Gå til innhold

Hva er surdeig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg baker brød med surdeigstarter og uten gjær.
Brødet hever ulik tid - noen ganger 7 timer fra selve blandingen med surdeig (inkl brettinger), andre ganger over natten i kjøleskapet.

Er det surdeig fordi jeg kun bruker en surdeigstarter, eller er det surdeig kun om det får fermentere i kjøleskap over natten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen surdeigsbakere på Kvinneguiden?

AnonymBruker
Skrevet
Thomasine skrev (På 28.2.2026 den 13.59):

Brødet hever ulik tid - noen ganger 7 timer fra selve blandingen med surdeig (inkl brettinger), andre ganger over natten i kjøleskapet.

Er det surdeig fordi jeg kun bruker en surdeigstarter, eller er det surdeig kun om det får fermentere i kjøleskap over natten?

Det er surdeig fordi du bruker surdeigstarter og ikke gjær i heveprosessen. Du må ikke ha den i kjøleskapet. Noen velger å ha den på kjøkkenbenken i10-12 timer før steking. Andre har den noen få timer på benken og resten av hevetiden i kjøleskapet. Selv velger jeg alltid å ha den i kjøleskapet i 18 timer før steking. Det gir god smak og bedre konsistens.

Anonymkode: 44f64...5d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er surdeig etter min definisjon. Ingen som har sagt at kjøleskapet må involveres, men ofte trengs jo lengre hevetid enn ved vanlig gjær, derfor mange bruker kjøleskapet.

Anonymkode: 9d8d9...e33

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er surdeig etter min definisjon. Ingen som har sagt at kjøleskapet må involveres, men ofte trengs jo lengre hevetid enn ved vanlig gjær, derfor mange bruker kjøleskapet.

Anonymkode: 9d8d9...e33

Hva er surdeig etter din definisjon? At brødet bakes med surdeigstarter og lang hevetid?

Er ikke glad i for surt brød - er det bare å heve kortere, eller er det starteren som gir den sure smaken? 
Alle andre liker brødene mine godt, jeg vil ha de enda mindre sure.

Starteren er over et år gammel og brødene hever bra. 

Skrevet
Thomasine skrev (På 28.2.2026 den 13.59):

Det er surdeig fordi du bruker surdeigstarter som er villgjær og melkesyrebakterier. Så kan det sikkert diskuteres hva folk anser som sin egen definisjon, eller hva som er "best" eller "rett", men så lenge resultatet står til forventningene og du bruker surdeigstarteren sånn du foretrekker så er det helt innafor. Og surdeigen gjør det den skal. 

AnonymBruker
Skrevet
Thomasine skrev (21 minutter siden):

Hva er surdeig etter din definisjon? At brødet bakes med surdeigstarter og lang hevetid?

Er ikke glad i for surt brød - er det bare å heve kortere, eller er det starteren som gir den sure smaken? 
Alle andre liker brødene mine godt, jeg vil ha de enda mindre sure.

Starteren er over et år gammel og brødene hever bra. 

Gi den en smil. Da er den mindre sur etterpå!

Anonymkode: cc650...ab8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...