Gå til innhold

Når barn snuser

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor krise er det om du finner snus til ditt barn som går på ungdomsskolen? Blir du sint? Jeg prøvde å snakke med mitt barn om det og det sier at det roer seg litt ned med det. Det synes jeg er litt skremmende.. hva blir det neste barnet trenger å roe seg ned på da..? Prøvde å snakke med det om det da. Ville du fått barnet til å snakke med noen om akkurat det? 

Anonymkode: bdbc4...c52

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barn? :klo: ungdomskolen?

Anonymkode: b047f...139

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barn? :klo: ungdomskolen?

Anonymkode: b047f...139

Ja enig. Det ble feil overskrift. Tenkte det i det jeg postet det. Beklager- se bort fra overskriften 🥰

Anonymkode: bdbc4...c52

Skrevet

Ungdomskolen..13-16?

Hvem alder snakker vi om?

Hvem snus?

AnonymBruker
Skrevet

Ungdommen her snuser. 16 år og har snuset i et år, halvannet. Det hjelper ikke å mase, kjefte eller true. Det vet jeg fra egen erfaring. En gang må de faktisk ta egne valg over egen helse. Han er ærlig med både tannlege og lege om det, og de virker ikke særlig overrasket, så det er nok (dessverre) veldig normalt i dag.

Det eneste du kan gjøre er å nekte å gi penger til det, men de vil som regel finne en måte å skaffe seg det på. Du kan også, på en positiv måte oppmuntre til slutt. Husk at kjeft og mas vil bare gjøre vondt verre. 

Anonymkode: 5eb52...ef9

Skrevet

Det hjelper ingenting å bli sint. Snarere tvert imot. Hadde tatt en prat med barnet. Det tenker jeg er viktig. 

AnonymBruker
Skrevet

Viktigste er å ta en prat om det, mer får du ikke gjort. Sønnen her var mot alt som var snusing. Inntil han begynte som lærling alle rundt snuser jo, så ente da med å begynne. Bruker noe med smak, lukter i hvertfall mint eller bær av den han bruker. Han er nå ærlig overfor tannlege om det, 

Å kjefte osv hjelper i hvertfall ikke. Men du kan evnt ikke gi lommepenger så han får kjøpt, uten om hvis han tjenere egene penger

Anonymkode: d876d...7f7

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at på ungdomsskolen vet de såpass mye om skaden snus gjør. Jeg ville likevel fortalt om utfordringene med snus og helse, og prøvd å sette noen tanker i hodet på ungdommen om valgene hen tar. 
og så lenge ungdommen bor hjemme, ikke er gammel nok for kjøp og ikke har egen inntekt så ville jeg også tatt en prat om hvordan hen får kjøpt snus og hvordan den finansieres! 

Anonymkode: 0b20e...2fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt sjokkert, og tatt en alvorsprat om farene med snus og tobakk. Faren har hatt munnhulekreft og vært gjennom tøffe behandlinger og operert vekk mesteparten av tungen, og har vanskeligheter med å både spise, smake og snakke - så hen trenger virkelig ikke utfordre skjebnen og drive med noe så totalt unødvendig som øker risikoen.

Anonymkode: dfafa...d9e

Skrevet

Tja aner ikke snakket med en politimann når jeg var 16 år som jeg traff så tok han seg en snus så så han at jeg titta på boksen så spurte han om jeg ville ha ja takk sa jeg så tok jeg en General Portion så sa han det er ikke farlig jeg begynte og snuse selv som 16 åring så vet åssen det er når det er tomt og du ikke har vært i sverige 😀 helgen etter reiste jeg til sverige med moped og kjøpte snus 😀

Skrevet

Ryddet for forherligelse av brudd på norsk lov, avsporinger og tull, samt svar til dette.

Chantielle mod.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg hadde blitt sint. Og innført betydelige sanksjoner. 

Det er ikke all ungdom den tilnærmingen fungerer for, men en temmelig autoritativ stil fungerer bra på mine. 

Anonymkode: bcb25...04d

AnonymBruker
Skrevet

Vi fant snusbokser på rommet til tenåringen vår. 

Gadd ikke å si noe som helst, men det ble slutt på penger til annet enn trening og mobilabonnementet. Han spurte etter penger til kino noen dager etter vi fant snusboksene og da svarte jeg bare at har han råd til å snuse, har han råd til å betale kinoen selv. Det ble helt stille og han kom seg i hvert fall på kino, men ikke for våre penger. 

Han tok til fornuft etter et par måneder. Nå er han 20 og verken røyker eller snuser. Uten at det trenger å være noe annet enn tilfeldig, men det funket her i huset. 

Anonymkode: 2fb46...2c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...