Gå til innhold

Pris på hotellets hjemmeside kontra Booking.com

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har lest flere steder at det kan lønne seg å bestille direkte på hotellet fremfor på Booking.com. 

Så jeg tenkte å sjekke det ut, siden jeg skal bo på hotell i Norge om et par måneder. 2 netter.

Først gikk jeg inn på Booking.com og fikk opp en pris. Deretter sjekket jeg på hotellet hjemmeside. Sistnevnte var nesten 300 kroner dyrere. Litt rart egentlig, fordi hotellet må vel betale litt til Booking.com dersom jeg booker der? 

Noen andre med samme erfaring?  

Anonymkode: b0921...b9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er hotellrom kan ha flere forskjellige priser på samme side (og på forskjellige sider). Så det som er viktig for deg å sjekke er hvilke betingelser som følger prisen.

Dette er akkurat som ved flyreiser. 

En flybillett med akkurat det samme setet fra Oslo til Bergen kan ha 3 forskjellige priser på samme Norwegianfly avhengig av betingelsene. F.eks LOW FARE kan ikke endres eller kanselleres.

LOW FARE + har igjen andre betingelser, og FLEX gir full fleksibilitet til endringer uten tillegg i prisen og mulighet til kansellering og da også refundering av det du har betalt.

Det er akkurat samme grunn til at et hotellrom kan koste mindre hos f.eks Hotels.com eller Booking.com hvis det ikke er en fleksibel pris, mens det samme rommet som koster 300 per på hotellets egen hjemmeside kan gi mulighet for endring uten ekstra kostnad samt kansellering med refusjon.

Prisene er slik for å kunne gi oss flere valgmuligheter. Hvis du er helt helt sikker på at du skal bo på det aktuelle hotellet den datoen så kan du like gjerne bestille laveste pris uten noe fleksibilitet, men hvis du er usikker på om det blir mandag eller tirsdag, eller du tror at det er en sjanse for at du må avbestille så bestiller du FLEX-pris.

• Nyttig 1
Skrevet

Booking har en regel om at hotellene ikke kan promoterer eller selge rom til lavere pris enn hva de gjør gjennom booking.com. Lovligheten av dette kravet vurderes pt i EU og andre rettsinstanser.

Anonymkode: 9c2b3...483

Skrevet

Vil du at et tech selskap skal ha inntektene eller vil du at de som prøver å drive et overnattingssted skal ha inntektene? 

Anonymkode: b8b9d...dce

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei

Jeg har lest flere steder at det kan lønne seg å bestille direkte på hotellet fremfor på Booking.com. 

Så jeg tenkte å sjekke det ut, siden jeg skal bo på hotell i Norge om et par måneder. 2 netter.

Først gikk jeg inn på Booking.com og fikk opp en pris. Deretter sjekket jeg på hotellet hjemmeside. Sistnevnte var nesten 300 kroner dyrere. Litt rart egentlig, fordi hotellet må vel betale litt til Booking.com dersom jeg booker der? 

Noen andre med samme erfaring?  

Sjekk i appen også. Det var 600kr i forskjell når jeg skulle bestille hotell i London.

Endret av Flammen12
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg betaler de 300 kr ekstra og bestiller direkte fra hotellet for å slippe å komme dit og få beskjed om at dessverre, vi har ikke noe rom til deg likevel, det er fullt. Bookinger som er gjort via tredjepart er de første som går når det er overbookinger.

Anonymkode: 8ddc0...ff8

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker Hotels.com ofte. Aldri vært noe problem 

Også kan man samle poeng til en gratis natt :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg betaler de 300 kr ekstra og bestiller direkte fra hotellet for å slippe å komme dit og få beskjed om at dessverre, vi har ikke noe rom til deg likevel, det er fullt. Bookinger som er gjort via tredjepart er de første som går når det er overbookinger.

Anonymkode: 8ddc0...ff8

Aldri opplevd, har du? 

Skrevet

Går som regel greit å bestille fra de store, men går de konk får du ikke rommet. Dette skjedde for ikke så lengesiden med et annet selskap.

Jeg pleier nesten alltid bestille direkte, men sjekker alltid priser.

Anonymkode: c66a2...dc1

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vil du at et tech selskap skal ha inntektene eller vil du at de som prøver å drive et overnattingssted skal ha inntektene? 

Anonymkode: b8b9d...dce

Der det er billigst🤷‍♂️

Anonymkode: 11f8e...e10

• Liker 1
Skrevet

Formulerte meg kanskje feil 

For meg er ikke 300 kroner fra eller til noen krise. 

Men lurte bare på hvorfor det var prisforskjell, så lenge flere her anbefaler å booke direkte. 

ts

Skrevet

Booking gir deg gjerne 10% rabatt i starten for å få deg på kroken.

Anonymkode: 070c6...67a

Skrevet

Dersom det er de samme betingelsene kan du jo sjekke med hotellet om de han matche prisen. Det har kanskje endret seg, er noen år siden, men da jeg jobbet i resepsjon kunne vi endre prisen til en viss grad, ev. oppgradere. Vi hadde en listepris vi ga til samme dag bestillinger f.eks., men vi kunne gi lavere pris.

Anonymkode: 8f742...eea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker primært hotels.com, siden deg gir meg 2-3 gratis overnattinger i året. Men det har hendt at jeg har sjekket direkte med hotellet (ikke via nettsiden) om pris, og da nevner at jeg får en bedre pris hos hotels eller booking. Det ordner seg ofte i min favør. Hotellene betaler 10-15% til bookingselskapene.. Men stort sett gidder jeg ikke å styre med det, siden rabatten i så fall må være slik at prisen kanskje ender 10% lavere enn hotels.com for at det skal være noen vits (Hos hotels.com får jeg hver 10. natt gratis).

MEN: Fordelen med å bestille hotell direkte/via deres egen nettside og uten pruting kan være at pengene havner i konsernet/hotellet, og at du derfor har bedre odds for å få et bedre plassert rom/evt oppgradering, og at de er mer behjelpelige ved ønsker om tidligere innsjekk/senere utsjekk. Dette varierer selvsagt fra sted til sted. Mange hoteller holder i det lengste på de bedre rommene til sine fullt betalende gjester (dvs de som ikke bestiller gjennom 3. part). 

Anonymkode: 6115a...3f8

AnonymBruker
Skrevet

Eneste gangene jeg bestiller direkte fra hotell er når det ikke er ledig i bookingappene. Bestiller man direkte har de alltid ledige rom som de holder utenfor bookingappene, ofte til langt lavere priser. 

Sist gang fikk jeg en businessuite til ordinær rompris.

Anonymkode: 983cc...3b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...