AnonymBruker Skrevet 28. februar #1 Skrevet 28. februar Jeg arvet min bunad av min mor under min konfirmasjon, 12 år siden. Den ble sydd perfekt til meg i forhold til min skeive rygg. da jeg studerte og feiret 17 mai noen år tilbake der jeg studerte oppdaget jeg på Instagram at min mor brukte «stedsbunad» jeg tenkte for meg selv at hmmm…bunaden min henger hjemme hos min mor? og da jeg kom hjem en ferie fant jeg ut av at min mor hadde sydd MIN BUNAD til sin passform for at hun kunne bruke den på 17 mai. «Flaks» for meg hadde jeg gått opp i vekt og bunaden passer…bare at den ene skulderstroppen er for lang grunnet min skeive rygg… så det var lett å finne ut av at denne er sydd hun og ikke meg. Da vi er ganske like i str. neste år skal min søster konfirmere seg, og min mor har dermed begynt å tenke at hun vil bruke bunaden (sist ga jeg bare etter og ga ikke fra meg noe diskusjon). Hun vil bruke min bunad. Og jeg kom med et premiss «du kan bruke bunaden, om du kjøper en passende kjole jeg kan bruke under min søster sin konfirmasjon», men da begynte hun å snakke om syerske!! At hun skulle sy bunaden til sin passform… og der sa jeg blankt nei. så begynte hun å argumentere på at bunaden må vell være for liten for meg..så stor som jeg er blitt. (Den passer, bare ikke i ryggen/skulderen). jeg diskuterte imot, viste til og med bilde av at den fortsatt passer;) Hun mener jeg er for stor. Forskjellen på kroppen vår er: jeg har mer pupper, hofter og lår men er tynn i midjen, og det er der bunaden avgjør. Hun er veldig opptatt at hvor «stor» jeg er (er en M/L i overdel sånn som hun) forskjellen HOVEDFORSKJELLEN er rumpe og lår (der har jeg mer). så det som tærer på meg og som jeg trenger svar på er: - var jeg fæl som arvet bunaden til min mor som «eneste», ikke ta meg feil det er en dyr gave, og som ikke lar hun sy den til sin passform- nå som det er min eiendel og ikke lar hun sy den til sin egen passform - hvorfor er hun så opptatt av MIN KROPP vs hennes kropp… det er ikke mye svar å få av hun selv.. - hadde jeg et dårlig premiss? hva tenker dere egentlig om den situasjonen… da hun sydde den sist utenom å spørre tærer fortsatt- virker nesten som hun ikke klarer å gi den ifra seg Anonymkode: 3226c...55e
AnonymBruker Skrevet 28. februar #2 Skrevet 28. februar Her tenker jeg du overreagerer veldig. Moren din har tydeligvis ikke råd til to bunader til (til seg selv og lillesøsteren din) og du fikk arve den ene hun hadde. Da tenker jeg det du åpenbart bør gjøre er å la både moren din og søsteren din låne den, med forbehold om at de får den sydd tilbake til å passe deg etterpå. Anonymkode: d562f...4ee
AnonymBruker Skrevet 28. februar #3 Skrevet 28. februar Syns det er dårlig at ho gir deg bunad, gor så ta tilbake. Anonymkode: 486e0...41e
AnonymBruker Skrevet 28. februar #4 Skrevet 28. februar Det der hadde jeg ikke giddet. Jeg hadde tatt med bunaden hjem. Den er din. Punktum. Anonymkode: f69cd...f21 1
fru Alving Skrevet 28. februar #5 Skrevet 28. februar Er du sikker på at du har arvet denne bunaden? Dette hører i mine øyne ut som et lån. Sikker på at din mor mente å gi deg den? Hvis den er din, så ta den for guds skyld med deg hjem så ikke din mor finner på noe mer med den. 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar #6 Skrevet 28. februar Hvis du faktisk har arvet den så må du ta den med deg hjem. Hun får stå for sine egne feil her og fikse logistikken selv. Anonymkode: 48e9d...1c3 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar #7 Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Her tenker jeg du overreagerer veldig. Moren din har tydeligvis ikke råd til to bunader til (til seg selv og lillesøsteren din) og du fikk arve den ene hun hadde. Da tenker jeg det du åpenbart bør gjøre er å la både moren din og søsteren din låne den, med forbehold om at de får den sydd tilbake til å passe deg etterpå. Anonymkode: d562f...4ee Jeg som skrev- dårlig råd er det ikke. Lillesøster skal få egen bunad til sin egen konfirmasjon, jeg arvet hennes. Hun har en annen bunad (som hun arvet) og to festdrakter fra før… hun vil ha min Anonymkode: 3226c...55e
AnonymBruker Skrevet 28. februar #8 Skrevet 28. februar fru Alving skrev (22 minutter siden): Er du sikker på at du har arvet denne bunaden? Dette hører i mine øyne ut som et lån. Sikker på at din mor mente å gi deg den? Hvis den er din, så ta den for guds skyld med deg hjem så ikke din mor finner på noe mer med den. Ja, i min konfirmasjon var det min far som stod for utgiftene og hun brukte festdrakt da jeg skulle få bunaden… det var gaven jeg fikk fra hun Anonymkode: 3226c...55e
AnonymBruker Skrevet 28. februar #9 Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Det der hadde jeg ikke giddet. Jeg hadde tatt med bunaden hjem. Den er din. Punktum. Anonymkode: f69cd...f21 Den er hjemme hos meg nå- men skal få meg til å gå i noe annet mens hun bruker min bunad som jeg nå har hatt i 12 år… Anonymkode: 3226c...55e
AnonymBruker Skrevet 28. februar #10 Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg som skrev- dårlig råd er det ikke. Lillesøster skal få egen bunad til sin egen konfirmasjon, jeg arvet hennes. Hun har en annen bunad (som hun arvet) og to festdrakter fra før… hun vil ha min Anonymkode: 3226c...55e Annet… skal i konfirmasjonen selv, hvorfor skal ikke jeg få bruke den? Og det er min ste far som skal kjøpe bunaden til min lillesøster Anonymkode: 3226c...55e
GammalMegge Skrevet 28. februar #11 Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Annet… skal i konfirmasjonen selv, hvorfor skal ikke jeg få bruke den? Og det er min ste far som skal kjøpe bunaden til min lillesøster Anonymkode: 3226c...55e Er det din bunad er det din bunad. Da får mor ordne bunad selv. 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar #12 Skrevet 28. februar Du må ta DIN bunad hjem til DEG. Alt annet er bare støy og bakgrunnsmas. Den er DIN. Ta den hjem, bruk den selv. Anonymkode: 777e7...146 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar #13 Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Den er hjemme hos meg nå- men skal få meg til å gå i noe annet mens hun bruker min bunad som jeg nå har hatt i 12 år… Anonymkode: 3226c...55e Hvorfor det? Hvorfor kan ikke du bare fikse skulderstroppen s9m er for lang og bruke den selv? Du er 27? Da er det på tide å stå opp for seg selv og sette foten ned! Anonymkode: b99c1...847 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå