Gå til innhold

ADHD - hva hjelper?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har tips til hva som hjelper mot ADHD, utenom medisin? Har nettopp fått diagnosen og skal muligens starte med medisiner over påske.

Men er det noe jeg kan gjøre selv? Eller unngå?

Det er vel mange som lever med ADHD helt uten medisiner også?

Anonymkode: a47d7...74e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lever uten medisiner 🙂 Det eneste som funker for meg er å være aktiv hver dag.

Anonymkode: 27785...39b

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Faste rutiner, faste klokkeslett, alarmer (påminnelser) på telefonen som ringer, sunn og variert kost, gode søvnrutiner og mosjon som gir deg noe. 

Jo mer du kan få automatisert desto enklere blir hverdagen din.

Anonymkode: ce099...b04

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

For sønnen min hjelper det å begrense skjerm (det dopaminjaget). Rent kosthold, rutiner, trening, og god søvn.

Anonymkode: 918ec...8bb

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg lever uten medisiner 🙂 Det eneste som funker for meg er å være aktiv hver dag.

Anonymkode: 27785...39b

Tenker du da jogging og slikt? Eller vektløfting?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Noen som har tips til hva som hjelper mot ADHD, utenom medisin? Har nettopp fått diagnosen og skal muligens starte med medisiner over påske.

https://www.adhdnorge.no/uro/traumer-adhd-eller-begge-deler

Anonymkode: 6e815...d9f

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg velger å leve uten medisiner ja, en aktiv jobb og trening er det aller viktigste for min del. Liker også best hverdag og rutiner. Spiser rent. Men aktiviteten på jobb (travel sykehuseavdeling) og på trening er jeg 100% avhengig av. 

Anonymkode: bcb08...78a

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke adhd, men bruker lavdose nikotinplaster for andre helsetilstander og har lest det kan hjelpe for adhd også. Nikotin er er rabbithole for sure. 

Anonymkode: d4541...92e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke adhd, men bruker lavdose nikotinplaster for andre helsetilstander og har lest det kan hjelpe for adhd også. Nikotin er er rabbithole for sure. 

(Jeg mener ren nikotin, ikke røyk/snus). https://www.vg.no/nyheter/i/1kBJ6Q/nikotin-bra-for-helsa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har aldri brukt medisin.Har rutiner og kosthold på stell,er aktiv daglig.(trening)Unngå sukker og søppelmat,spis rene råvarer.

Anonymkode: ae264...352

AnonymBruker
Skrevet

Trening/fysisk aktivitet . Du må prøve deg litt frem med hva som funker for deg, det må være noe du liker. Om det er tung vektløfting eller å danse swing er sånn jeg ser det likegyldig bare du får brukt kroppen og blir sliten. Der aller viktigste er at det er lystbetont for deg. 

(har ikke forskning eller noe å bekrefte det med, bare synsing etter å ha fått adhd diagnose for 15 år siden og som har begynt å trene de siste 5 årene) 

Anonymkode: 11403...540

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har rutiner alarmer spiser sunt, jobber og er aktive. Klarer dere følge opp dette hver dag? J

eg glemmer rutinene, driver med ting, glemmer tid, mobil uten batteri aå alarmen høres ikke. Blir bråsulten fordi jeg har glemt å spise på et døgn, og da blir d no kjapp løs&^Nin 

Anonymkode: fb145...f59

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere som har rutiner alarmer spiser sunt, jobber og er aktive. Klarer dere følge opp dette hver dag? J

eg glemmer rutinene, driver med ting, glemmer tid, mobil uten batteri aå alarmen høres ikke. Blir bråsulten fordi jeg har glemt å spise på et døgn, og da blir d no kjapp løs&^Nin 

Ja vi klarer det, det er nettopp derfor de må bli automatisert. Minstemann har foreksempel: stå opp klokka 07 (alarm) så kler han seg før han går han rett til frokostbordet. Der ligger medisinene hans klar så han tar dem og spiser. Rydder av bordet. Pakker matpakken sin i sekken. Har de gym ligger gymtøy allerede sammen med sekken. Så pusser han tennene. Bruker nedtelling dor å ta tiden. Etterpå kan kan spille om han har tid,frem til 08. (Alarm) Da kler han på seg og går til skolen. De spiser til samme tid hver dag på skolen, lunsj er ofte senere her på fridagene (brunch er mest vanlig her om vi sover lengre). 12.30 tar han medisin. (Alarm) Når han kommer hjem fra skolen så gjør han lekser i en time, alarmer på for å ta tiden. Så spiser vi middag ca 15. Medisiner kl 18. (Alarm) Kvelds 19. (Alarm)  Skru av skjermer 20 og lytte til lydbok i senga til 21 før han skal sove. (Tlf skrur seg selv av).

Han har lite matlyst så han spiser etter klokka. Han vet at "Onsdag er pappa-dag" og "tirsdag er fotball trening" og at vi har faste plasser til sko, jakke, votter/lue, sykkelhjelm osv. Når ting blir automatisert har alt faste plasser så en mister ikke ting, livet er oversiktlig og forutsigbart noe som igjen gir rom for fleksibilitet i hverdagen. 

Han er medisinert, jeg er umedisinert, men rutinene våre er (for det meste) det samme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja vi klarer det, det er nettopp derfor de må bli automatisert. Minstemann har foreksempel: stå opp klokka 07 (alarm) så kler han seg før han går han rett til frokostbordet. Der ligger medisinene hans klar så han tar dem og spiser. Rydder av bordet. Pakker matpakken sin i sekken. Har de gym ligger gymtøy allerede sammen med sekken. Så pusser han tennene. Bruker nedtelling dor å ta tiden. Etterpå kan kan spille om han har tid,frem til 08. (Alarm) Da kler han på seg og går til skolen. De spiser til samme tid hver dag på skolen, lunsj er ofte senere her på fridagene (brunch er mest vanlig her om vi sover lengre). 12.30 tar han medisin. (Alarm) Når han kommer hjem fra skolen så gjør han lekser i en time, alarmer på for å ta tiden. Så spiser vi middag ca 15. Medisiner kl 18. (Alarm) Kvelds 19. (Alarm)  Skru av skjermer 20 og lytte til lydbok i senga til 21 før han skal sove. (Tlf skrur seg selv av).

Han har lite matlyst så han spiser etter klokka. Han vet at "Onsdag er pappa-dag" og "tirsdag er fotball trening" og at vi har faste plasser til sko, jakke, votter/lue, sykkelhjelm osv. Når ting blir automatisert har alt faste plasser så en mister ikke ting, livet er oversiktlig og forutsigbart noe som igjen gir rom for fleksibilitet i hverdagen. 

Han er medisinert, jeg er umedisinert, men rutinene våre er (for det meste) det samme.

Middag kl 15? Hvorfor og hvordan så tidlig? Jobber du ikke?

Anonymkode: f5b98...0c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Adhd er jo så diffust,nevroutviklingsforstyrrelser kan slå ut slå ut på så mangt. 

Utreder eller fastlegen har vel antydet hva som er "galt" med deg for ikke å passe inn i "normalen".

Medisiner er en løsning men det kan sammenlignes med en godteributikk da det er så mange medikamenter som må testes før man finner det rette for akkurat DEG.

Kosthold er viktig,men atter en gang må du finne ut hva som passer deg.

Fysisk aktivitet/trening kan slå begge veger,noen blir energiske og helt propell mens andre blir utslitt og daffe.

Rutiner nevnes i mange sammenhenger,men vil for mange forværre situasjonen da det hele tiden kommer forstyrrelser utenfra.

Har du overhode ingen preferanser eller erfaringer som gjør at du fungerer slik som forventes i samfunnet.

Det beste er å nevne hva dine dysfunksjonelle handlinger går ut på,blir mye enklere å hjelpe deg med råd da.  Vi er her for å hjelpe og veilede etter beste evne. 

Anonymkode: 30ed1...177

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Adhd er jo så diffust,nevroutviklingsforstyrrelser kan slå ut slå ut på så mangt. 

Utreder eller fastlegen har vel antydet hva som er "galt" med deg for ikke å passe inn i "normalen".

Medisiner er en løsning men det kan sammenlignes med en godteributikk da det er så mange medikamenter som må testes før man finner det rette for akkurat DEG.

Kosthold er viktig,men atter en gang må du finne ut hva som passer deg.

Fysisk aktivitet/trening kan slå begge veger,noen blir energiske og helt propell mens andre blir utslitt og daffe.

Rutiner nevnes i mange sammenhenger,men vil for mange forværre situasjonen da det hele tiden kommer forstyrrelser utenfra.

Har du overhode ingen preferanser eller erfaringer som gjør at du fungerer slik som forventes i samfunnet.

Det beste er å nevne hva dine dysfunksjonelle handlinger går ut på,blir mye enklere å hjelpe deg med råd da.  Vi er her for å hjelpe og veilede etter beste evne. 

Anonymkode: 30ed1...177

Meget nyttig innlegg! 👍

Anonymkode: 63fe1...8a6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Middag kl 15? Hvorfor og hvordan så tidlig? Jobber du ikke?

Anonymkode: f5b98...0c4

Hva har det å si for noe som helst? Middag klokken 12, 15 eller 18 er fullstendig irrelevant for temaet ts tar opp.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva har det å si for noe som helst? Middag klokken 12, 15 eller 18 er fullstendig irrelevant for temaet ts tar opp.

Korrigering: ikke for hva ts tar opp, men aktuelle innlegg 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da må du ha alarm på så du husker å spise. Det er viktig.

Uten mat og drikke duger helten ikke 😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har prøvd hele livet men har ikke klart å automatisere en eneste vane nesten 😕 Kan ha gjort noe hver dag i månedsvis og så en dag glemmer jeg det og så 2 mnd etterpå kom jeg på at det er noe jeg skulle gjøre hver dag og at jeg bare har sluttet (feks ta D-vitamin).

Anonymkode: a02d1...0bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...