AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:48 #21 Skrevet lørdag kl. 14:48 Ikke få barn. For folk som har adhd er det gjerne nok å ta vare på seg selv, og diagnosen går i arv. Anonymkode: 0ad14...2b7 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:53 #22 Skrevet lørdag kl. 14:53 AnonymBruker skrev (På 27.2.2026 den 14.22): Noen som har tips til hva som hjelper mot ADHD, utenom medisin? Har nettopp fått diagnosen og skal muligens starte med medisiner over påske. Men er det noe jeg kan gjøre selv? Eller unngå? Det er vel mange som lever med ADHD helt uten medisiner også? Anonymkode: a47d7...74e Trene på å være stille i nuet og fokusere på en ting av gangen. Det kurerer ikke men det hjelper å få trent den muskelen sånn at det enklere kan gå mer på automatikk. For mye stimuli med mobil og gaming osv er verstingen gjør vondt verre når det gjelder adhd. Anonymkode: d741e...926 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:58 #23 Skrevet lørdag kl. 14:58 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Middag kl 15? Hvorfor og hvordan så tidlig? Jobber du ikke? Anonymkode: f5b98...0c4 Dette er en avsporing. Vi har alltid hatt det slik, vi spiser når vi kommer hjem. Det er fint med påfyll hjerneføde der vi snakker sammen om hvordan dagen har vært før vi går løs på leksene. Noen slutter tidlig, noen slutter sent. Personlig kan jeg ikke forstå hvordan en skal forvente at barna spiser før 11 på skolen for å siden måtte vente til 17-18-19 før de får middag. Vet mange har det sånn, dem om det, familiene må gjøre det som passer dem. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har prøvd hele livet men har ikke klart å automatisere en eneste vane nesten 😕 Kan ha gjort noe hver dag i månedsvis og så en dag glemmer jeg det og så 2 mnd etterpå kom jeg på at det er noe jeg skulle gjøre hver dag og at jeg bare har sluttet (feks ta D-vitamin). Anonymkode: a02d1...0bf Det tar veldig lang tid og veldig mange alarmer å automatisere noe. Du må bare ha alarm til alt som du vet skal repeteres daglig. Du vil etterhvert komme inn i en rytme, men ikke skru av alarmene for vi har ikke tidsbegrep. Alarmen er for å fortelle oss tid, rutinen er for å fortelle oss hva som skal gjøres. Anonymkode: ce099...b04 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:52 #24 Skrevet lørdag kl. 21:52 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Trene på å være stille i nuet og fokusere på en ting av gangen. Det kurerer ikke men det hjelper å få trent den muskelen sånn at det enklere kan gå mer på automatikk. For mye stimuli med mobil og gaming osv er verstingen gjør vondt verre når det gjelder adhd. Anonymkode: d741e...926 Takk. Dette er noe av det vanskeligste for meg, og absolutt noe jeg må trene på Anonymkode: a47d7...74e
AnonymBruker Skrevet i går, 10:20 #25 Skrevet i går, 10:20 Rutiner er alfa omega, og det jeg har erfart at er det enkleste for meg er "habit stacking", altså bygge på de vanene man allerede har. Pusse tennene gjør de fleste hver dag, legg på en rutine om å ta vitaminer/ vaske ansiktet/ finne frem klær til morgendagen osv. Gjør det enkelt å gjennomføre! Når en ny rutine blir automatisert kan man bygge videre, eventuelt på en annen rutine. Prøv å ikke gjør det for komplisert og langtekkelig. Anonymkode: 5a312...ea4 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå