Gå til innhold

Leiebil i England

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal en tur til England i vår, og for første gang skal jeg kjøre der borte.... Prisen på bilen er helt normal(350-400£), men de skal ha omtrent 100£ for GPS  😮

Er det nødvendig å betale for dette, skrur de av GPS funksjonen i bilen om jeg ikke betaler? Ser at mange anbefaler å bruke GPS og ikke google-maps, da den siste ofte oppdaterer for langsomt.

Og.... Er det egentlig nødvendig å betale for ekstra forsikring når man har en god reiseforsikring? 

Anonymkode: 2249b...790

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker bare mobilen som GPS, har aldri opplevd noe tull med dette. Ville aldri vurdert å leie inn egen gps med leiebilen.

Vi pleier å betale for ekstra forsikring, hos leiebilselskapet selv, spesielt når vi er i UK med venstrekjøring. Da går det mye raskere å få rettet opp i ting enn hvis man må legge ut for alt sammen selv og ta oppgjøret gjennom eget forsikringssekskap senere..? Men akkurat dette er jeg litt usikker på. Jeg er livredd for å bli lurt av leiebilselskap, så det føles trygt å ta deres egen forsikring som dekker virkelig ALT.

Anonymkode: f134b...cd6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vi bruker bare mobilen som GPS, har aldri opplevd noe tull med dette. Ville aldri vurdert å leie inn egen gps med leiebilen.

Vi pleier å betale for ekstra forsikring, hos leiebilselskapet selv, spesielt når vi er i UK med venstrekjøring. Da går det mye raskere å få rettet opp i ting enn hvis man må legge ut for alt sammen selv og ta oppgjøret gjennom eget forsikringssekskap senere..? Men akkurat dette er jeg litt usikker på. Jeg er livredd for å bli lurt av leiebilselskap, så det føles trygt å ta deres egen forsikring som dekker virkelig ALT.

Anonymkode: f134b...cd6

Er og litt redd for å bli lurt av leiebil selskapet, men jeg føler meg egentlig tryggere på at mitt norske forsikringsselskap (særlig med den kollektive fagforenings avtalen) er der for meg når jeg trenger det. Eller er jeg på bærtur her? 

Den ekstra forsikringen er jo halvparten av hva det koster å leie bil! Så det som startet på ca 5000nok ender på 8000nok med GPS og ekstra forsikring

Skrevet

Greit med GPS om du ikke har en passasjer som kan orientere deg. 

Jeg tok forsikring og fikk bruk for den. Veldig glad for at jeg gjorde det:paff: 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
visp skrev (1 minutt siden):

Greit med GPS om du ikke har en passasjer som kan orientere deg. 

Jeg tok forsikring og fikk bruk for den. Veldig glad for at jeg gjorde det:paff: 

Men ville ikke reiseforsikringen ordnet det for deg? 

For et par år siden fikk jeg utlevert en skikkelig ripete bil på et "billig selskap", og tegnet ikke ekstra forsikring. Ringte da reiseforsikringen på med en gang, for å være sikker på at de var der om jeg trengte det. De sa bare at jeg måtte ta bilder av ripene som var der når jeg hentet bilen, og bestride det jeg ikke hadde laget, så skulle de ordne resten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For et par år siden fikk jeg utlevert en skikkelig ripete bil på et "billig selskap", og tegnet ikke ekstra forsikring. Ringte da reiseforsikringen på med en gang, for å være sikker på at de var der om jeg trengte det. De sa bare at jeg måtte ta bilder av ripene som var der når jeg hentet bilen, og bestride det jeg ikke hadde laget, så skulle de ordne resten. 

Jeg husker ikke helt detaljene nå, men satt og leste og leste hva reiseforsikringen dekket (etter hendelsen) og konkluderte med at det var enda godt jeg tok den ekstra forsikringen. Jeg leide gjennom Booking.com og Sixth. Gikk veldig greit å få tilbake pengene, men kan ikke huske at forsikringen var så dyr som du presenterer over her. 

Men les reiseforsikringen din nøye og føler du deg trygg på den så dropper du det. Jeg hadde hatt råd til å betale det som måtte til av egen pung også, men det hadde vært sure penger. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i UK og bruker mobilen med google maps. Null stress.

Anonymkode: 2a836...437

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må sjekke om forsikringen din dekker leiebil. Uansett må du være forberedt på mye ekstra jobb om de finner riper

Om du velger full dekning hos leiebilselskapet, kan du bare levere fra deg nøklene og ikke tenke på ripene. Har opplevd både selv og har en kamerat som jobber i politiet at de prøver seg på riper som allerede var der. Leiebilbransjen er og blir en svindelbransje som vil prøve så godt de kan å svindle deg. 

Jeg orker ikke den kampen hver gang om de forbanna ripene, så velger full dekning hver gang uansett.

Anonymkode: bcda6...278

AnonymBruker
Skrevet

greia er at du i så fall må ha med mobilholder om du skal bruke den og det er samme regler der so her for mobilbruk.. 

Anonymkode: 1d5ac...947

AnonymBruker
Skrevet

Mye billigere å kjøpe en billig mobilholder enn å betale 100 pund for GPS...

Hadde engang GPS i leiebil i Storbritannia, og kjørte meg vill flere ganger. Har alltid brukt Google maps etter det, og det har alltid fungert strålende. Har leid bil der 10+ ganger.

Anonymkode: 18186...9d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

greia er at du i så fall må ha med mobilholder om du skal bruke den og det er samme regler der so her for mobilbruk.. 

Anonymkode: 1d5ac...947

Tar med mobilholder, kjæresten :) Men ellers kan man som regel koble telefonen opp på skjermen i bilen. 

Men spørsmålet var egentlig om de deaktiverer GPSen som er i bilen om jeg ikke betaler for det, jeg kommer til å leie en litt dyrere bil og de har jo nesten alltid GPS. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tar med mobilholder, kjæresten :) Men ellers kan man som regel koble telefonen opp på skjermen i bilen. 

Men spørsmålet var egentlig om de deaktiverer GPSen som er i bilen om jeg ikke betaler for det, jeg kommer til å leie en litt dyrere bil og de har jo nesten alltid GPS. 

Min erfaring, etter å ha leid bil 7-8 ganger fra Gatwick de siste årene, er at alle biler har hatt GPS på skjermen – og det uten at jeg har "gått på" tilbudet om å betale ekstra for GPS. Har også gjort det flere ganger i USA de siste årene.

Tipper de har dette tilvalget for at du skal være helt garantert å få en bil som har dette, men i praksis så har alle det. Vi skriver det herrens år 2026, og det er vel slik at om du ikke bestiller de aller aller minste og billigste bilene så har i alle fall alle medium til store biler integrert navigasjonssystem, og jeg tviler sterkt på at utleieselskapene gidder å surre frem og tilbake med å stille inn dette – om det i det hele tatt er teknisk/praktisk mulig.

Har kjørt alt fra Mini Cooper til Mercedes SUV i England, og alle har hatt navigasjon – uten at jeg har huket av på at jeg ønsker å ha dette.

Fra Gatwick bruker jeg alltid Alamo pga gode priser og god service som de har gitt meg, i USA Hertz pga kortstatus.

Tips siden det er første gang du leier bil/kjører i England: Lei bil med automatgir! Det er nok å tenke på om du ikke skal forholde deg til gir på venstre side. Hvis mulig er det fint å starte første kjøretur i dagslys. Mørkt og regnvær kan skape litt stress aller første gang. Men det tar ikke lang tid før dere kommer inn i den speilvendte måten å tenke på.

Ang. forsikring: Mange selskaper i England har svært høy egenandel ved skade, spesielt de mindre selskapene har jeg sett. 

Les denne saken for info om forsikring (og forsikring for å dekke egenandel):

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2025/01/20/8219331/ikke-betal-for-mye.-reiseforsikringen-dekker-som-regel-egenandelen-for-en-leiebil

Anonymkode: 744ec...ae7

Skrevet

Det er vel nesten motsatt. Google maps oppdateres oftere enn mange GPSer i bilene

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...