Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det høres så mye ut med tanke på det dere sparer. Vi er oppe i det dobbelte noen år, mens andre år noe mindre. Vi er 5 i familien og reiser på 2-3 familiereiser hvert år pluss en del helgeturer u Norge og utlandet hvor vi deler oss opp. Vi sparer en del mindre enn dere og har null dårlig samvittighet. 

Vi prioriterer reiser og kvalitetstid sammen.

Anonymkode: c276d...646

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvordan tenker dere andre? Det er det sløsing?

Anonymkode: eb468...1b7

Sløs så mye du vil.

Men du og familien er noen miljøsvin.

Anonymkode: 4d2fd...64f

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sløs så mye du vil.

Det tror jeg de fint bryr seg lite om:) Reising er veldig bra for hodet. Synd Norge er så langt nord. Viktig med naturlig sol og d vitamin. 

AnonymBruker
Skrevet

Sløs så mye du vil.

Yolo. Høres ut som du trenger en reise.

Anonymkode: ec617...500

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dere skal reise. Dere sparer jo mye utenom. Hvem vet hva livet serverer....Jeg har alltid prioritert reise...prioriterer sparing også.

Anonymkode: d1696...b25

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

I deres situasjon ville jeg helt klart reist. Men forsøkt å kutte ned på dagene barna tas ut av skolen. Kan dere ikke reise på langturene i de lengre skoleferiene og kortere i de korte feriene? Juleferien er som regel på to uker, så da kan dere reise til Asia. I sommerferien er det perfekt med safari, f.eks.

Anonymkode: d28e0...52b

AnonymBruker
Skrevet

I deres situasjon ville jeg helt klart reist. Men forsøkt å kutte ned på dagene barna tas ut av skolen. Kan dere ikke reise på langturene i de lengre skoleferiene og kortere i de korte feriene? Juleferien er som regel på to uker, så da kan dere reise til Asia. I sommerferien er det perfekt med safari, f.eks.

Anonymkode: d28e0...52b

Jeg klarer ikke å se krisen i å ta et barn ut av barneskolen 1 uke i året. Jeg gjør nok en ny vurdering når de blir eldre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har inntrykk av at dere gjør akkurat som de fleste rundt meg gjør. Det koster jo fort 150 000 med en ferie to uker for 4 stykker.

Kunne også tenkt meg å reise til Asia den kommende juleferie. Har reist på charter tidligere til Hellas og Spania med min nå 8-åring. Men jeg liker ikke charterhoteller. Hvor hen i Asia er dere og hvordan bor dere? Har du noen tips ☺️

Anonymkode: a3420...aed

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har inntrykk av at dere gjør akkurat som de fleste rundt meg gjør. Det koster jo fort 150 000 med en ferie to uker for 4 stykker.

Kunne også tenkt meg å reise til Asia den kommende juleferie. Har reist på charter tidligere til Hellas og Spania med min nå 8-åring. Men jeg liker ikke charterhoteller. Hvor hen i Asia er dere og hvordan bor dere? Har du noen tips ☺️

Nå er vi i Thiland

Vi er aldri på charterturer. Planlegger hoteller og reiserute selv. Vi bor på 4 forskjellige øyer denne gangen. Thailand er et lett "nybegynner" land om man ikke er kjent med Asia.
Jeg har reist masse i Asia før jeg fikk barn. Men dette er første gangen for barna

Begyn med å ta fly til Krabi, finn dere en øy dere ønsler å oppleve og finn et hotell der. Det er ekstremt mange turister, ting er tilrettelagt.

Hellas er jo også nydelig. Trenger ikke bruke charter

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.3.2026 den 12.19):

Nå er vi i Thiland

Vi er aldri på charterturer. Planlegger hoteller og reiserute selv. Vi bor på 4 forskjellige øyer denne gangen. Thailand er et lett "nybegynner" land om man ikke er kjent med Asia.
Jeg har reist masse i Asia før jeg fikk barn. Men dette er første gangen for barna

Begyn med å ta fly til Krabi, finn dere en øy dere ønsler å oppleve og finn et hotell der. Det er ekstremt mange turister, ting er tilrettelagt.

Hellas er jo også nydelig. Trenger ikke bruke charter

Tusen takk ❤️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.2.2026 den 6.45):

Ungene har endelig blitt store nok (5og8) til å være med på skikkelige ferier. Vi har vært på mye ferier i Europa. Men akkurat nå er vi på ferie i Asia

Det er stor suksess og vi har det så fantastisk fint. Dette vil jeg hvert år 

Det jeg helst vil er 2 uker til Asia om vinteren og 2 uker tiø sør Europa til sommeren

Set vil koste ca 150 000 til sammen 

dette er ikke et stort problem. Vi sparer 35000 i mnd året rundt. Har gjort det i flere år. Sparer ekstra noen mnd. Har 1,4 i fond og 1,8 i aksjer. Er gjeldsfri på hus om 5 år. Ingen billån

Vi er 40 år

Men jeg får litt dårlig samvittighet også. Av å bruke 150 000 på ferie! I tillegg kommer småferier i Norge

Man lever jo bare en gang og jeg kjenner at dette er godt for sjela 

Jeg har ikke masse penger og er generelt sparsom, men det der høres helt innafor ut ifht deres faktiske økonomi. Og er man flink til å jobbe, spare, leve etter evne så er det helt innafor å unne seg ting også. Og her er dere jo uansett fortsatt godt innenfor ett fornuftig budsjett for dere. Kjør på 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Penger brukt på reise og opplevelser er vel anvendte penger.

Jeg var tre uker i Thailand med mine fem barn nå i jula. Ja det var dyrt. Men vi har vært flere ganger tidligere i Thailand og det er like fantastisk hver gang. 

Vi lever nå. Jeg bruker gjerne pengene på reiser med barna. 

Anonymkode: 92ffe...e11

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Åh herregud.

Dette orker jeg ikke forholde meg til engang 😆

Anonymkode: 62d5d...dac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.2.2026 den 6.45):

Ungene har endelig blitt store nok (5og8) til å være med på skikkelige ferier. Vi har vært på mye ferier i Europa. Men akkurat nå er vi på ferie i Asia

Det er stor suksess og vi har det så fantastisk fint. Dette vil jeg hvert år 

Det jeg helst vil er 2 uker til Asia om vinteren og 2 uker tiø sør Europa til sommeren

Set vil koste ca 150 000 til sammen 

dette er ikke et stort problem. Vi sparer 35000 i mnd året rundt. Har gjort det i flere år. Sparer ekstra noen mnd. Har 1,4 i fond og 1,8 i aksjer. Er gjeldsfri på hus om 5 år. Ingen billån

Vi er 40 år

Men jeg får litt dårlig samvittighet også. Av å bruke 150 000 på ferie! I tillegg kommer småferier i Norge

Man lever jo bare en gang og jeg kjenner at dette er godt for sjela 

Ber du her om reiseråd fra KG sine lesere ?

Nå er det vel  høyst  ulik holdning til hva som er "godt for sjela"   Noen foretrekker å dra på hytta, besøke familien, bobilferie, hurtigrutetur, båtferie.  

Du er vel deg selv nermest å vurdere hva du har råd til, og det handler vel i stor grad om prioriteringer  m.a.i sett i forhold til  fellesutgifter, m.m 

Er selv forlengst gjeldfri, m/egen bolig, og  jordener perosm med mer på sparekonto en din samla  sparing i aksjer, og fond som kan vera høyst  usikker  sparing i desse tider.

Barna deres er forløbi i en ung  alder der kostnadene er overkomeleg for de mange.  Det er først når barna kommer i konfirmasjonsalderen,  vidergående utdannelse, førerkort, og etterhvert inngangsbill  til egen  bolig,mange foreldre får merke kostnader ved å ha barn, og det handler om langsiktig planlegging, og trygge barnas fremtid.   

Anonymkode: b0848...d34

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ber du her om reiseråd fra KG sine lesere ?

Nå er det vel  høyst  ulik holdning til hva som er "godt for sjela"   Noen foretrekker å dra på hytta, besøke familien, bobilferie, hurtigrutetur, båtferie.  

Du er vel deg selv nermest å vurdere hva du har råd til, og det handler vel i stor grad om prioriteringer  m.a.i sett i forhold til  fellesutgifter, m.m 

Er selv forlengst gjeldfri, m/egen bolig, og  jordener perosm med mer på sparekonto en din samla  sparing i aksjer, og fond som kan vera høyst  usikker  sparing i desse tider.

Barna deres er forløbi i en ung  alder der kostnadene er overkomeleg for de mange.  Det er først når barna kommer i konfirmasjonsalderen,  vidergående utdannelse, førerkort, og etterhvert inngangsbill  til egen  bolig,mange foreldre får merke kostnader ved å ha barn, og det handler om langsiktig planlegging, og trygge barnas fremtid.   

Anonymkode: b0848...d34

Eh ja?

jeg skjønner ikke helt svaret ditt. Jeg sparer til barna hver mnd og har romslig økonomi 

Har lite huslån, kunne vært gjeldsfri for lengst. 

hvis du vil være "jordnær" så fint. Vi vil reise og kose oss sammen! Vi har hatt en heøt magisk ferie nå. Neste helg blir det skiweekend, før det straks er påskeferie på hytta

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...