AnonymBruker Skrevet 3. mars #21 Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har akkurat lest hele tråden, og jeg forstår ikke hvorfor du, Ts, svarer så mange så frekt som du gjør - også personer som ikke er frekke mot deg!? De første svarene du fikk var helt på sin plass ut fra hva du selv valgte å skrive i hovedinnlegget. Så har du nyansert ting noe, men likevel virker det, for å være ærlig, mer ut som om dere vil fuglen skal stille behov dere har enn det motsatte. Når noen spør saklige spørsmål så er du frekk tilbake. Jeg er dessverre enig i at dere nok ikke bør skaffe dere fugl ut fra hva du har skrevet, selv om du sier du har lest deg opp, eller at dette ikke er en impulsiv handling fra deres side. Ikke noe av det du har skrevet gir inntrykk av at du har en fugls behov fremst på prioriteringslisten din. Det er fuglen som må tilpasse seg deres bolig, deres livsstil, deres behov for stillhet, deres manglende lyst til at fuglen skal få fly nok osv. Mulig du egentlig tenker og mener noe annet, men det er ikke det inntrykket du selv gir i tråden. Anonymkode: dd95b...6b5 «Manglende lyst til at fuglen skal få fly?» Hvor leste du det? Kjære tid, hele innlegget mitt handler om en fugl som kan passe for oss, og det går jo naturlig nok begge veier. Jeg skriver ikke at fuglen ikke skal være ute, men at vi ikke har den største plassen, og da ser vi at vi helst ikke bør få en fugl som har enormt behov for å fly mye -altså av hensyn til fuglen! Jeg skriver også at jeg har hatt undulater -jeg har altså erfaring med fuglehold. jeg spør etter tips og erfaringer til hvilken fugler som passer, og får en haug med tilbakemeldinger om hvor lenge en fugl kan leve. Det er enormt frustrerende at folk som ikke svarer på det jeg spør om, likevel MÅ svare. Anonymkode: 3c738...234
AnonymBruker Skrevet 3. mars #22 Skrevet 3. mars Enig med de fleste andre i tråden: det dere kan tilby er IKKE forenelig med fuglehold. Dette sier jeg ikke for å være slem, men fordi jeg bryr meg om dyr og at de ikke skal lide for vår glede. Hvis sønnen din virkelig er interessert i fugler, er det fornuftige og ansvarlige du gjør som forelder å forklare han om de grunnleggende behovene hos fugler og hvorfor de ikke har det bra når de må bo i en leilighet. Så tar du han med ut på fugletitting ofte og lar han få masse glede av det. Vær så snill å lær barnet ditt hva dyr trenger, hvorfor og hvordan man kan ha glede av dem på en måte som dyrene ikke lider under, og les deg opp selv også. Fuglehold burde bli ulovlig. Anonymkode: bcf9a...a3e 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars #23 Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Enig med de fleste andre i tråden: det dere kan tilby er IKKE forenelig med fuglehold. Dette sier jeg ikke for å være slem, men fordi jeg bryr meg om dyr og at de ikke skal lide for vår glede. Hvis sønnen din virkelig er interessert i fugler, er det fornuftige og ansvarlige du gjør som forelder å forklare han om de grunnleggende behovene hos fugler og hvorfor de ikke har det bra når de må bo i en leilighet. Så tar du han med ut på fugletitting ofte og lar han få masse glede av det. Vær så snill å lær barnet ditt hva dyr trenger, hvorfor og hvordan man kan ha glede av dem på en måte som dyrene ikke lider under, og les deg opp selv også. Fuglehold burde bli ulovlig. Anonymkode: bcf9a...a3e Men fuglehold ER ikke ulovlig. Hva du mener er helt irrelevant. Det bor fugler i leiligheter verden over. Ikke fortell meg at alle lider. Anonymkode: 3c738...234
AnonymBruker Skrevet 3. mars #24 Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men fuglehold ER ikke ulovlig. Hva du mener er helt irrelevant. Det bor fugler i leiligheter verden over. Ikke fortell meg at alle lider. Anonymkode: 3c738...234 Leste du i det hele tatt hva jeg skrev, eller bare den siste setningen? Og skjønner ikke hvorfor du mener at det du skriver skal styrke saken din? Som forelder har du et ansvar for å lære barnet ditt gode verdier og empati, også ovenfor dyr. Fugletitting er slik du gjør det med barn som er glade i fugler. Anonymkode: bcf9a...a3e 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars #25 Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Leste du i det hele tatt hva jeg skrev, eller bare den siste setningen? Og skjønner ikke hvorfor du mener at det du skriver skal styrke saken din? Som forelder har du et ansvar for å lære barnet ditt gode verdier og empati, også ovenfor dyr. Fugletitting er slik du gjør det med barn som er glade i fugler. Anonymkode: bcf9a...a3e Er du like standhaftig på alle dyr? Hva med en innekatt? Kan de bo i en leilighet, eller strider det mot dine prinsipper? Anonymkode: 3c738...234
AnonymBruker Skrevet 3. mars #26 Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Leste du i det hele tatt hva jeg skrev, eller bare den siste setningen? Og skjønner ikke hvorfor du mener at det du skriver skal styrke saken din? Som forelder har du et ansvar for å lære barnet ditt gode verdier og empati, også ovenfor dyr. Fugletitting er slik du gjør det med barn som er glade i fugler. Anonymkode: bcf9a...a3e For øvrig rimelig drøyt å anklage alle som har fugl som kjæledyr å ikke lære barna sine om empati og verdier 😂 Anonymkode: 3c738...234 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars #27 Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er du like standhaftig på alle dyr? Hva med en innekatt? Kan de bo i en leilighet, eller strider det mot dine prinsipper? Anonymkode: 3c738...234 Stråmannsargumentasjon er ikke hensiktsmessig hvis målet ditt er å vinne frem med noen poeng her 😛 Det er heller ikke noe de fleste gidder å bruke tiden på å diskutere mot, for det blir rett og slett for dumt. Men hvis det gleder deg: ja, innekatt i leilighet strider også mot mine prinsipper, men innefugl i leilighet er noe av det aller verste kjæledyrholdet vi har i Norge. Det vet de fleste i dag, i hvert fall de som tar seg bryet med å lese seg opp om grunnleggende behov og instinkter hos dyret de planlegger å gå til anskaffelse av. Anonymkode: bcf9a...a3e 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars #28 Skrevet 3. mars Ok, det finnes ca 48 millioner fugler som kjæledyr i Europa. Alle de lider, tydeligvis. Og la meg ikke begynne på innekattene en gang. Deres innstinkter er også enormt sterke. Jeg kan forsikre deg om at fuglen barnet mitt får ( hvor fikk du sønn fra, forresten?) vil få masse tid utenfor buret, masse stell, oppmerksomhet og mental trening. så er det mye annet jeg heller ville brukt tiden min på å jobbe for, f.eks. industrifugl. Det er dyremishandling helt på ekte Anonymkode: 3c738...234
AnonymBruker Skrevet 3. mars #29 Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ok, det finnes ca 48 millioner fugler som kjæledyr i Europa. Alle de lider, tydeligvis. Og la meg ikke begynne på innekattene en gang. Deres innstinkter er også enormt sterke. Jeg kan forsikre deg om at fuglen barnet mitt får ( hvor fikk du sønn fra, forresten?) vil få masse tid utenfor buret, masse stell, oppmerksomhet og mental trening. så er det mye annet jeg heller ville brukt tiden min på å jobbe for, f.eks. industrifugl. Det er dyremishandling helt på ekte Anonymkode: 3c738...234 Rett tilbake på stråmennene - og i begge avsnitt😂 Jeg ønsker deg lykke til videre! Jeg vil anbefale deg sterkt å lese mer om fugl, grunnleggende behov og instinkter. Og hvis du ikke ønsker å virke helt irrasjonell i diskusjon med andre, kan jeg også anbefale litt lesing om tankefeil/argumentasjonsfeil, logiske fallgruver og stråmenn. Anonymkode: bcf9a...a3e 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars #30 Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Rett tilbake på stråmennene - og i begge avsnitt😂 Jeg ønsker deg lykke til videre! Jeg vil anbefale deg sterkt å lese mer om fugl, grunnleggende behov og instinkter. Og hvis du ikke ønsker å virke helt irrasjonell i diskusjon med andre, kan jeg også anbefale litt lesing om tankefeil/argumentasjonsfeil, logiske fallgruver og stråmenn. Anonymkode: bcf9a...a3e Men det er ikke stråmenn. Du skriver at fugler som kjæledyr ikke er forenelig med gode verdier. Og at de lider. Jeg bare setter det på spissen, for å vise hvor sinnsykt radikalt det virker. Uten hell, tydeligvis. Anonymkode: 3c738...234
AnonymBruker Skrevet 3. mars #31 Skrevet 3. mars Er det slik at fugler bæsjer når den finner det for godt, eller flyr den inn i buret for å bæsje? Anonymkode: 9db2f...a0e
AnonymBruker Skrevet 3. mars #32 Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Rett tilbake på stråmennene - og i begge avsnitt😂 Jeg ønsker deg lykke til videre! Jeg vil anbefale deg sterkt å lese mer om fugl, grunnleggende behov og instinkter. Og hvis du ikke ønsker å virke helt irrasjonell i diskusjon med andre, kan jeg også anbefale litt lesing om tankefeil/argumentasjonsfeil, logiske fallgruver og stråmenn. Anonymkode: bcf9a...a3e Har du fått hakk i plata? Anonymkode: 9db2f...a0e
AnonymBruker Skrevet 3. mars #33 Skrevet 3. mars Fuglen du har sett på kan være en krevende fugl med mye energi. De har egne meninger, en sterk vilje, veldig morsomme, lekne, kosete og interesserte, men de napper/biter og kan lage et voldsomt leven og show. Mange tenker "litt lyd nå og da går bra", helt til de opplever hva "litt lyd når og da" kan bety. Egner seg ikke i en blokkleilighet. De er sosiale og trives godt med flokken sin, så lenge de får den oppmerksomheten de ber om og nok stimuli, som igjen kan få en til å ville rive av seg håret noen ganger. Akkurat som det kan være med en hannhund når det er løpetid i nærheten : ) Det sagt så vil man med tid, investering og riktig trening få en fin fugl. De er smarte, men egenrådig. Så trening fra første stund er lurt. Som alle andre fugler kan de også bli nedstemt og få uønsket adferd hvis understimulert. Jeg har sett eksempler på dårlig fuglehold og anbefaler egentlig ingen å kjøpe fugl som kjæledyr. Husk levetiden på 20-30 år eller eldre. Ikke uvanlig. Noe å nevne for 14-åringen som er helt i starten på livet. Gitt at dere bor i blokk og dere potensielt kan få en skikkelig skravlebøtte/skrike i hus, ville jeg muligens sett etter noe annet. Anonymkode: 09667...1b8 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars #34 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva er det med en caique som ikke passer, da? Anonymkode: 3c738...234 De er ganske høylytte Anonymkode: 61646...23d 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #35 Skrevet 4. mars TS ba om tips, TS fikk tips, TS er sint. Javel. Jeg tar det én gang til: slik du fremstiller det virker det ikke som dere kan gi fuglen et godt liv. Skjønner ikke hva andre lidende fugler i Europa har med saken å gjøre, two wrongs doesn’t make one right. Det er aldri for sent å ta bedre valg. 14-åringen kan få dekket fugleinteressen på bedre måter enn å sperre inne det han er interessert i. Ingen fugl i et lite bur er lykkelig, alle fugler SKAL ha mulighetrn til å fly mye og ofte. Hunder skal ha turer, katter skal patruljere i nabolag, fugler skal fly. Et lite bur i en blokkleilighet hvor det helst skal være stille er IKKE et egnet sted for en fugl. Dette er på grensen til uansvarlig, TS! Og det er skremmende at du reagerer som en.. ja 14-åring når du ikke får de svarene du ønsker deg. Vær voksen - vær ansvarlig - vær snill! Dropp fugleholdet! Anonymkode: 3c375...bf6 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars #36 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (54 minutter siden): TS ba om tips, TS fikk tips, TS er sint. Javel. Jeg tar det én gang til: slik du fremstiller det virker det ikke som dere kan gi fuglen et godt liv. Skjønner ikke hva andre lidende fugler i Europa har med saken å gjøre, two wrongs doesn’t make one right. Det er aldri for sent å ta bedre valg. 14-åringen kan få dekket fugleinteressen på bedre måter enn å sperre inne det han er interessert i. Ingen fugl i et lite bur er lykkelig, alle fugler SKAL ha mulighetrn til å fly mye og ofte. Hunder skal ha turer, katter skal patruljere i nabolag, fugler skal fly. Et lite bur i en blokkleilighet hvor det helst skal være stille er IKKE et egnet sted for en fugl. Dette er på grensen til uansvarlig, TS! Og det er skremmende at du reagerer som en.. ja 14-åring når du ikke får de svarene du ønsker deg. Vær voksen - vær ansvarlig - vær snill! Dropp fugleholdet! Anonymkode: 3c375...bf6 Igjen, jeg spurte ikke om din mening om fuglehold. Kjenner flere som har fugler som virker særdeles lykkelig, selv om de bor i leilighet. Hadde 2 undulater som var friske og fornøyde selv også. Å anklage alle som ikke mener det samme som deg for mishandling og uansvarlighet blir bare for dumt. Anonymkode: 3c738...234
AnonymBruker Skrevet 4. mars #37 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Fuglen du har sett på kan være en krevende fugl med mye energi. De har egne meninger, en sterk vilje, veldig morsomme, lekne, kosete og interesserte, men de napper/biter og kan lage et voldsomt leven og show. Mange tenker "litt lyd nå og da går bra", helt til de opplever hva "litt lyd når og da" kan bety. Egner seg ikke i en blokkleilighet. De er sosiale og trives godt med flokken sin, så lenge de får den oppmerksomheten de ber om og nok stimuli, som igjen kan få en til å ville rive av seg håret noen ganger. Akkurat som det kan være med en hannhund når det er løpetid i nærheten : ) Det sagt så vil man med tid, investering og riktig trening få en fin fugl. De er smarte, men egenrådig. Så trening fra første stund er lurt. Som alle andre fugler kan de også bli nedstemt og få uønsket adferd hvis understimulert. Jeg har sett eksempler på dårlig fuglehold og anbefaler egentlig ingen å kjøpe fugl som kjæledyr. Husk levetiden på 20-30 år eller eldre. Ikke uvanlig. Noe å nevne for 14-åringen som er helt i starten på livet. Gitt at dere bor i blokk og dere potensielt kan få en skikkelig skravlebøtte/skrike i hus, ville jeg muligens sett etter noe annet. Anonymkode: 09667...1b8 Tusen takk for svar. Har sett litt på voksne fugler på Finn, og håper å finne en som ikke er kjent som en bråkebass der. Anonymkode: 3c738...234
AnonymBruker Skrevet 4. mars #38 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Igjen, jeg spurte ikke om din mening om fuglehold. Kjenner flere som har fugler som virker særdeles lykkelig, selv om de bor i leilighet. Hadde 2 undulater som var friske og fornøyde selv også. Å anklage alle som ikke mener det samme som deg for mishandling og uansvarlighet blir bare for dumt. Anonymkode: 3c738...234 Det er jo nettopp det du gjorde. "Jeg tar gjerne imot tips" skriver du i den siste setningen din i første innlegg. Og det er ikke bare meg som har skrevet til deg at dette høres ikke ut som et godt forhold. Du har flere tilbakemeldinger som sier det samme - og allikevel så har du piggene ute og er irritert fordi du ikke får tipset du vil ha. Jeg kan ikke hindre deg i å skaffe en stakkars fugl som er dømt til et stusselig liv. Kanskje møter du minstekravet til fuglehold, og du er tydeligvis fornøyd med det, javel. You do you. Men du har fått flere saklige tilbakemeldinger på spørsmålet ditt som du bare avfeier umiddelbart - uten et eneste tegn til refleksjon over tilbakemeldingene du får. Du har bare bestemt deg for at "fugl er fint!" Og desperat prøver sable ned andres meninger. I en tråd hvor du spesifikt BA OM TIPS. Anonymkode: 3c375...bf6 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars #39 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så har du nyansert ting noe, men likevel virker det, for å være ærlig, mer ut som om dere vil fuglen skal stille behov dere har enn det motsatte. Anonymkode: dd95b...6b5 Tror du virkelig noen skaffer seg kjæledyr av noen som helst annen grunn enn egne behov? (Unntak for dem som overtar dyr som blir vanskjøttet/hjemløse.) Ingen skaffer seg en fugl fordi FUGLEN skal ha det bra. Anonymkode: 3097d...74f 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars #40 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er jo nettopp det du gjorde. "Jeg tar gjerne imot tips" skriver du i den siste setningen din i første innlegg. Og det er ikke bare meg som har skrevet til deg at dette høres ikke ut som et godt forhold. Du har flere tilbakemeldinger som sier det samme - og allikevel så har du piggene ute og er irritert fordi du ikke får tipset du vil ha. Jeg kan ikke hindre deg i å skaffe en stakkars fugl som er dømt til et stusselig liv. Kanskje møter du minstekravet til fuglehold, og du er tydeligvis fornøyd med det, javel. You do you. Men du har fått flere saklige tilbakemeldinger på spørsmålet ditt som du bare avfeier umiddelbart - uten et eneste tegn til refleksjon over tilbakemeldingene du får. Du har bare bestemt deg for at "fugl er fint!" Og desperat prøver sable ned andres meninger. I en tråd hvor du spesifikt BA OM TIPS. Anonymkode: 3c375...bf6 TIPS TIL FUGL, ikke dine personlige overbevisninger. Så har jeg gjentatte ganger sagt at jeg ikke vil ha dem. Du fortsetter. Anonymkode: 3c738...234
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå