Gå til innhold

Karbohydrater

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Nå er det mulig jeg er fullstendig på bærtur og har misforstått stort, men da finner jeg vel ut det kanskje :sjenert:

Jeg har lest noen steder at poteter,ris,pasta og brød er fy fy fordi det inneholder masse karbohydrater. Men om dere ikke spiser brød,hva i all verden spiser dere til frokost, lunsj og kvelds da? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest camillo

Jeg synes det er tull å si at ris, pasta og brød er fy-mat.

Poenget er å få i seg langsomme karbohydrater, ikke raske. Det vil si LAV GI, ikke høy. Dette for å holde et stabilt blodsukkernivå.

Med andre ord: kjøp f.eks. basmatiris, ikke hurtigris. Kjøp grovt brød. Kjøp 'grov' pasta, eller mink litt på mengden.

Det store poenget her er at man ikke må ha slike STORE mengder med karbohydrater, og at det man spiser helst skal ha lav GI. Men her er det også viktig å huske på at dersom du spiser andre ting, f eks proteiner, til samme måltid - noe man gjerne gjør - så blir det 'glykemisk balanse', og blodsukkeret påvirkes ikke i like stor grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser grovt brød, grov pasta. Spiser og poteter og jasminris, men spiser ikke store mengder.

Jeg er ikke redd for karbohydrater som jeg får gjennom grove produkter. Er verre med de karbohydratene som kommer fra sukker og hvitt brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du bør være redd for å spise karbohydrater. Spiser du grovt og lite sukker, trenger du ikke bekymre deg for "feil" karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser grovt brød, grov pasta. Spiser og poteter og jasminris, men spiser ikke store mengder.

Jeg er ikke redd for karbohydrater som jeg får gjennom grove produkter. Er verre med de karbohydratene som kommer fra sukker og hvitt brød.

Skriver under på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillo
Men om dere ikke spiser brød,hva i all verden spiser dere til frokost, lunsj og kvelds da?  :klø:

Glemte å svare på denne.

Jeg spiser karbs om dagen, men lite på kvelden. Prøver å få i meg mest karbs på morgenen, og mindre utover dagen - litt etter aktivitetsnivå. Skal jeg trene på ettermiddagen, bryr jeg meg ikke om å tenke på karbohydratnivå.

Skal jeg det ikke, spiser jeg gjerne havregryn/brød tidlig på dagen, og protein + fett på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Takk for svar :smilbla:

Jeg bare lurte altså,hva de som synes brød og knekkis er fy fy spiser. Jeg spiser stort sett sunt og så grovt som mulig, men middagene går stort sett i alt fra gryteretter til kjøttkaker,pølser,litt fisk. Tja, det som stort sett går igjen i de fleste hjem tror jeg.

Men er det sånn å forstå at langsomme karbohydrater er de beste og finnes i de groveste matvarene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det sånn å forstå at langsomme karbohydrater er de beste og finnes i de groveste matvarene??

:Nikke:

Selv om noen også påstår at brød og knekkebrød fremdeles har for høyt GI til å være sunt.. De ignorerer jeg. :digge:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillo
Takk for svar :smilbla:

Jeg bare lurte altså,hva de som synes brød og knekkis er fy fy spiser. Jeg spiser stort sett sunt og så grovt som mulig, men middagene går stort sett i alt fra gryteretter til kjøttkaker,pølser,litt fisk. Tja, det som stort sett går igjen i de fleste hjem tror jeg.

Ja. :)

En tommelfingerregel kan også være at jo kortere tid det tar å tilberede, jo verre er det. ;) Hurtigris er fy-fy, mens ris med lengre tilberedingstid har lavere GI, og er dermed bedre.

Jeg har også lurt på hva 'ekstremistene' innen lavkarbo-teori egentlig spiser, men det er vel mye protein i ulike former, da. Og det er bra, men det ER viktig å huske på at vi trenger en god del karbohydrater også. Så å skippe grovbrød og sunt knekkebrød, tror jeg er å lure seg selv. Men det er min mening.

Tror imidlertid fullt og fast på at de som sliter med 'det lille ekstra' vil ha godt utbytte av å tenke mindre karbs, mer protein og mye lav GI. Men igjen, ikke slik at man ikke kan spise grovt brød til frokost. Heller på den måten at man ikke spiser pasta på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...