AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:40 #1 Skrevet torsdag kl. 20:40 Håper på innspill om min roomie som er døv, da jeg aldri har møtt andre døve enn henne og vet ikke hva som er normalt. Vi er tre jenter som har bodd sammen siden august og hun ene er døv. Hun leser på lepper og kan snakke (hun ble født døv,så alt funker bra i dagliglivet). Problemet er at hun bråker helt ekstremt mye! Pluss noe litt pinlige problemer. Litt eksempler på hva hun gjør: smeller med alt av dører og skuffer, tramper skikkelig når hun går, skjærer kjempehardt i tallerken så det blir sånne høye skingrelyder, slenger bestikket på tallerken når hun er ferdig å spise, hun tygger med lukket munn men bråker likevel masse (smatter med lukket munn på en måte), når hun drikker svelger hun kjempehardt og høyt og slurper all varm drikke. Hun lager også mye små kremte/stønnelyder til vanlig. Det er liksom noe lyd KONSTANT og vi blir sprø. Når hun er forkjølet så ligger hun å hoster vilt hele natten, men jeg og hun andre prøver å holde igjen hosting og hoster i puta for å ikke vekke de andre. Så til den pinlige/ekle: vi har på en måte to bad. Et bad med dusj og et bad som bare er et bittelite rom med en do og en liten vask. Dette do rommet ligger ved siden av stua og er veldig lytt. Hun døve går utrolig mye på do og det virker ikke som hun forstår at vi hører ALT. Virker som hun har ibs eller noe, for hun går ofte på do og det høres virkelig ikke bra ut. Hun har en uvane med å gå på do før middag og det er så utrolig ekkelt å høre masse høye promp og så plopp plopp.. og så skal vi spise, liksom. Og det er pinlig når hun gjør det når vi har gjester, blir alltid stille og kleint i stua da. Jeg og hun andre har hatt samtaler foran hun døve hvor vi fleiper med hvor lytt det badet er, og at vi må legge dopapir i doen for å hindre at alle hører. Men hun fatter det ikke. Hva skal vi gjøre? Får ikke døve noe opplæring i hva som bråker?, og at det er frekt å bråke? Vil jo ikke kaste henne ut heller (ikke at vi har myndighet til det), for alt annet fungerer fint. Anonymkode: 66fb7...3ed 1 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:51 #2 Skrevet torsdag kl. 20:51 Burde ikke være nytt for henne dette her. Er tusen vandrehistorier på nettet om døve som ikke skjønner at hørende får med seg når de promper o.lign. Anonymkode: f91dd...525
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:57 #3 Skrevet torsdag kl. 20:57 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Burde ikke være nytt for henne dette her. Er tusen vandrehistorier på nettet om døve som ikke skjønner at hørende får med seg når de promper o.lign. Anonymkode: f91dd...525 Er det? Det har ikke jeg fått med meg. 😅 TS, høres ut som en vanskelig situasjon. Har hun foreldre dere kan spørre? 🙈 Anonymkode: c4ec7...9d6 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:05 #4 Skrevet torsdag kl. 21:05 Slutt å gå rundt grøten og ta en seriøs prat med henne! Akkurat det med doen får hun jo kanskje ikke gjort så mye med, men alt annet må hun faktisk lære å ta hensyn med! Å smekke med skap og dører er ikke greit! Anonymkode: 3396c...845 6 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:29 #5 Skrevet torsdag kl. 21:29 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Slutt å gå rundt grøten og ta en seriøs prat med henne! Akkurat det med doen får hun jo kanskje ikke gjort så mye med, men alt annet må hun faktisk lære å ta hensyn med! Å smekke med skap og dører er ikke greit! Anonymkode: 3396c...845 Hun skjønner mest sannsynligvis ikke at hun bråker sånn. Når hun ikke hører det er det jo ikke et problem. 😅 mao lykkelig uvitende. Anonymkode: c4ec7...9d6 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:14 #6 Skrevet fredag kl. 07:14 Stakkar hun hører jo ikke. Dere må jo snakke med henne direkte. Hvordan kommuniserer dere da egentlig?? Anonymkode: cf432...f89 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:58 #7 Skrevet fredag kl. 09:58 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Stakkar hun hører jo ikke. Dere må jo snakke med henne direkte. Hvordan kommuniserer dere da egentlig?? Anonymkode: cf432...f89 Jeg er en godt voksen dame som ikke har problemer med kommunikasjon, men det hadde jaggu ikke vært enkelt å snakke om noens dovaner.. Ts, start i det små. Si i fra om at skapdørerene bråker veldig. Og at lyden av kniv på tallerken går gjennom marg og bein Å være døv er et sosialt handikap. Hun kan da umulig få med seg store deler av kommunikasjonen når dere ikke bruker tegnspråk. Anonymkode: cf808...ebc 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:32 #8 Skrevet fredag kl. 15:32 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Er det? Det har ikke jeg fått med meg. 😅 TS, høres ut som en vanskelig situasjon. Har hun foreldre dere kan spørre? 🙈 Anonymkode: c4ec7...9d6 Takk for svar. Det føles litt overkill å kontakte foreldrene hennes? Har heller ikke nummeret dems, og det blir rart å spørre henne om det. Ts Anonymkode: 66fb7...3ed
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:36 #9 Skrevet fredag kl. 15:36 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Slutt å gå rundt grøten og ta en seriøs prat med henne! Akkurat det med doen får hun jo kanskje ikke gjort så mye med, men alt annet må hun faktisk lære å ta hensyn med! Å smekke med skap og dører er ikke greit! Anonymkode: 3396c...845 Både jeg og hun andre er ganske konfliktskye, desverre. Så det blir ekstremt vanskelig å skulle ta den samtalen, men vi må vel bare gjøre det? Hadde likt om hun la dopapir I doen før hun går på do, for det fjerner "ploppingen". Og prompe stillere, og slutte å gå på do rett før middag.. begynner å svette litt nå, på tanken på å måtte ta opp alt dette 😭 Anonymkode: 66fb7...3ed
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:38 #10 Skrevet fredag kl. 15:38 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Stakkar hun hører jo ikke. Dere må jo snakke med henne direkte. Hvordan kommuniserer dere da egentlig?? Anonymkode: cf432...f89 Hun leser på lepper, så vi bare snakker sakte og tydelig så skjønner hun. Og så har vi en whiteboard på kjøkkenet hvor vi kan skrive beskjeder som er viktig at ikke blir misforstått. Ts Anonymkode: 66fb7...3ed
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:42 #11 Skrevet fredag kl. 15:42 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er en godt voksen dame som ikke har problemer med kommunikasjon, men det hadde jaggu ikke vært enkelt å snakke om noens dovaner.. Ts, start i det små. Si i fra om at skapdørerene bråker veldig. Og at lyden av kniv på tallerken går gjennom marg og bein Å være døv er et sosialt handikap. Hun kan da umulig få med seg store deler av kommunikasjonen når dere ikke bruker tegnspråk. Anonymkode: cf808...ebc Takk for at du forstår. Det er ekstremt vondt å skulle ha en samtale om dette. Synes bare det er så rart at hun ikke har lært dette hjemmefra? Eller tidligere i livet. Men igjen, jeg har null kunnskap om dette. Vi bruker ikke tegnspråk nei (men hun har lært oss littegrann for gøy), men 99% av tiden leser hun på lepper. Hun ble født døv, så hun er ekstremt flink til det. Anonymkode: 66fb7...3ed
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:01 #12 Skrevet fredag kl. 19:01 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Både jeg og hun andre er ganske konfliktskye, desverre. Så det blir ekstremt vanskelig å skulle ta den samtalen, men vi må vel bare gjøre det? Hadde likt om hun la dopapir I doen før hun går på do, for det fjerner "ploppingen". Og prompe stillere, og slutte å gå på do rett før middag.. begynner å svette litt nå, på tanken på å måtte ta opp alt dette 😭 Anonymkode: 66fb7...3ed Prompe stillere? Hvordan gjør man det? Spesielt når man har magetrøbbel som det virker som om hun har utifra det du skriver… og så slutte å gå på do før middag? Vel, du kan jo prøve det, neste gang du må skikkelig på do, dropper du å gå… Anonymkode: ef611...e27 1
Nordlysstøv Skrevet fredag kl. 19:12 #13 Skrevet fredag kl. 19:12 Hvor lenge skal dere bo sammen? Er dette siste halvåret, eller blir det flere år? Hvis dere skal bo sammen lenge enda, må dere bare rive av plasteret, uansett hvor ubehagelig det er.... ellers må dere bare leve med lydene hennes. Har hun noen gang besøk av familie/venner? Evt spørre dem på en fin måte...?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå