Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

En bør se på seg selv først, da kommer en lengre med å forstå karakteren. Det er vel mer typisk å skylde på alle andre, i dette tilfellet veileder.

Anonymkode: 36116...29c

Jeg leste ikke at hun skyldte på veilederen. Så jeg endrer setningen til "det er litt typisk Kg-svar å feiltolke Ts til å skylde på alle andre, og så gjøre akkurat det man tror Ts gjør.. å skylde på alle andre, da Ts selv". Heh.. 

Selvfølgelig gjør mange veiledere dårlig jobb. Det er lov å si det. 
Min veileder spurte meg rett ut; "mener du jeg skal lese alt dette?".. Dvs oppgaven min. Så min veileder mente han skulle slippe unna å i det hele tatt lese oppgaven. Jeg tror faktisk ikke han leste den. Han ønsket bare å være idé rådgiver. 

Anonymkode: 3f745...8a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

TS her igjen. 
Takk for innspill, det hjelper ❤️ 

Master er skrevet i tillegg til full jobb (har ikke fått tilrettelagt på jobb, så ikke noe fri for å skrive), så sånn sett burde jeg sikkert være fornøyd med det. Har også 3 barn som skal følges opp. 

Mulig det beste er å bare godta karakteren, ikke klage? 

Anonymkode: 53d26...0a0

Jeg er sensor. 
Ingen her kan si deg om karakteren du fikk var «riktig» eller ikke. Høres ut som at du kunne ha jobbet mer med oppgaven, men sånn blir det jo i din livssituasjon. 
Anbefaler deg å sjekke hvordan reglene er hvis du skulle stryke. Får du da levere en bearbeidet versjon av oppgaven på nytt? 
D = mastergrad, det. Det virker ikke som at det er så viktig med karakteren, siden du allerede er i jobb. Så… det kan godt hende at det beste bare er å la det gå. 

Anonymkode: d851e...3d7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Men skylder ikke på veilederen, skylder på meg selv her. Jeg kjenner faktisk på skam fordi jeg har gjort det så dårlig. Føler ingen glede over å ha bestått, og føles som jeg ikke vil nevne dette til noen i frykt for at de spør om karakter. Og ja, jeg vet det er teit, det er andre ting som betyr mer i livet. 

Takk for alle innspill 😀 

Anonymkode: 53d26...0a0

Svarte deg litt tidligere i tråden, men ville bare kommentere dette siden jeg kjenner meg litt igjen i det. Fikk selv C på min oppgave, og var kjempeskuffet siden det også regnes som en "dårlig" karakter på master. I motsetning til deg var jeg fulltidsstudent og barnefri. Når folk spurte om karakter sa jeg bare at jeg fikk en B. Ingen finner ut av det, og jeg kunne da heller snakke om temaet (som jeg faktisk var svært opptatt av og interessert i), eller bare være glad over at alt var bestått. Arbeidsgiver vil selvfølgelig vite den egentlige karakteren, men venner, familie, medstudenter osv vil ikke ha tilgang til det!

Tenker at når du allerede har masse relevant arbeidserfaring, så har ikke karakteren på masteroppgaven så mye å si. Tror ikke jeg ville klaget hvis jeg var deg.

Anonymkode: 1f177...195

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.2.2026 den 13.42):

Men når det er så varierende ut ifra hvilken sensor man får, hvorfor gis det i det hele tatt karakter. Burde det ikke da heller vært bestått eller ikke bestått. For når alle kan dømme etter personlige preferanser blir jo hele karakteren bare tull.

Anonymkode: 71f0c...9d4

Det har jeg også spurt meg om. Og nå med inntok av AI er karakter helt meningsløse. De som er flinke med AI få A, mens de som insistrerer på å skrive oppgaven uten hjelp får deligere karakterer fordi andre bruker AI. 

Selvfølgelig er det en sensorveiledning, men føler alikevel at personelige preferanser og faglig kompetanse spiller stor rolle. 

Anonymkode: 7a17c...4b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.2.2026 den 11.03):

Som både veileder og sensor vil jeg si at vi vektlegger ulike ting. En kollega av meg kan lese en oppgave og gi den en A, mens jeg mener den burde ha en C, eller omvent. Vi ser ulike styrker og kvaliteter. Derfor kan du ha fått en sensor som er spesielt opptatt av den delen av oppgaven din som var svak, mens dine veiledere kanskje ikke er så opptatt av det, eller kan det så godt. Jeg har mange ganger blitt overrasket over hvor skjønnsbasert en karaktervurdering er. Samtidig så er det ikke så mange andre måter å gjøre det på. 

En yng nyutdannet sensor vil også være strengere enn en som har vært i gamet lenge (er iallefall oppfattningen der jeg jobber). 

Karakter vil ha minimalt å si når du søker jobb. Det er den beståtte graden som teller. Har du i tillegg tatt master mens du har vært i full jobb? Det vil også ha noe å si, om de først ser på karakteren. 

Anonymkode: 7a17c...4b5

Karakterer på kvalitative oppgaver er en stor vits. Jeg hadde en opplevelse nå som jeg mener beskriver godt hvor håpløst dette er. 

Jeg går en bachelor og er snart ferdig. Har i hovedsak A på alt, med 4,7 i snitt. Ingen karakterer dårligere enn B. Mener jeg har godt begrep om hva som skal til for å naile gode karakterer. Så leverte jeg en oppgave i fjor høst. La ned et godt stykke arbeid, og leverte en oppgave jeg var fornøyd med. Fikk en jeg kjenner som underviser i lignende emner til å se over den etterpå, og han gjettet på jeg ville få A eller B. 

Så kom oppgaven tilbake med karater D, Jeg skjønte ingenting. Trodde først det måtte ha skjedd en feil. Klaget på karakteren og ventet på ny sensur. Ny sensur kom tilbake etter laaaang tid, med karakter C. Men jeg vet at grunnen til at dette tok lang tid, er at denne har vært til tredje sensur. Det vil si at den i sensur nr 2 har fått enten A eller B, og har blitt sensurert på nytt pga stort karakteravvik.  Det vil si at oppgaven min faktisk har fått 3 ulike karakterer.... og jeg blir litt sånn... hva er poenget egentlig???

Episoder som dette gjør at jeg virkelig ikke ser noen gode argumenter for å la en sensors objektive bedømmelse få sette graderte karakterer på kvalitative besvarelser. Bestått eller ikke bestått er det eneste fornuftige. 

Anonymkode: a8da0...eae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...