Gå til innhold

Ferie eller sparing?

Fremhevede innlegg

Skrevet
micromaya skrev (11 minutter siden):

Dere har jo råd til det, og man lever bare en gang. Tenker at dette er vel investerte penger, både for dere og barna :).

😍

Anonymkode: eb468...1b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

150 000 er ikke mye i årlig feriebudsjett lengre. Vil tro det er ganske gjennomsnittelig for en familie på 4. Problemet er vel heller hvordan dere skal få tatt ut barna fra skolen 2 uker hver vinter fremover.

For å helle salt i såret så sparer dere heller ikke 35K i måneden, dere setter det av til utgifter som kommer, som f.eks ny bil, oppussing etc

Anonymkode: 66ef6...804

Det er jo akkurat det som er sparing, Hva skal ellers til for at det kan kalles sparing da? Må de står helt til jordens undergang? All sparing er jo penger du sette av til fremtidig bruk, samme om det er ny bil eller egenkapital til bolig.

Ellers TS husk at verdi måles i mer enn penger, om du får god verdi ut av disse turene så er det jo verdt det.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Herregud for en skrytetråd

Anonymkode: 6d30e...29b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skryteteåd? Hva skulle man få ut av å skryte på et anonymt forum?

Anonymkode: bce99...e64

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Aldri en tråd fra folk som har ordnet økonomi uten denne kommentaren 😂

Anonymkode: 511c5...b18

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg reagerer ikke på pengebruk, men på at dere planlegger en uke permisjon for barna hver vinter. Det sender dårlige signaler. 

• Liker 1
Skrevet
Kristin70 skrev (5 minutter siden):

Jeg reagerer ikke på pengebruk, men på at dere planlegger en uke permisjon for barna hver vinter. Det sender dårlige signaler. 

Tull. Å reise og oppleve verden gir ufattelig mye mer enn den uka de mister på skolen. Regner også med at de holder seg oppdatert på pensum de går glipp av. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes ikke 150 000 er mye for 2 uker i Asia og 2 uker sør Europa. En vanlig charterferie i 2 uker koster fort 80 000 for 4 personer.

Anonymkode: 48773...9c7

Skrevet

Å ta ut barna fra skolen (Permisjon er et idiotisk ord i denne sammenhengen) i 1 uke blir det nok snart slutt på i og med at det blir større krav til tilstedeværelse på skolen når alderen øker. Dere burde heller øke budsjettet og dra i skoleferier. Vil si en uke i juleferien, en uke i vinterferien, sommer og høstferie.

Jeg er alene med et barn og har høyere reisebudsjett enn dere. Har heldigvis tilgang på hus i både Frankrike og Spania og god nok økonomi til at jeg ikke trenger å lage en skrytetråd som ikke er skrytetråd. Høres ut som om dere har et helt normalt budsjett både på å sette av penger til vedlikehold og ferie.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å ta ut barna fra skolen (Permisjon er et idiotisk ord i denne sammenhengen) i 1 uke blir det nok snart slutt på i og med at det blir større krav til tilstedeværelse på skolen når alderen øker. Dere burde heller øke budsjettet og dra i skoleferier. Vil si en uke i juleferien, en uke i vinterferien, sommer og høstferie.

Jeg er alene med et barn og har høyere reisebudsjett enn dere. Har heldigvis tilgang på hus i både Frankrike og Spania og god nok økonomi til at jeg ikke trenger å lage en skrytetråd som ikke er skrytetråd. Høres ut som om dere har et helt normalt budsjett både på å sette av penger til vedlikehold og ferie.

Vi har også tilgang tiø gratis hus i Frankrike. Derfor blir det ikke så dyrt

Jeg orker ikke dra til Asia for en uke. Det blir for slitsomt, ikke verdt det

Skolens regel er at de får lov til å ha 2 uker med "permisjon " i året. Etter det blir man skrevet ut av skolen. 
1 uke går fint på barneskolen. 

hvorfor skal dette være en skrytetråd? Jeg skjønner ikke det

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

1 uke er vinterferien, 1 uke permisjon

Av 35 000 så går 5000 til bil 

resten fond og aksjer. Har fast trekk. La også inn 25000 til BSU i januar, det kommer i tillegg

150 000 er kanskje ikke så mye lenger. Vi bor gratis i Frankrike, og er ganske forsiktig med penger. Prioriterer å reise rundt, se mest mulig. 
Jeg får fortsatt dårlig samvittighet. For jeg synes det likevel er mye

Grensen for BSU-innbetaling går vel ved 34 år? 

Anonymkode: d1ad3...f30

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Grensen for BSU-innbetaling går vel ved 34 år? 

Anonymkode: d1ad3...f30

Jepp

og jeg mente selvfølgelig IPS😂. Sorry

ts

Skrevet

Sparing til å bidra til barnas egenkapital om noen år, når de skal ut på boligmarkedet. De vil ha større glede av egen bolig, enn å svømme i noen bassenger. Har man vært der en gang, har man opplevd det, og det trenger ikke repeteres, den samme greia, om og om igjen år etter år.  

Jeg ville altså prioritert å fylle opp et par boligsparekontoer, en til hvert av barna, i årene som kommer. Jeg tror ikke akkurat boligmarkedet blir billigere fremover, selv om enkelte dommedagssjeler hevder de "sitter på gjerdet og venter på krakket". Der har de sittet en stund, for å si det sånn...

Anonymkode: 74e80...c56

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Sparing til å bidra til barnas egenkapital om noen år, når de skal ut på boligmarkedet. De vil ha større glede av egen bolig, enn å svømme i noen bassenger. Har man vært der en gang, har man opplevd det, og det trenger ikke repeteres, den samme greia, om og om igjen år etter år.  

Jeg ville altså prioritert å fylle opp et par boligsparekontoer, en til hvert av barna, i årene som kommer. Jeg tror ikke akkurat boligmarkedet blir billigere fremover, selv om enkelte dommedagssjeler hevder de "sitter på gjerdet og venter på krakket". Der har de sittet en stund, for å si det sånn...

Anonymkode: 74e80...c56

Hvis du leser første innlegg så sparer vi tim barna

hun på 8 år har 300 000 allerede, i fond

Hva tenker du er ferie? En uke til granka igjen og igjen? Det skjønner jeg at man går fort lei av. Men verden er så mye mer enn det 😊

mvh

ts

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du leser første innlegg så sparer vi tim barna

hun på 8 år har 300 000 allerede, i fond

Hva tenker du er ferie? En uke til granka igjen og igjen? Det skjønner jeg at man går fort lei av. Men verden er så mye mer enn det 😊

mvh

ts

Dere må sikkert feriere i telt i ødemarken et sted - da vil de sette mer pris på at de har tak over hodet når de blir voksne.

Jeg tror veldig få sitter på gamlehjemmet og angrer på at de prioriterte å dra på ferie.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Viktig å opprettholde rekorden. Asia er nydelig.image.png.b05d9c180f4aa3f55cc71a39eb27c8cf.png

Endret av Flammen12
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sparer til barnas egenkapital

sparer til tidlig pensjon

sparer for å bytte ut bil nr 2 om noe år

mvh TS

Takk for svar!:) 

Skrevet

Reis mens dere har mulighet å gi barna gode minner og opplevelser! Man vet aldri om livet plutselig slår til med andre ting som kan gjøre reising vanskelig senere.
Selv om dere bruker en stor sum for mange, så har dere jo spart opp denne summen på kort kort tid. 

hadde jeg hatt deres muligheter hadde jeg unnet meg reise og opplevelser med god samvittighet 

Anonymkode: dcd7f...d23

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes dere skal reise om dere trives med det. Jeg angrer på at jeg ikke reiste enda mer og opplevde ting i ungdommen, var aldri på jorden rundt reiser og backpacking fordi jeg var så seriøs med studiene. Skulle gjerne opplevd å ha utvekslingsår i utlandet som student også.

Vi tror bestandig at vi har så mye tid men plutselig kan det skje ting som gjør at det ikke er like lett å reise.

Du vet hva de sier

Når du er ung så har du ikke penger

Når du er midt i livet da har du ikke tid

Når du er gammel da har du ikke helse og overskudd.

Så ja, reis nå!

Anonymkode: 69942...fcc

• Liker 2
Skrevet

150 000 er ikke så mye på fire personer. Selv bruker jeg nok omtrent det alene, men da fordelt på mange kortere turer. Men det er smak og behag. Jeg har spart opp nok gjennom mange år, så nå vil jeg heller bruke det på ting jeg har glede av, enn å generere enda mer formuesskatt. 

Anonymkode: 53521...f8e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...