Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har brukt omtrent hele fritiden min det siste året på å skrive en masteroppgave (sosialfaglig) leverte i januar og fikk i dag svar med resultat D. Kjenner jeg er litt misfornøyd med tanke på all tiden jeg har lagt ned. Samtidig som jeg kanskje skulle satt av enda mer tid, jobbet 100 % uten studiedager/fri, har barn osv. 

Er heller ikke fornøyd med veileder jeg har hatt, vært lite tilgjengelig, har ikke gitt tilbakemelding på de konkrete manglende i oppgave som er nevnt i sensur (selv om hun har lest)  

Holder på å søke jobber, og kjenner det er flaut å komme med masterkarakter. Vil de spørre om bakgrunnen? Vil de heller velge noen med bedre karakter? Har dette mye å si? 

Anonymkode: 53d26...0a0

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du nyutdannet? Hvordan er karakterene ellers? Har du annen relevant erfaring for jobbene du søker på? Masterkarakteren har ikke alt å si, men hvis du ikke har noe av det andre vil du havne bak i køen. Da snakker jeg om første jobben, etter dette har karakterer generelt mindre å si.

Hvis du blir innkalt til intervju så vil du nok få sjansen til å forklare, dersom arbeidsgiver synes det er viktig. 

Har du bedt om tilbakemelding? Vurdert å klage? Mitt inntrykk er at det skal mye til (i negativ forstand) å få D på masteroppgaven, men du kan selvfølgelig ha hatt veldig uflaks med en dårlig veileder.

Anonymkode: 1f177...195

• Nyttig 2
Skrevet

TS her. Har mange års erfaring, tatt master i voksen alder. Så har erfaring for jobber jeg søker, men har behov for den ferdige masteren også. 

Det står en tilbakemelding på innleveringen, men opplever at den handler om bare noen ting og ikke helheten. Men det er klart, det vises til at oppgaven har analytiske mangler. Denne delen er lest av to veiledere, og ikke kommet med innspill på det. Så litt skuffet over det. 

I forhold til å klage, er det sannsynlig å gå ned i karakter da? Ønsker jo heller ikke det. 

• Liker 2
Skrevet

Som både veileder og sensor vil jeg si at vi vektlegger ulike ting. En kollega av meg kan lese en oppgave og gi den en A, mens jeg mener den burde ha en C, eller omvent. Vi ser ulike styrker og kvaliteter. Derfor kan du ha fått en sensor som er spesielt opptatt av den delen av oppgaven din som var svak, mens dine veiledere kanskje ikke er så opptatt av det, eller kan det så godt. Jeg har mange ganger blitt overrasket over hvor skjønnsbasert en karaktervurdering er. Samtidig så er det ikke så mange andre måter å gjøre det på. 

En yng nyutdannet sensor vil også være strengere enn en som har vært i gamet lenge (er iallefall oppfattningen der jeg jobber). 

Karakter vil ha minimalt å si når du søker jobb. Det er den beståtte graden som teller. Har du i tillegg tatt master mens du har vært i full jobb? Det vil også ha noe å si, om de først ser på karakteren. 

Anonymkode: 7a17c...4b5

• Liker 2
Skrevet

Gratulerer med bestått master 😊 Graden teller mer enn karakteren. Forstår at det er kjiipt med en D, men du har faktisk en bestått karakter som ikke er den dårligste, selv i 100% jobb og livsforpliktelser som barn. En som bare studerer har ikke en annet å tenke på enn seg selv. 

Det er min erfaring hvertfall. 

Anonymkode: 8c955...a7d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

TS her igjen. 
Takk for innspill, det hjelper ❤️ 

Master er skrevet i tillegg til full jobb (har ikke fått tilrettelagt på jobb, så ikke noe fri for å skrive), så sånn sett burde jeg sikkert være fornøyd med det. Har også 3 barn som skal følges opp. 

Mulig det beste er å bare godta karakteren, ikke klage? 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

TS her igjen. 
Takk for innspill, det hjelper ❤️ 

Master er skrevet i tillegg til full jobb (har ikke fått tilrettelagt på jobb, så ikke noe fri for å skrive), så sånn sett burde jeg sikkert være fornøyd med det. Har også 3 barn som skal følges opp. 

Mulig det beste er å bare godta karakteren, ikke klage? 

Da syns jeg du skal si deg meget godt fornøyd. Jeg rekrutterer selv, og ville ansett dette som et tegn på god selvdisiplin og arbeidskapasitet, noe som er viktigere enn hva som helst av akademisk kunnskap. Det er også ganske skjelden vare så duver nok attraktiv på markedet selv om karakteren ikke er den beste. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Gliffy skrev (1 time siden):

Da syns jeg du skal si deg meget godt fornøyd. Jeg rekrutterer selv, og ville ansett dette som et tegn på god selvdisiplin og arbeidskapasitet, noe som er viktigere enn hva som helst av akademisk kunnskap. Det er også ganske skjelden vare så duver nok attraktiv på markedet selv om karakteren ikke er den beste. 

Takk for gode ord. Kjenner jeg er litt teit også som er misfornøyd, men er vel mest at jeg kjenner jeg livet mitt i stor grad har handlet om masteroppgaven, så hadde jo ønsket meg bedre resultat. Men kunne endt med å ikke levere pga alt annet, så må vel være bedre å faktisk ha levert 😀 

T.S 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som både veileder og sensor vil jeg si at vi vektlegger ulike ting. En kollega av meg kan lese en oppgave og gi den en A, mens jeg mener den burde ha en C, eller omvent. Vi ser ulike styrker og kvaliteter. Derfor kan du ha fått en sensor som er spesielt opptatt av den delen av oppgaven din som var svak, mens dine veiledere kanskje ikke er så opptatt av det, eller kan det så godt. Jeg har mange ganger blitt overrasket over hvor skjønnsbasert en karaktervurdering er. Samtidig så er det ikke så mange andre måter å gjøre det på. 

En yng nyutdannet sensor vil også være strengere enn en som har vært i gamet lenge (er iallefall oppfattningen der jeg jobber). 

Karakter vil ha minimalt å si når du søker jobb. Det er den beståtte graden som teller. Har du i tillegg tatt master mens du har vært i full jobb? Det vil også ha noe å si, om de først ser på karakteren. 

Anonymkode: 7a17c...4b5

Men når det er så varierende ut ifra hvilken sensor man får, hvorfor gis det i det hele tatt karakter. Burde det ikke da heller vært bestått eller ikke bestått. For når alle kan dømme etter personlige preferanser blir jo hele karakteren bare tull.

Anonymkode: 71f0c...9d4

• Liker 2
Skrevet

Du spør om du bør klage. Som en over sier: det skal ganske mye til for å få en D på master. Du har jo fått tilbakemelding med karakteren, er du enig i det de fremhever? Har de oversett noe du mener er relevant og viktig faglig? Dersom du klager, må det begrunnes med at du ikke er enig i vurderingen, ikke i tiden du har lagt ned.

Anonymkode: b1dc3...384

Skrevet

Det er veldig få fagfelt der karakteren på masteren er avgjørende for å få jobb, som regel er det bestått master som er interessant, ikke karakteren. Å klage er en risikosport, selv om de færreste faktisk får endret karakter som følge av klage, såjeg hadde droppet det. Når de gjelder veiledning så høres det ut som du er en av de som ikke har forstått helt hva veiledning skal være. Veileder er nettopp veileder, en som kommer med råd, innspill og avklaringer, det er ikke en minisensor eller en som skal rett opp i feil for deg. Noen tror også veileder kan lese gjennom og gi kommentar på hele oppgaven før hver veiledning, det er det ikke tid til. Man må be om konkrete tips der det trengs, og ta ansvar for korreksjon etter veiledning og sammensying av helheten selv. Det er heller ikke sikkert metoden du har valgt er den veileder kan best, man får ikke velge hvem man vil veilede, det bli bare tildelt. Som en over sier vektlegger sensor ulike ting, og derfor er man alltid to. Sensor kan være bedre skolert i metoden enn din veileder og derfor se feil, eller vektlegge litt annerledes. Samtidig er min erfaring at det sjelden er særlig  variasjon i karakteren de ulike sensorene har satt hver for seg når man møtes til samsensur (jeg er også sensor). Kun tre ganger har jeg opplevd at vi måtte diskutere, og da vippet vi studentene opp. Likevel klagde to av dem på karakteren, og da tenker jeg de bare skulle visst hvor nær de var å havne lenger ned. Alt i alt tenker jeg du skal klappe deg selv på skulderen over å være ferdig og ha kommet i mål.

Anonymkode: 39bab...85a

• Liker 1
Skrevet

Skjønne du er skuffa, men tenk at du har klart å skrive en masteroppgave med både full jobb og unger👏 Det hadde aldri i verden jeg fått til. Kommer du deg på intervju, så hadde jeg vektlagt at du faktisk jobba 100% samtidig og har barn. De kommer til å bli imponert, det er jeg helt sikker på🤗

Anonymkode: 989f1...831

Skrevet

Hadde aldri vært fornøyd med en D. Det er litt krise

Anonymkode: 42db0...703

Skrevet

Karakteren har noe å si dersom du vil videre til et phd løp, ellers er det ikke så nøye. Slutt å skylde på veileder, oppgaven er et stykke med selvstendig arbeid og de kan ikke gjøre noe annet en å veilede på det som blir levert inn. Det er vel mulig at du faktisk fikk en D som resultat av god veiledning? At de har løftet deg fra F til D gjennom veiledning? 

Anonymkode: 36116...29c

Skrevet

Det har ingenting å si for å søke jobber. Men mye å si om du vil gå videre til doktorgrad. Der er kravet A eller B, men vet noen har kommet inn med C også. 
Du kan gå opp i karakter til muntlig. Og du kan be om å se den skriftlige bedømmingen og evt klage. 

Anonymkode: 3f745...8a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Karakteren har noe å si dersom du vil videre til et phd løp, ellers er det ikke så nøye. Slutt å skylde på veileder, oppgaven er et stykke med selvstendig arbeid og de kan ikke gjøre noe annet en å veilede på det som blir levert inn. Det er vel mulig at du faktisk fikk en D som resultat av god veiledning? At de har løftet deg fra F til D gjennom veiledning? 

Litt typisk KG-svar.. "det er din egen feil".. 

En karakter på en masteroppgave er like tilfeldig som menneskene som leste den. Det er utallige eksempler hvor karakterer går fra D til B etter klage. 

• Liker 3
Skrevet

Som tidligere sjef/rekrutterer kan jeg si at er det én ting jeg og mange i tilsvarende posisjoner som meg gir blaffen i, så er det karakterer. Vi bryr oss kun om grad, erfaring og personlige egenskaper. Hvorvidt du har A eller D trenger ikke ha noe å si for hvor god du egentlig er til å utføre jobben. 

Studier er i høyeste grad skjønnsvurderinger. Du kan være glimrende i faget, men likevel misforstå oppgaven, bomme på banale ting som kildehenvisning, ha tatt noen snarveier med klipp og lim, og ellers møtt på en streng sensor. Eller alt motsatt. Karakterer blir sånn sett litt "tilfeldig", og gjenspeiler ikke hvor god du egentlig er å jobbe.

Samtidig kan det å gå etter A-studenter slå imot oss. For de skal være så pliktoppfyllende og ambisiøs at fare for gjennomtrekk er stort. 

Så du skal på ingen måte tenke at en D på master er dårlig. Du har fått mastergrad! Gratulerer med det, og gratulerer med at maaange nye dører åpner seg for deg. :) 

Anonymkode: c31e8...e87

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er sjelden lurt å ta master ved siden av full jobb og barn. Da blir jo minst en av delene sterkt skadelidende.

Anonymkode: f9e66...10f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Litt typisk KG-svar.. "det er din egen feil".. 

En karakter på en masteroppgave er like tilfeldig som menneskene som leste den. Det er utallige eksempler hvor karakterer går fra D til B etter klage. 

En bør se på seg selv først, da kommer en lengre med å forstå karakteren. Det er vel mer typisk å skylde på alle andre, i dette tilfellet veileder.

• Liker 1
Skrevet

TS her. 

Bare for å oppklare her, jeg skylder ikke på veilederen. Det er flere grunner til at jeg ikke er fornøyd med veileder, men handler mest om dårlig tilgjengelighet (måtte purre på alle henvendelser), møter dårlig forberedt til veiledning (tydelig at hun ikke hadde lest utkastet jeg sendte),og generelt lite innspill/råd/tips å komme med.  Har hatt veiledning konkret på metode delen, og den var det ikke noe å utsette på (her var det to veiledere som sa det samme) og at jeg måtte jobbe jobbe videre med drøftingen. Hvilket jeg gjorde.

Men skylder ikke på veilederen, skylder på meg selv her. Jeg kjenner faktisk på skam fordi jeg har gjort det så dårlig. Føler ingen glede over å ha bestått, og føles som jeg ikke vil nevne dette til noen i frykt for at de spør om karakter. Og ja, jeg vet det er teit, det er andre ting som betyr mer i livet. 

Takk for alle innspill 😀 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...