Gå til innhold

Snakker ditt barn samme dialekt som deg?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller snakker de en mer normert østlandskdialekt? Hva er forskjellen og likheter i talemål?

Anonymkode: 9d675...932

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg (40) snakker vestfolddialekt (det gjør også barnas far), barna har vel et og annet trekk av den dialekten, men snakker dessverre stort sett et slags normert østlands-talemål, inkludert en masse engelske ord og uttrykk. Synes det er litt trist, men ikke så mye jeg får gjort med det.

Anonymkode: 79aa3...229

• Liker 1
Skrevet

Ja? Vi bor i Nord-Norge. Hadde vært utrolig rart om de snakket østlandsk

Anonymkode: eb60c...fab

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi hadde foreldre med to ulike dialekter, men vi vokste opp i Oslo og snakker Oslo-mål. Foreldrene ble også mer avslepne i dialektene med årene.

Anonymkode: 86720...733

Skrevet

Nei de snakker dialekten fra byen de er oppvokst i, mens jeg som tilflytter snakker min egen dialekt. Helt nagurl

Anonymkode: c7bae...f57

Skrevet

Nei. Jeg snakker nedslipt vestlandsk, barna har vokst opp i Oslo. 

Det er to helt ulike dialekter.

Anonymkode: 48a25...ce9

Skrevet

Jeg har dialekt fra Vestfold.

Eldste prater landingen som far sin

Yngste blanding av landingen og vestfold

Anonymkode: 20008...c3d

Skrevet

Selv om ungene hadde vokst opp på samme sted hadde de ikke hatt samme dialekt. Vi hører stor forskjell på voksne oppvokst her og barna våre (og andre barn) Tonefallet har endret seg. 

Både jeg og mannen er innflyttere fra annet sted på Østlandet, vi har begge moderert våre barndomsdialekter og bare enkeltord avslører bakgrunn (mannen endrer litt mer når han snakker med foreldre, mine er ikke østlendinger så jeg endrer ikke)   Mine foreldre flyttet i sin ungdom til Oslo og mistet sine dialekter. 

Anonymkode: a3cc0...8f4

Skrevet

Jeg er fra Østlandet, faren fra Bergen, vi bor i en av nabokommunene til Bergen. Ungene snakker stril, med innslag av bokmål (jeg, meg, ikke.) Den eldste er mer stril enn ho yngste. 
Jobber i Bergen og flere forteller at ungene snakker kav østlandsk der. 

Anonymkode: a8dd9...402

Skrevet (endret)

Jeg har ett barn, voksen nå, og han har alltid snakket østlandsdialekt da det er her vi bor og her han er oppvokst. Men som en annen nevner i tråden her, har han som veldig mange unge i tjueårene nå til dags, uvanen med å putte inn engelske ord og uttrykk både titt og ofte i talen sin. Han oversetter engelske uttrykk til norsk når han snakker med meg, noe som jo ikke alltid lar seg gjøre (direkte oversettelser av uttrykk som ikke finnes i Norge) på en logisk og forståelig måte. 

Uansett, det er ikke noe å gjøre med. De snakker som de vil, dagens barn og unge voksne.

Endret av Million
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Selv om ungene hadde vokst opp på samme sted hadde de ikke hatt samme dialekt. Vi hører stor forskjell på voksne oppvokst her og barna våre (og andre barn) Tonefallet har endret seg. 

Anonymkode: a3cc0...8f4

Ja og ikke minst så hoLder jo absolutt alle barn på med å bli østfoLdinger i våre dager...

Anonymkode: 86720...733

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er fra Østlandet, faren fra Bergen, vi bor i en av nabokommunene til Bergen. Ungene snakker stril, med innslag av bokmål (jeg, meg, ikke.) Den eldste er mer stril enn ho yngste. 
Jobber i Bergen og flere forteller at ungene snakker kav østlandsk der. 

Anonymkode: a8dd9...402

Betyr det at de ikke lenger skarrer?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har dialekt fra Vestfold.

Eldste prater landingen som far sin

Yngste blanding av landingen og vestfold

Anonymkode: 20008...c3d

Landing ?

Anonymkode: aa4db...50f

Skrevet

Nei.

Jeg snakket Romsdalsdialekt, mens mitt barn snakker Bergensk

Anonymkode: 3493f...9a2

Skrevet

Nei, jeg snakker blanding av finnmark og siddis mens ungen har østlandsk. Vi bor på østlandet. 

Anonymkode: f0a8f...990

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei.

Jeg snakket Romsdalsdialekt, mens mitt barn snakker Bergensk

Anonymkode: 3493f...9a2

Blir de påvirket av din dialekt hvis de tilbringer mye tid med deg?

Skrevet

Skjønner ikke helt at bare fordi de snakker annerledes enn foreldrene er det normert østlandsdialekt som er alternativet? Mine barn er født og oppvokst i Bergen, og det er ikke jeg. Det betyr at de har en annen dialekt enn meg, men det ville vært veldig pussig om det var normert østlandsdialekt de lærte seg her, bare fordi jeg ikke er herfra? Logikken holder ikke vann😅

Anonymkode: 6df08...6ec

• Liker 2
Skrevet

Mitt eldste barn er bare tre år, foreløpig har han en del ord etter meg. Vi bor i Oslo, jeg er vestlending. Han snakker østlandsk med rulle-r og riktig østlandsk tonefall, men har enkelte ord fra min dialekt. Regner med det forsvinner etter hvert. 

Anonymkode: 152c4...b20

Skrevet

Nei, jeg er fra midt-Norge og barna født og oppvokst i Oslo. 

Anonymkode: f7ce0...639

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Eller snakker de en mer normert østlandskdialekt? Hva er forskjellen og likheter i talemål?

Hvorfor i alle dager skulle alternativet til å snakke som meg være "normert Østlandsdialekt" ? 

Anonymkode: f8e30...49b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...