Gå til innhold

Vi hadde et dårlig hestehold?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det var i 1976. Hesten vi kjøpte var vanskjøttet, og umulig å ha med å gjøre i starten. Etter et halvt år forandret den seg, det skjedde gradvis. Vi hadde bare en, jeg vet de minst skal være to, men han gikk med sauer. 

Året etter flyttet vi og da gikk han med colliene våre. Vi måtte bygge torvgamme i den gamle låven, hadde varmepære og varmeovn der. Det snødde mye den vinteren, men vi lagde /tråkket stier, null riding. Kun mye samvær og kos. 

Begynte gradvis å ri igjen på våren. Dette var ikke ideelt, noe jeg vet, men alternativet var slakteriet. Året etter måtte vi selge han, og han likte ikke barn så jeg kjøpte han tilbake og fikk stallet han opp som delvis pensjonist. Han hadde blitt mishandlet før vi overtok. Det fikk jeg høre av søstrene på stallen han var på da vi kjøpte. 

I dag ville kanskje mattilsynet grepet inn og enten omplassert eller avlivet. 

Hva tenker dere om dette? Han var #gal# da vi overtok han, sparket, beit, kastet av... han hadde sine knep på det å kaste av. 

Han fikk følge med på turer med hundene våre. Hvis ikke, klaget han og gjorde lyd. 

En dag ble han gammel og ble slaktet med maske på gårdstunet. 

Var vi fæle hesteeiere?

Anonymkode: bea1c...106

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var i 1976. Hesten vi kjøpte var vanskjøttet, og umulig å ha med å gjøre i starten. Etter et halvt år forandret den seg, det skjedde gradvis. Vi hadde bare en, jeg vet de minst skal være to, men han gikk med sauer. 

Året etter flyttet vi og da gikk han med colliene våre. Vi måtte bygge torvgamme i den gamle låven, hadde varmepære og varmeovn der. Det snødde mye den vinteren, men vi lagde /tråkket stier, null riding. Kun mye samvær og kos. 

Begynte gradvis å ri igjen på våren. Dette var ikke ideelt, noe jeg vet, men alternativet var slakteriet. Året etter måtte vi selge han, og han likte ikke barn så jeg kjøpte han tilbake og fikk stallet han opp som delvis pensjonist. Han hadde blitt mishandlet før vi overtok. Det fikk jeg høre av søstrene på stallen han var på da vi kjøpte. 

I dag ville kanskje mattilsynet grepet inn og enten omplassert eller avlivet. 

Hva tenker dere om dette? Han var #gal# da vi overtok han, sparket, beit, kastet av... han hadde sine knep på det å kaste av. 

Han fikk følge med på turer med hundene våre. Hvis ikke, klaget han og gjorde lyd. 

En dag ble han gammel og ble slaktet med maske på gårdstunet. 

Var vi fæle hesteeiere?

Dere ga ham et godt liv på slutten. 

Anonymkode: fc328...f18

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere ga ham et godt liv på slutten. 

Hva med når han var yngre? Jeg har mer erfaring nå, men tror du han led bortsett fra at han var redd og sinna. Vi klarte temme han etter mishandlingen.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva med når han var yngre? Jeg har mer erfaring nå, men tror du han led bortsett fra at han var redd og sinna. Vi klarte temme han etter mishandlingen.

ts

Jeg mener dere ga ham et godt liv fra dere overtok ham

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen her som kan si hva slags hestehold du bedrev for femti år siden. 

Er dette noe du tenker mye på?

Anonymkode: ea187...19d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanskjøttede og mishandlede dyr er vanskelige å håndtere. Det er ingen fasit eller om det noensinne kommer til å bli bra. Det beste du kan gjøre er å gjøre det beste ut av enhver situasjon og være tålmodig/kjærlig. Tror du heller får tenke på at hesten hadde det bra under deres omsorg og at han fikk noen gode år. Det gjelder alle dyr og vi skal ha respekt for dem.

Anonymkode: fed0f...bf4

AnonymBruker
Skrevet

Dere gjorde vel det beste dere kunne og samtidig kan det ha vært at han ideelt sett hadde behov for mer. Det ene utelukker jo ikke det andre. 

Hvorfor sier du at gradvis begynte å ri på våren ikke var ideelt? Var hesten for dårlig til å bli ridd? Jeg vet ikke om jeg forstod hva du mente der. 

Det er uansett ingenting du kan gjøre med nå annet enn å lære og gjøre endringer ved eventuelt annet hestehold. Veldig synd at hesten ble mishandlet hos andre, det skaper jo traumer. Det setter store spor hos dyr som hos mennesker. 

Anonymkode: d5a23...dbb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...