Gå til innhold

Tips til fugl?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ene barnet mitt (14 år) er helt vill etter fugler, og ønsker seg veldig fugl. Har tidigere hatt undulater, men personlig synes jeg ikke det var så kjekt.
Trenger tips til fugletype som passer oss: 

Vi har ikke så stor plass, så helst en som ikke må fly/flakse så mye. 
Bor i blokk, så helst ikke en som bråker altfor mye. 
Familie på 4, en som tåler liv og røre rundt seg. Og ikke typisk «en-manns fugl»

helst relativt lett å temme. Vi har god tid. Gjerne en som kan lære ulike triks, og som liker kos. 

Har sett på Caique, og synes de virker veldig aktuell. Men tar gjerne i mot gode innspill fra fuglekyndige! 

Anonymkode: 3c738...234

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selges det fugler enda? 😭 Håper den får fly fritt når vinduer og dører er lukket.

Anonymkode: b99f0...f8b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De kan leve opptil 30 år. Noe både barnet og du er klar for? 

Anonymkode: 808b4...8f7

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jada, spurte vel ikke om hvor lenge de lever? Jeg er ikke født bak en låvedør, det er selvsagt ikke en impulsiv avgjørelse. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selges det fugler enda? 😭 Håper den får fly fritt når vinduer og dører er lukket.

Anonymkode: b99f0...f8b

Lurer du for alvor på om folk fremdeles har fugler som kjæledyr? Er det noe i innlegget mitt som gjør at du tror den bare skal sitte i et bur hele dagen?

AnonymBruker
Skrevet

Hva med 2 stk. dvergpapegøyer. For å unngå styr med egglegging, så kan en velge 2 hanner.

1 dverg er mye støy, og krever konstant kontakt med mennesker.

De lærer fort triks, er sosiale og aktive.

Anonymkode: fbd3f...409

• Nyttig 1
Skrevet

Takk for svar! Har inntrykk av at de trenger å fly mye? Men det stemmer kanskje ikke?

Er det noen som har erfaring med caique? 

Skrevet

De er rolige, og jeg ville hatt en slik hvis jeg skulle kjøpt ny fugl. Hvis ikke ville jeg vurdert engelsk undulat, litt større og roligere enn de australske. 
Hilsen eier av dvergara (svært bråkete), nymfeparakitt (bråker kun når vi kommer inn ytterdøra), og som har hatt undulater opp gjennom barndommen.
Og ps, ønskes det en tam fugl - kjøp kun en gutt. 

Anonymkode: 177cc...619

• Hjerte 1
Skrevet

Det høres ikke ut som dere bor slik at dere kan ha et godt fuglehold. 

Det er mange måter å ha fugleinteresse på, enn å bure noen inne. 

Anonymkode: 3c375...bf6

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Alle fugler må fly og flakse mye. Og de blir ofte veldig gamle. Det er levende vesener. Sett deg litt inn i det, om du skaffer kjæledyr (familiemedlem)…

Anonymkode: eda45...25e

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.2.2026 den 8.22):

Hva med 2 stk. dvergpapegøyer. For å unngå styr med egglegging, så kan en velge 2 hanner.

1 dverg er mye støy, og krever konstant kontakt med mennesker.

De lærer fort triks, er sosiale og aktive.

Anonymkode: fbd3f...409

Så slåss de i stedet? 

• Nyttig 1
Skrevet

Ingen for å være ærlig. Alle fugler må få fly og flakse mye. Og for guds skyld tenk på naboene. 
Tilogmed de stilleste fuglene kan høres ut som brannalarmer. 

Anonymkode: 61646...23d

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen for å være ærlig. Alle fugler må få fly og flakse mye. Og for guds skyld tenk på naboene. 
Tilogmed de stilleste fuglene kan høres ut som brannalarmer. 

Anonymkode: 61646...23d

Men den skal jo få fly, men trenger gjerne ikke være en rase som trenger å fly enorme strekk hver dag. Det er godt isolert, ny bolig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Alle fugler må fly og flakse mye. Og de blir ofte veldig gamle. Det er levende vesener. Sett deg litt inn i det, om du skaffer kjæledyr (familiemedlem)…

Hvorfor er du så frekk? Tror du ikke at jeg setter meg inn i ting? Er det noe i tråden som tyder på at jeg har tenkt å gjøre dette impulsivt? 
skulle ønske folk kunne svare på det man spør om, eller holde kjeft. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

De er rolige, og jeg ville hatt en slik hvis jeg skulle kjøpt ny fugl. Hvis ikke ville jeg vurdert engelsk undulat, litt større og roligere enn de australske. 
Hilsen eier av dvergara (svært bråkete), nymfeparakitt (bråker kun når vi kommer inn ytterdøra), og som har hatt undulater opp gjennom barndommen.
Og ps, ønskes det en tam fugl - kjøp kun en gutt. 

Anonymkode: 177cc...619

Endelig en som svarer på det jeg spør om! Tusen takk! Har en jobb som jeg kan ha med fuglen på, og ser at andre med caique har de med seg nærmest overalt. Godt tips om å se etter en hann ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.2.2026 den 23.21):

Ene barnet mitt (14 år) er helt vill etter fugler, og ønsker seg veldig fugl.

Er du klar for å ha fugl når ungdommen flytter hjemmefra om noen få år?

Anonymkode: 4319d...560

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er du klar for å ha fugl når ungdommen flytter hjemmefra om noen få år?

Anonymkode: 4319d...560

Har du lest tråden før du sprer rundt deg med din visdom?

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har akkurat lest hele tråden, og jeg forstår ikke hvorfor du, Ts, svarer så mange så frekt som du gjør - også personer som ikke er frekke mot deg!?

De første svarene du fikk var helt på sin plass ut fra hva du selv valgte å skrive i hovedinnlegget. 

Så har du nyansert ting noe, men likevel virker det, for å være ærlig, mer ut som om dere vil fuglen skal stille behov dere har enn det motsatte. Når noen spør saklige spørsmål så er du frekk tilbake. 

Jeg er dessverre enig i at dere nok ikke bør skaffe dere fugl ut fra hva du har skrevet, selv om du sier du har lest deg opp, eller at dette ikke er en impulsiv handling fra deres side.

Ikke noe av det du har skrevet gir inntrykk av at du har en fugls behov fremst på prioriteringslisten din. Det er fuglen som må tilpasse seg deres bolig, deres livsstil, deres behov for stillhet, deres manglende lyst til at fuglen skal få fly nok osv.

Mulig du egentlig tenker og mener noe annet, men det er ikke det inntrykket du selv gir i tråden.

Anonymkode: dd95b...6b5

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet

Hadde du lest deg opp som du selv sier her så hadde du jo hvertfall visst at en caique ikke passer dine behov.

Ingen fugl passer til det du er ute etter.

Anonymkode: 3f0ec...479

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde du lest deg opp som du selv sier her så hadde du jo hvertfall visst at en caique ikke passer dine behov.

Ingen fugl passer til det du er ute etter.

Anonymkode: 3f0ec...479

Hva er det med en caique som ikke passer, da? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...