AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #1 Skrevet 20 timer siden Jeg har alltid ansett det å omgås dyr som helsefremmende og sundt for folk flest. Det er ikke farlig med litt ansvar osv, men nå er jeg i den senere tid blitt vitne til flere forhold jeg ikke liker og undrer meg over at bare får fortsette og fortsette… Ta stallmiljø feks. Vanlig rideskole/ridetimer er etter hva jeg har sett helt ok, men der man kommer inn og gjerne bare vil være en del av stallmiljøet. Voksene bruker ungdom til all drittjobb, tar seg betalt, snakker dritt om de, setter ungdommen opp mot hverandre, lar de konkurrere om mest ridetid, lover de ting de ikke holder osv osv…. Dyrene brukes i et slags psykisk spill ungdommen taper på uten å kanskje se det selv og den voksene får tilfredsstilt…. ett enormt ego? Er det virkelig slik mange steder? Anonymkode: de1f7...13f
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #2 Skrevet 20 timer siden Jeg tror hestemiljøet er ganske spesielt. Mange eldre menn som eier hester og staller, og unge jenter som vil holde på med hest. Tror utgangspunktet her veldig fort kan føre til uhensiktsmessig dynamikk. Min far drev med travhester og var en relativt uatraktiv kar, men han flørtet ivei og de flørtet tilbake. Han føler seg plutselig som ung igjen, og liker det, og jentene er på en måte "underlagt" han. Jeg håper og tror han ikke utnyttet det, men gudene veit. Så hestemiljø er et miljø jeg ikke vil at mine unge jenter skal inn i. Anonymkode: b7e44...e12 1 1
Crazydoglady Skrevet 20 timer siden #3 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har alltid ansett det å omgås dyr som helsefremmende og sundt for folk flest. Det er ikke farlig med litt ansvar osv, men nå er jeg i den senere tid blitt vitne til flere forhold jeg ikke liker og undrer meg over at bare får fortsette og fortsette… Ta stallmiljø feks. Vanlig rideskole/ridetimer er etter hva jeg har sett helt ok, men der man kommer inn og gjerne bare vil være en del av stallmiljøet. Voksene bruker ungdom til all drittjobb, tar seg betalt, snakker dritt om de, setter ungdommen opp mot hverandre, lar de konkurrere om mest ridetid, lover de ting de ikke holder osv osv…. Dyrene brukes i et slags psykisk spill ungdommen taper på uten å kanskje se det selv og den voksene får tilfredsstilt…. ett enormt ego? Er det virkelig slik mange steder? Anonymkode: de1f7...13f Ja, det er slik mange steder. Folk er folk dessverre og råtne epler finnes over alt. Og voksne er dessverre ikke så mye mer voksne enn barn, ofte.. finnes mange fine steder hvor barn og ungdom virkelig kan blomstre, kjenne på trygghet og mestring osv, men det er ikke noe man burde ta for gitt nei. Og dessverre så vil mange av disse stedene man vil unngå ha godt rykte og gode skussmål. Dette gjelder ikke bare stall miljø eller lignende heller, men alt mulig rart. Hunde oppdrettere, trenere, klubber, hva som helst. Det blir som en popularitets konkurranse hvor de med flest "venner"/tilhengere fremstår som best. Selv om folk ikke egentlig ser på kvalitet, de ser på popularitet, hvem de vil stryke med hårene, hvem de vil være inne med/ikke uvenner med, unngå trusler og kjip behandling osv. Litt som å være tilbake på ungdomsskolen, hvor de populære styrer showet, ikke fordi de skaper det beste miljøet eller tilbyr kvalitet i noe som helst, nødvendigvis. Og ja, mange som driver med noe sånt gjør det nok av feil årsaker. Fordi de booster sitt eget ego på noe vis. Det gjør kanskje de fleste strengt tatt, men der noen opplever glede og berikelse av å glede andre så er det kanskje andre igjen som heller liker å føle seg viktig, populær, innflytelsesrike eller lignende som fort kan bli negativt for de rundt.
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #4 Skrevet 17 timer siden TS Det er virkelig forunderlig og trist. Nå har jeg opplevd det minst tre steder. Det groveste, synes jeg, omhandler en skole... Fra et fjøs med storfe har jeg hørt lignende problemstillinger. Jeg har bevisst unngått travmiljøet, men det skjer i vanlige staller med kvinnelige ledere også. Er det noen som har fått endret slike miljøer med suksess eller bør man bare unngå? 😔 Må si jeg syns det er fryktelig trist Anonymkode: de1f7...13f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå