: 544c5...e24

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er lenge til sommeren, så jeg ville hatt is i magen. Eller - de har vel ikke noe annet valg per nå. Men jeg skal innrømme at akkurat nå er jeg litt lettet for at jeg bestilte billetter med Singapore Airlines for en måned siden… Vurderte både QA og Emirates. 

Skjønner det. Denne reisen er bestilt for ei stund siden.😉

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tror dette blir langvarig. Tross alt Iran det er snakk om. Skal de som har terrorisert befolkningen i flere tiår og senest nå de siste to mnd massakrert tusener i gatene bare gi seg med de hevnrepresaliene de venter seg…tvilsomt. 

Anonymkode: 7534a...83c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tror dette blir langvarig. Tross alt Iran det er snakk om. Skal de som har terrorisert befolkningen i flere tiår og senest nå de siste to mnd massakrert tusener i gatene bare gi seg med de hevnrepresaliene de venter seg…tvilsomt. 

Men da må vel flyselskapene ordne andre mellomlanding?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Poenget er nå at en bakkeinvasjon fremstår helt utenkelig og at landene ikke grenser til hverandre. Det er grenser for hvor lenge man bare kan fyre av frem og tilbake over land som ikke er del av konflikten.

Klart det kan bli langvarig konflikt i Iran, og klart Iran og Israel kan skyte mot hverandre en gang iblant fremover også. Men at det ikke skulle være mulig å fly fra Norge til Qatar, der man ikke engang er innom iransk luftrom, i mange måneder? Det virker ikke særlig sannsynlig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men da må vel flyselskapene ordne andre mellomlanding?

Flyselskapene re-router så godt de kan, så er det nå ellers en forsikringssak. Så virker det fortsatt voldsomt usannsynlig at dette skulle påvirke en mellomlanding i Doha i sommer. Russisk luftrom er stengt for mange, ukrainsk luftrom uaktuelt for alle. Hvis hele Midtøsten også skulle vært avstengt i måned etter måned måtte de fleste som skulle østover fra Europa trolig ha fløyet om Somalia for å komme seg rundt. Det fremstår veldig lite sannsynlig.

Og skulle det mot all verdens formodning bli sånn, da vil det ramme et syvsifret antall reisende som skal fly mellom Europa og det meste av Asia før din sønn og svigerdatter skal forbi i sommer. Da vil alle både flyselskaper og reiseforsikringer ha håndtert et utall tilsvarende saker, og de vil holdes i hånden gjennom hele prosessen. 

Skjønner det er ekkelt i dag og at man lurer på hvordan dette kan påvirke deres reise. Samtidig null risiko for at de blir sittende og fomle og ikke ane hvordan de skal håndtere dette i sommer. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Flyselskapene re-router så godt de kan, så er det nå ellers en forsikringssak. Så virker det fortsatt voldsomt usannsynlig at dette skulle påvirke en mellomlanding i Doha i sommer. Russisk luftrom er stengt for mange, ukrainsk luftrom uaktuelt for alle. Hvis hele Midtøsten også skulle vært avstengt i måned etter måned måtte de fleste som skulle østover fra Europa trolig ha fløyet om Somalia for å komme seg rundt. Det fremstår veldig lite sannsynlig.

Og skulle det mot all verdens formodning bli sånn, da vil det ramme et syvsifret antall reisende som skal fly mellom Europa og det meste av Asia før din sønn og svigerdatter skal forbi i sommer. Da vil alle både flyselskaper og reiseforsikringer ha håndtert et utall tilsvarende saker, og de vil holdes i hånden gjennom hele prosessen. 

Skjønner det er ekkelt i dag og at man lurer på hvordan dette kan påvirke deres reise. Samtidig null risiko for at de blir sittende og fomle og ikke ane hvordan de skal håndtere dette i sommer. 

Takk for ett veldig utfyllende svar 😉

AnonymBruker
Skrevet

Hva betyr dette? Se bilde 

Screenshot_20260301_143110_Samsung Internet.jpg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Flyselskapene har ansvar for ombooking. Eller du må finne en løsning selv.

Forsikringsselskaper anser som regel krig som force majeure.

Anonymkode: f16af...9bd

AnonymBruker
Skrevet

Screenshot_20260301_143110_Samsung Internet.jpg

Det betyr det det betyr. Forsikringsselskapet dekker ikke flykanselleringer forårsaket av krig. 

Det var det samme under covid. Flyet ble kansellert pga innreiseforbud til USA. Reiseforsikring ville ikke dekke. KLM nektet å dekke. Heldigvis hadde jeg fått reisenekt fra jobb også, så de dekket faktisk flybillettene mine. Et halvt år seinere fikk jeg faktisk penger igjen fra KLM, selv om de initielt nektet. 

Anonymkode: 45264...f44

AnonymBruker
Skrevet

Så da betyr det at de kan få problemer på hjemreisen da? Hvis de ikke kan mellomlande I Doha og forsikringen ikke dekker det 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Rart ingen blamer USA. Som driver å gjør akkurat som det passer dem uten å bli kalt for terrorister eller noe som helst. Samme med Israel .

Anonymkode: ba78c...22f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så da betyr det at de kan få problemer på hjemreisen da? Hvis de ikke kan mellomlande I Doha og forsikringen ikke dekker det 

Ingen fly vil ta dem dit uansett hvis luftrommet da er stengt.

Flyselskapene vil tjene penger så den ruten der blir omrutet raskt hvis det fortsetter.

Anonymkode: f16af...9bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...