AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #1 Skrevet 18 timer siden Jeg har endel helsetrøbbel, jobber og tjener lite, har lite på sparekonto. Mannen tjener veldig mye. Vi eier felles bolig. Tenkte jeg måtte søke sosialhjelp for å få til å flytte. Men mannen må vel kanskje betale det jeg trenger av flyttebil, møbler osv? Så får den summen trekkes fra min del når skifteoppgjør er klart eller? Anonymkode: df2d9...02d
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #2 Skrevet 18 timer siden Dere må dele innboet og noe vil du kunne ta med deg. Mannen trenger og må ikke betale for din flytting. Det er noe du må ordne selv. Du kan ikke forvente at han legger ut for deg. Godt mulig at han vil gjøre det, men du bør ta høyde for at dette må du ordne og betale for selv. Anonymkode: 2de71...766 4
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #3 Skrevet 18 timer siden Hvis dere er gift og har felleseie skal i utgangspunktet alt av verdi og gjeld deles likt. Så ja, han kan eventuelt betale for flyttingen din. Men vil han det da? Anonymkode: 252f6...a79 1
Fighter83 Skrevet 18 timer siden #4 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har endel helsetrøbbel, jobber og tjener lite, har lite på sparekonto. Mannen tjener veldig mye. Vi eier felles bolig. Tenkte jeg måtte søke sosialhjelp for å få til å flytte. Men mannen må vel kanskje betale det jeg trenger av flyttebil, møbler osv? Så får den summen trekkes fra min del når skifteoppgjør er klart eller? Anonymkode: df2d9...02d Om du blir utsatt for psykisk eller fysisk vold av å bo med mannen din så kan du ringe krisesenter for å få rådgivning på hva du kan gjøre.
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #5 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvis dere er gift og har felleseie skal i utgangspunktet alt av verdi og gjeld deles likt. Så ja, han kan eventuelt betale for flyttingen din. Men vil han det da? Anonymkode: 252f6...a79 Har han et valg? Er det ikke bedre at han faktisk får tilbake penger senere enn at Nav må bidra? Han har nesten en mill på sparekonto. Anonymkode: df2d9...02d
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #7 Skrevet 17 timer siden Er vel ikke hans problem å betale for din flytting. Men han må betale deg og og dere skal dele møbler likt. Anonymkode: 16b80...bac 4 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #8 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har han et valg? Er det ikke bedre at han faktisk får tilbake penger senere enn at Nav må bidra? Han har nesten en mill på sparekonto. Anonymkode: df2d9...02d Hvordan skal du tvinge han til det? Ingen kommer til å hjelpe deg. Du må ordne det selv. Så enten er han en grei fyr som gjerne hjelper deg (og da hadde du vel ikke trengt å spørre her inne?) eller så kan du glemme det, samme hva reglene sier. Men femti prosent av hans sparepenger kan du i teorien ha krav på, med forbehold om særeie, arv og skjevdeling. Hvorfor skal han få tilbake penger senere? Anonymkode: 252f6...a79 2
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #9 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Er dere gift? Anonymkode: 519b3...9a8 Ja Anonymkode: df2d9...02d
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #10 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men femti prosent av hans sparepenger kan du i teorien ha krav på, med forbehold om særeie, arv og skjevdeling. Hvorfor skal han få tilbake penger senere? Anonymkode: 252f6...a79 Det skal jo fordeles masse penger, det var derfor jeg tenkte at en liten sum kan brukes fort, og at jeg da får litt mindre når oppgjøret er klart. Det er ikke noe særeie og arv her. Anonymkode: df2d9...02d
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #11 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja Anonymkode: df2d9...02d Blir du mishandlet, ta kontakt med krisesenter. Og advokat. Hvis det ikke er skrevet noen ektepakt, vil du ha krav på halvparten av det dere har opparbeidet dere ETTER dere giftet dere. Og han har mange valg, han kan trenere dette i lang tid. Trist å lese om kvinner som ikke har klart å spare opp egne penger i voksen alder og som i tillegg jobber. Og enda tristere å lese om menn som ikke er snille mot sin partner. Har du noe du kan selge? Anonymkode: fae93...d01
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #12 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det skal jo fordeles masse penger, det var derfor jeg tenkte at en liten sum kan brukes fort, og at jeg da får litt mindre når oppgjøret er klart. Det er ikke noe særeie og arv her. Anonymkode: df2d9...02d Kjøpte dere huset etter inngått ekteskap? Hadde han egenkapital før dere giftet dere? Anonymkode: fae93...d01
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #13 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Har han et valg? Er det ikke bedre at han faktisk får tilbake penger senere enn at Nav må bidra? Han har nesten en mill på sparekonto. Anonymkode: df2d9...02d Selvsagt har han et valg. Du har rett til halvparten når det ikke er særeie eller skjevdelingskrav, men så lenge skiftet ikke er klart rår han over egne midler. Anonymkode: b0c11...c6d 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #14 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjøpte dere huset etter inngått ekteskap? Hadde han egenkapital før dere giftet dere? Anonymkode: fae93...d01 Huset ble kjøpt etter ekteskapet. Egenkapital fikk han etterhvert spart seg opp etter vi gifta oss. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Blir du mishandlet, ta kontakt med krisesenter. Og advokat. Hvis det ikke er skrevet noen ektepakt, vil du ha krav på halvparten av det dere har opparbeidet dere ETTER dere giftet dere. Og han har mange valg, han kan trenere dette i lang tid. Trist å lese om kvinner som ikke har klart å spare opp egne penger i voksen alder og som i tillegg jobber. Og enda tristere å lese om menn som ikke er snille mot sin partner. Har du noe du kan selge? Anonymkode: fae93...d01 Har vært i kontakt med krisesenter, men skal ta en telefon dit igjen. Han hadde ikke så mye oppspart før vi gifta oss. Han flytta inn hos meg da vi ble sammen. Da hadde jeg alt jeg trengte. Men han vil fornye hjemmet i hytt og gevær, alt av mine møbler er bytta ut forlengst. Ingenting kan selges. Møblene er kjøpt i hans stil med hans penger. Har så og si blitt voldtatt i den sofaen, alt i det huset gir dårlige minner. TVen er vel den største man kan få, og giga tvbenk, jeg har ingen interesse av å ta med dette. Spisemøblene er rådyre og tar mye plass. Det er uaktuelt i en liten leilighet. Jeg har betalt en ganske stor del av regningene våre, med tanke på hvor lite jeg tjener. Han mye mer såklart, men han tjener flere ganger så mye. Han har overført penger til meg når det har vært nødvendig. Har ikke følt det var riktig å spare samtidig som han overførte til meg. Jeg har adhdsymptomer mye pga. forholdet tror jeg. Mye smerter og rett og slett ikke fått til å tenke klart. Anonymkode: df2d9...02d 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #15 Skrevet 17 timer siden Har du noen "bevis" på hvordan han har behandlet deg? Anmeldt? Mener fortsatt det samme, krisesenter og advokat. Og du må stålsette deg, for dette kommer til å ta tid og krefter. Men som jeg sa til min mor da hun fikk juling hver dag, jeg bor heller i telt og spiser brød og ris enn å se deg bli utsatt for dette. (Jeg var ung tenåring da). Anonymkode: fae93...d01
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #16 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Han flytta inn hos meg da vi ble sammen. Anonymkode: df2d9...02d Og så kjøpte vi altså nytt hus noen år senere. Anonymkode: df2d9...02d
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #17 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Huset ble kjøpt etter ekteskapet. Egenkapital fikk han etterhvert spart seg opp etter vi gifta oss. Har vært i kontakt med krisesenter, men skal ta en telefon dit igjen. Han hadde ikke så mye oppspart før vi gifta oss. Han flytta inn hos meg da vi ble sammen. Da hadde jeg alt jeg trengte. Men han vil fornye hjemmet i hytt og gevær, alt av mine møbler er bytta ut forlengst. Ingenting kan selges. Møblene er kjøpt i hans stil med hans penger. Har så og si blitt voldtatt i den sofaen, alt i det huset gir dårlige minner. TVen er vel den største man kan få, og giga tvbenk, jeg har ingen interesse av å ta med dette. Spisemøblene er rådyre og tar mye plass. Det er uaktuelt i en liten leilighet. Jeg har betalt en ganske stor del av regningene våre, med tanke på hvor lite jeg tjener. Han mye mer såklart, men han tjener flere ganger så mye. Han har overført penger til meg når det har vært nødvendig. Har ikke følt det var riktig å spare samtidig som han overførte til meg. Jeg har adhdsymptomer mye pga. forholdet tror jeg. Mye smerter og rett og slett ikke fått til å tenke klart. Anonymkode: df2d9...02d Det er ikke adhd-symptomer, det er teakmesymptomer. Det høres ut som du trenger hjelp av krisesenter for å planlegge brudd og flytting. Og nei, mannen har ikke plikt til å hjelpe deg. Er han en drittsekk kan han gjøre mye for å gjøre det vanskelig for deg. Mulig du burde hatt advokat, men hør med krisesenteret hva de anbefaler. Anonymkode: 006d2...dbc 2
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #18 Skrevet 17 timer siden *traumesymptomer Anonymkode: 006d2...dbc
-venter- Skrevet 16 timer siden #19 Skrevet 16 timer siden Halvparten av de sparepengene er jo dine. Dere er gift og da er alt oppspart etter giftemål felles. Både hus og annet. Pengene fra din leilighet som du hadde med inn i fellesskapet er selvfølgelig dine til å ta med ut igjen. 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #20 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du noen "bevis" på hvordan han har behandlet deg? Anmeldt? Mener fortsatt det samme, krisesenter og advokat. Og du må stålsette deg, for dette kommer til å ta tid og krefter. Men som jeg sa til min mor da hun fikk juling hver dag, jeg bor heller i telt og spiser brød og ris enn å se deg bli utsatt for dette. (Jeg var ung tenåring da). Anonymkode: fae93...d01 Det er ikke fysisk vold, men trusler om det når vi krangler. Det er latent vold, psykisk og diverse vold. Han er veldig forsiktig med det han skriver på melding til meg. Har ikke fått brukt lydopptaker når han setter igang, for det skjer så plutselig. Vil helst ikke anmelde. Jeg føler jeg har kommet langt i prosessen. Men er sliten fra før, og bør nok bli mer opplyst om x antall feller som finns fremover. Vi har barn. Leste f.eks. her for 5 min siden at å signere om delt bosted bør man nok ikke gjøre i mitt tilfelle. Jeg tenker at jeg kommer til å ha barna mer enn 50/50 og dermed må de ha folkeregisteret adresse hos meg. Man må ha tunga rett i munnen og ikke forhaste seg for mye ja. Uff, får helt vondt av siste setningen din💔 Anonymkode: df2d9...02d 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå