Gå til innhold

Hva har iPhone som andre mobiler ikke har?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

airdrop i hovedsak, kameraet, enkelheten mellom watch, mac, pad og tlf men ellers er det egentlig bare en overpriset greie i fht mitt bruk.. 

Anonymkode: 55c4c...145

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
skeiv-ostepop skrev (16 minutter siden):

Alle merkevarer gjør det samme. Til og med Google gjør det, men med en annen målgruppe.

Jeg synes det var åpenbart at Ts snakket om funksjoner på telefonene men når du nå drar inn merkevarebygging så viser det vel mest av alt at markedsføringen til Apple virker.

Ikke bare virker den, men den er genial. Bygger på våre laveste og ofte uuttalte behov uten å si det rett ut.

NB Ikke alle merkevarer gjør det, og ihvertfall ikke Google. Et av viktigste elementer må være eksklusivitet gjennom begrenset tilgjengelighet, som kan komme i form av ventelister, invitation only, skyhøy pris o.l.

Endret av Sioux
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

iPhone har mye bedre personvern

Anonymkode: 65e34...223

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når 3/4 i familien har mac, alle nettbrett er ipad (to er jobbipader) så er det ganske naturlig å ha iphone også.  Her i huset har vi fra 15-12 så vi kjøper ikke ofte nye (en er jobb iphone), ungenes ble kjøpt brukt.  

Ungene hadde billigere androide telefoner før og noe herk, tregt og ikke noe familiedeling av apper, clouddeling, airdrop mm, så det var bedre at alle hadde samme type. 

Svigers har android og de har måttet bytte telefoner ofte, synes alltid de klager på noe. 

De tingene som har gjort ting enklere ved at vi har samme type mobil veier opp for ev færre valgmuligheter til lagring, bedre kamera og annet android kan tilby. Tiden det tar å vende seg til annet grensesnitt er også for stor til at det er verdt det. Handler ikke om å være ihuga iphonebruker, men hvorfor endre noe som funker bra med noe jeg vet jeg kommer til å irritere meg over i starten og hvor jeg må tvinge resten av familien over fra facetime eller finne nye måter å dele ting på.  

Jeg ble introdusert til iphone gjennom å arve min fars gamle jobbtelefon, så forble jeg iphobebruker. 

Anonymkode: 6f8f8...864

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

orker ikke android.. for mye mas.. 

Anonymkode: 0083d...aa4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

vigers har android og de har måttet bytte telefoner ofte, synes alltid de klager på noe. 

Du får vise de tilgjengelighetsfunksjonene på iPhone. Veldig nyttig mye av det når kroppene våres blir eldre :)

For å ikke snakke om kontoarving. Folk bør tenke over hva som skjer med vår digitale identitet når vi dør. Og tilganger…

AnonymBruker
Skrevet

Jeg android (Samsung) på jobb, og iPhone privat. Androiden tenker jeg over at jeg bruker, den er knotete og har dårlig flyt. 
Iphonen min bare flyter på, det går av seg selv, på et vis.. Jeg HATER å måtte bruke jobbtelefonene, og unngår det som pesten.

Ellers liker jeg at enheter kan brukes sammen (iPad, EarPods osv), og også på tvers av familien. Vi har familiedeling på tvers av alle enheter, og jeg kan enkelt sette opp barnekonto til datteren via min telefon. Datteren min har arvet en gammel iPad uten SIM-kort, men hun kan enkelt ringe meg, faren sin og andre familiemedlemmer med iPhone via FaceTime. 

«hvor er» funksjonene på tvert av alle familiemedlemmer og enheter er jeg også veldig glad i, hvis for eksempel samboeren har lagt fra seg telefonen sin og ikke finne den, kan jeg sjekke det opp og spille av lyd fra min telefon eller iPad. 

Og vi kan dele dokument der vi for eksempel har løpende handleliste, og det blir automatisk oppdatert på samboerens telefon. Veldig praktisk! 

Anonymkode: 86963...602

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

iPhone gir rett og slett mye mer ‘smooth’ brukeropplevelse. Alt er enkelt. Alt er pent designet. God kvalitet på kamera osv. Sømløst å koble til Mac/ipad og det meste.

Android er mer knotete brukeropplevelse. Og mer styr med å koble til data / andre skjermer etter min erfaring med mine foreldres samsunger. 

Anonymkode: d51ec...a5c

AnonymBruker
Skrevet

Høyere pris, større begrensninger og en fleksefaktor kun brukere av epleprodukter bryr seg om.

Anonymkode: 410e6...c62

AnonymBruker
Skrevet

Det er kun en ting jeg liker med iPhone og epleprodukter generelt. Jeg kan sette en grense for familiedlemmer og si, beklager men iPhone kan jeg ikke og vil jeg ikke finne ut av.

Det er ikke vanskelig med iPhone heller, men det er så deilig å slippe å være familiesupport.

AnonymBruker
Skrevet

iOS og popularitet.

Anonymkode: 1cf78...3fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

iPhone har mye bedre personvern

Anonymkode: 65e34...223

virkelig? Hvor er dekningen for denne påstanden? Siden iphone er slika t du må inn i settnings og slå av en mengde automatiske delinger som de færreste vet om, kjenner til eller gjør så deler iphone mye mer enn andre så det vil jeg gjerne at du deler artikler på om det ikke bare er din personlige mening du legger frem som en slags fasit. 

AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (På 25.2.2026 den 21.46):

Det iPhone har er økosystemet til Apple. Ikke alle som ser nytten i det eller føler at det trengs, men for de som liker økosystemet kan ikke Android måle seg engang.

Dvs kombinasjonen av telefon (iPhone), klokke (Apple Watch), nettbrett (iPad), PC (MacBook) og øreplugger (AirPods). Jeg vet at Android har begynt å få tilsvarende funksjonalitet som økosystemet til Apple men de er fortsatt ikke i nærheten av hvor sømløst eller knirkefritt det er.

Men det som android gjør bedre, er at man kan bruke forskjellige merker om hverandre.

Jeg som bruker android får ikke satt opp iphonen til mitt barn uten at jeg måtte lyve på alder, fordi enhetene ikke snakker i sammen.

Anonymkode: 6a6d5...671

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Høyere pris, større begrensninger og en fleksefaktor kun brukere av epleprodukter bryr seg om.

Hvorfor spyr du ut dette når det finnes 4 sider med faktiske og reelle begrunnelser for hvorfor noen foretrekker iPhone. Er du 80år og fastlåst i din egen gubbehumor?

Anonymkode: 86963...602

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ironisk nok er det stort sett ikke-Apple brukere som bryr seg om fleksefaktoren.

Større begrensninger er subjektivt. Jeg får gjort alt jeg vil og trenger på iPhone.

Pris er litt dårlig eksempel siden det fint finnes Android telefoner i samme prisklasse (og høyere) enn iPhone.

Skrevet

virkelig? Hvor er dekningen for denne påstanden? Siden iphone er slika t du må inn i settnings og slå av en mengde automatiske delinger som de færreste vet om, kjenner til eller gjør så deler iphone mye mer enn andre så det vil jeg gjerne at du deler artikler på om det ikke bare er din personlige mening du legger frem som en slags fasit. 

Spørsmålet blir hva man definerer som personvern.

Begge selskapene har urovekkende mye data som telefonene samler inn som standard og lagres på selskapets servere. Jeg vil dog påstå at iOS er litt mer tydelig når posisjon, lyd eller video registreres enn Android - men begge systemene samler inn disse dataene. Samtidig vil jeg og etter min erfaring påstå at det er lettere å kontrollere dette på iOS enn på Android, selv om Android og har blitt bedre på det de siste årene.

Men hva bruker selskapene dataene til? Apple sine to største inntektskilder er salg av hardware (med vekt på iPhone) og salg av tjenester (hovedsaklig Apple Pay og App Store). Hva er Google sin største inntektskilde? Salg av persondata. Rettere sagt, salg av annonser og målrettet annonsering mot brukere i aktuelle målgrupper for de ulike annonsene - som bygges på data de samler inn.

Dette er naturlig nok en forenkling av det store bildet, men personlig vil jeg heller betale for en kvalitetstelefon jeg har lenge (5-7 år med oppdateringer er ikke uvanlig fra Apple), betale for de appene jeg liker og bruker - enn å kjøpe en rimeligere telefon jeg ikke vet om får oppdateringer, jeg vet at dataene mine samles inn og brukes til markedsføring, og jeg må prøve ørten forskjellige apper (gratis og betalte) før jeg kanskje finner en kombinasjon av app på telefonen og på PCen som gir meg en brøkdel av økosystemet bak Apple.

Men det er nå bare meg.

https://www.nasdaq.com/articles/how-does-apple-make-money

Sitat

Apple earns money from two main sources: product sales and its high-margin services business. The largest portion of the company's revenue comes from sales of hardware like the iPhone, Mac, and iPad. However, the fastest-growing and most profitable part of Apple's business is its Services segment.

https://www.investopedia.com/articles/investing/020515/business-google.asp

Sitat

Alphabet provides a breakdown of revenue and operating income for its three reportable segments: Google Services, Google Cloud, and Other Bets. It also reports certain unallocated corporate costs, including corporate initiatives, finance and legal costs, and costs associated with certain shared research and development activities.

https://www.androidauthority.com/ios-android-privacy-comparison-3524704/

Sitat

As we’ll get into, Apple isn’t alone in privacy missteps. Google has built an entire empire on user data, and while it always promises more privacy controls, it still relies on tracking to power its ad business. Even as we’re becoming more privacy-aware, the reality is that both iPhones and Android phones collect data in different ways, and neither is perfect.

Sitat

Google’s business model heavily relies on data collection to power its services and advertising platform. The company gathers data through various means, including search queries, location tracking, and data from Google apps.

Sitat

Google’s approach is more cloud-centric. Some AI tasks run on-device via Gemini Nano, but much of its AI depends on server-side processing. By default, Gemini stores user interactions for up to 18 months, though this setting can be adjusted or disabled. Google also allows human reviewers to analyze AI interactions, raising a privacy red flag for some people.

Apple’s AI model prioritizes privacy by design, limiting data exposure, while Google’s focus on AI-driven personalization often involves more data collection. You have on-device processing options for both, but Apple arguably has the privacy upper hand.

• Nyttig 1
Skrevet

Men det som android gjør bedre, er at man kan bruke forskjellige merker om hverandre.

Jeg som bruker android får ikke satt opp iphonen til mitt barn uten at jeg måtte lyve på alder, fordi enhetene ikke snakker i sammen.

Anonymkode: 6a6d5...671

Men den fleksibiliteten er ikke uten en kostnad, og er ikke så reell eller verdifull som det påstås.

Google gjør og endringer i år som begrenser brukeren til å kun installere apper fra verifiserte utviklere. Fra og med september i år skal dette være et krav: https://www.techcentral.ie/google-to-impose-restriction-on-mobile-apps/

Sitat

All apps installed on certified Android devices will have to be tied to a registered developer. This is the biggest change Google will start enforcing in September 2026. What does that mean in practice? Apps will only be installable if their creator has completed a registration and verification process with Google.

Så er det ikke sånn at man får en lik telefon fra Samsung, Huawei eller andre produsenter. Siden Android er åpent så er det ikke uvanlig at produsenten legger sin egen variant av skallet over med sine særegenheter og begrensninger. Så kjøper man en Samsung telefon for 3 år siden og en OnePlus i år, så er det ingen garanti for at man har de samme mulighetene eller tilpassningsfunksjonene. Det finnes sannsynligvis (enn så lenge) en app et eller annet sted som gir deg de mulighetene du savnet, men du må bruke tid på å finne den og teste den ut - for å ikke snakke om personvernspørsmålet med å ha ørten ulike småapper for å gjøre grunnleggende ting på telefonen fra mange forskjellige (ikke verifiserte) utviklere.

Så ja, man kan sikkert få funksjonen som gjør at det jeg kopierer av tekst/bilde på telefonen kan limes inn på Windows maskinen, men det krever faktisk en del innsats fra brukeren.

Android jobber med en tilsvarende funksjon som heter Cross-Device Services, men de snakker ikke helt med Microsoft og får det ikke fullintegrert i OSet. Samtidig jobber Microsoft med noe som heter Resume, og de snakker ikke med Google og får det ikke fullintegrert i OSet. Begge løsningene har i tillegg stilt krav til maskinvare, produsent og versjoner - noe som burde være stikk i strid med det vi hele tiden blir fortalt at Android er åpent - og at det er så bra.

https://www.androidpolice.com/android-pc-copy-paste/

Sitat

You need a Windows 10 or 11 PC to use it. However, Microsoft has limited full clipboard syncing to the Surface Duo and a handful of phone manufacturers. It mostly works on devices running Android 10 or higher.

https://www.androidauthority.com/how-android-handoff-will-work-3601801/

Sitat

In contrast, a seamless Handoff equivalent between Windows and Android would require deep collaboration between Microsoft and Google. While Microsoft is attempting to build such a system, it’s doing so without Google’s direct involvement, leading to a fragmented and limited experience for both users and developers.

For users, Microsoft’s solution is a one-way street: it only supports resuming tasks from an Android phone on a Windows PC, not vice versa. This is because Microsoft lacks the OS-level access needed to show task resumption notices on Android; that functionality would have to be implemented by individual phone manufacturers. The feature also relies on the Phone Link app and its related services, which aren’t pre-installed on many Android devices, creating another barrier to entry.

Hvorfor du må lyve på alderen på barnet ditt forstår jeg ikke.

Skrevet

Jeg har alltid hatt android, og forstår ikke hva som er så spesielt med Iphone. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (13 timer siden):

Alle merkevarer gjør det samme. Til og med Google gjør det, men med en annen målgruppe.

Jeg synes det var åpenbart at Ts snakket om funksjoner på telefonene men når du nå drar inn merkevarebygging så viser det vel mest av alt at markedsføringen til Apple virker.

TS her.

Du har helt rett i at det jeg tenkte på da jeg spurte var funksjonene en iPhone har som (jeg trodde) kanskje ikke andre telefoner har. Den du siterer har dog gode poenger med tanke på markedsføringen - selv om det blir litt rart å føle seg som den del av noe eksklusivt når "alle" er med i den klubben. At noe er eksklusivt må jo innebære at noen ekskluderes, og når "halve Norge" er del av "Club iPhone" kan man vel ikke kalle den eksklusiv, men kanskje heller inklusiv.

Anonymkode: c8137...6e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...