Gjest gjest1 Skrevet 8. april 2006 #1 Skrevet 8. april 2006 Har lastet ned thunderbird, og så frem til å bruke det, men så må jeg fylle inn om jeg IMAP eller POP, og hva innkommende tjenere osv. Noen som aner hva dette er. Aner ikke om det er relevant, men jeg har en yahoo mail...
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2006 #2 Skrevet 8. april 2006 Det er relevant ja. Tipper du finner ut av det hvis du går inn på hjelpefunksjonen på mailen din. Bruker å stå forklart der.
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2006 #3 Skrevet 8. april 2006 Jeg tror du må betale for å få pop med yahoo.
Scheherazade Skrevet 8. april 2006 #4 Skrevet 8. april 2006 *Huske tilbake fra fag for 2 år siden* POP (Post-office protocol?) er den opprinnelige mailprotokollen. Denne fungerer hovedsakelig slik at du logger deg inn på en mailserver, mailen blir overført til din maskin, lagret der og slettet på serveren. Dette fungerte jo greit, men så begynte folk å få flere maskiner, gjerne en hjemme, en på jobb og kanskje de attpåtil stakk innom en internettkafè på vei hjem. Da fungerer ikke POP så bra lengre, siden mailen din blir spredd utover flere maskiner. Derfor ble IMAP, Internet Message Access Protocol, utviklet. Denne fungerer slik at du kobler deg opp mot serveren, leser mail som om den var lokalt på maskinen din, og logger deg av igjen. Mailen blir altså ikke slettet fra serveren. Mailklienter som feks Opera eller Thunderbird bruker gjerne IMAP, men laster vel i tillegg ned mailen til mailprogrammet. Jeg bruker Opera, og de mailene jeg allerede har mottatt kan jeg fortsatt lese uten nettilgang. Du vil nok med andre ord bruke IMAP.
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2006 #5 Skrevet 8. april 2006 Feil, man kan ikke lese IMAP offline, jeg prøvde det akkurat nå. IMAP kan sammenliknes med å fjernstyre kontoen på mailserveren, slik at det blir mer likt webmail. Hvis du kan lese mailen din offline samtidig som du har det liggende på mail-serveren, bruker du nok POP og har latt mail-programmet legge igjen en kopi av mailen på mail-serveren. Enkelt forklart: POP: Laster ned mailen lokalt til PCen. IMAP: Leser den fra mail-serveren. Begge deler har sine fordeler og ulemper, og POP brukes mye ennå fordi det går kjappere og at man frigjør plass på mail-serveren.
skrue Skrevet 8. april 2006 #6 Skrevet 8. april 2006 Det er ingenting i veien for at en IMAP-klient kan laste ned en e-post melding og lagre den lokalt på brukerens maskin uten å fjerne den fra serveren.
Scheherazade Skrevet 8. april 2006 #7 Skrevet 8. april 2006 (endret) Er uenig i dette, bruker IMAP, men Opera-mailen har et valg i kontollpanelet om å lagre lokal kopi. Men mulig det ikke funker slik på Thunderbird, det var ren synsing fra min side. EDIT: Var da gjest jeg var uenig med. Endret 8. april 2006 av Scheherazade
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2006 #8 Skrevet 8. april 2006 Hehe, ser man det. Der fant jeg valget for å laste ned IMAP til offline-bruk. Men i utgangspunktet er protokollene slik jeg beskrev, man kan også bruke POP og fortsatt la mailen ligge på serveren også.
Gjest gjest1 Skrevet 8. april 2006 #9 Skrevet 8. april 2006 Takk for hjelpen. Ble ikke noe klokere, men får sette meg ned å lese sikkelig senere i dag;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå