Gå til innhold

Hva si til barn som mobber ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå er jeg så lei og så oppgitt. Barnet mitt får slengt stygge kommenterer etter seg hele tiden, dette av den samme gruppen barn i klassen. Kommentaren går på kropp, utseende og vekt, barnet mitt er større enn flere av sitt kjønn, men ikke overvektig, rett og slett bare høyere, men ellers normalvektig. Ikke at det egentlig har noen si, fordi slike kommentarer som den gruppen med barn slenger er like ugreit uansett. 

Skolen har i flere år forsøkt å bli bukt med problemet, men det kommer alltid tilbake. Og jeg synes det er ugreit at mitt barn og andre barn skal føle seg enda mer utrygg på eget utseende enn de allerede gjør helt i starten/rett før tenårene.

Nå skal jeg på skolen til barnet mitt i forbindelse med noe annet, og jeg har faktisk lyst til å si noe til disse barnene hvis jeg ser dem. Mest fordi de ikke tar til seg tilsnakk de har fått på skolen, usikker på om foreldrene irettesetter dem, men nå ønsker jeg å si noe direkte til de i håp om at de slutter og forstår alvoret.

Men hva sier man ?

Anonymkode: 77d26...92a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå er jeg så lei og så oppgitt. Barnet mitt får slengt stygge kommenterer etter seg hele tiden, dette av den samme gruppen barn i klassen. Kommentaren går på kropp, utseende og vekt, barnet mitt er større enn flere av sitt kjønn, men ikke overvektig, rett og slett bare høyere, men ellers normalvektig. Ikke at det egentlig har noen si, fordi slike kommentarer som den gruppen med barn slenger er like ugreit uansett. 

Skolen har i flere år forsøkt å bli bukt med problemet, men det kommer alltid tilbake. Og jeg synes det er ugreit at mitt barn og andre barn skal føle seg enda mer utrygg på eget utseende enn de allerede gjør helt i starten/rett før tenårene.

Nå skal jeg på skolen til barnet mitt i forbindelse med noe annet, og jeg har faktisk lyst til å si noe til disse barnene hvis jeg ser dem. Mest fordi de ikke tar til seg tilsnakk de har fått på skolen, usikker på om foreldrene irettesetter dem, men nå ønsker jeg å si noe direkte til de i håp om at de slutter og forstår alvoret.

Men hva sier man ?

Absolutt ingenting. De kommer til å mobbe han fordi han trenger morra si til å beskytte seg. 

Anonymkode: 3e0ce...002

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Det blir enda verre om du sier noe. Hvorfor kommenterer de vekta hvis den er normal? Er du blir for ditt eget barn kanskje?

Anonymkode: 56cb2...fff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det blir enda verre om du sier noe. Hvorfor kommenterer de vekta hvis den er normal? Er du blir for ditt eget barn kanskje?

Anonymkode: 56cb2...fff

Spiller det noen rolle???

Om barnet virkelig hadde vært overvektig så tenker du at det er greit at de kommenterer? 

Anonymkode: 5c1e2...94a

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Du bør ta de en og en ikke når de er samlet som en gruppe og skremme dem med alt du har. Håp på at det ikke vil bli brukt mot ungen din.

Går ut ifra at det er snakk om tenåringer her så tror egentlig at det er for seint å si noe som helst som kan forandre deres syn på ditt barn, dessverre.  De burde ha bli tatt MYE tidligere. Du kan jo kanskje prøve å snakke med foreldre?

Anonymkode: e8c84...6b8

Skrevet

De er 10 år så usikker på om det blir for seint eller ikke . Etter 3 år med dette ser jeg snart ingen løsning, ting bedrer seg i perioder for å så gå tilbake til det samme. 

De kommenterer kropp, hårsveis, generelt mye fokus på utseende det siste året , men sier sårende ting om det meste man kan finne på.

De ødelegger også ting andre barn i klassen har laget, f.eks. tegninger eller annet. Det er flere episoder med hardhendt dytting og annet, det gjelder altså ikke bare mitt barn disse barna angriper med kommentarer og oppførsel, men jeg føler at jeg ikke får nok hjelp av skolen til å stoppe dette, og begynner å se meg lei av at mitt barn skal føle seg dårlig på bekostningen av disse. Noen av de andre barna som opplever dette sier ikke noe hjemme til sine foreldre i følge mitt barn. Selv om jeg så absolutt tror dette påvirker de også negativt, så har jeg inntrykk av at de får mindre pepper av denne «gjengen» , enn hva mitt barn gjør. 

Inntrykket jeg har er at foreldrene til disse barna som holder på, enten ikke ser hvordan de oppfører seg, har kapasiteten til å gjøre noe med det eller kanskje ikke bryr seg. Dette fordi min mann tok opp situasjonen om vårt barn i foreldremøte, og kun en av foreldrene sa noe til han i etterkant.  Samtidig har skolen informert foreldrene til disse barna om oppførselen deres og burde vel da skjønt at det er deres barn min mann da snakket om.

Alternativet med å flytte har vi tenkt på, men barnet vårt har fått gode venner her og ønsker egentlig ikke å flytte, men merker jeg er redd for hva denne utviklingen med mobbing kan gjøre når de kommer i tenårene. 

Skrevet

Det er hvertfall sosial selvmord for barnet ditt om du gjør noe slik. Mine hadde heller dødd enn at jeg skulle konfrontert mobberne i plenum. 

Det er slikt du kan gjøre når de ikke er andre folk rundt;)

Anonymkode: db852...787

Skrevet

Om du ikke er en de faktisk er redd for eller har stor respekt for blir tilsnakk fra deg bare verre. 

Det du kan gjøre er å sette igang sak, eller, bytte skole.

Skrevet

Ryddet for innlegg med forherligelse av brudd på norsk lov, brukerangrep, avsporinger, samt svar til dette.

Chantielle mod.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.2.2026 den 21.14):

Men hva sier man ?

Husker ennå godt da jeg gikk på barneskolen en gang på 90 tallet.

Da plaga eg en gutt som var litt annerledes litt, og kanskje litt mye (husker ikkje)

Men hvertfall så endte det med at far hans kom på skolen, tok løfta meg opp bar meg med bak skolen der ingen såg oss, og holdt meg opp etter veggen.

Så sier han: rører du .... igjen kommer du til å angre.

Plaga aldri han igjen for å si det sånn.

Og når eg tenker tilbake på denne episoden i dag. Er eg faktisk evig takknemlig for denne faren, eg var bare en liten gutt. Eg viste ikkje ka det ville si å mobbe, eg syns sikkert bare det var morsomt den gangen.

Men som voksen person så hater eg mobbing, og det gjør vondt å tenke på h or vondt det må være for de små barna som blir mobbet.

Derfor er eg veldig takknemlig overfor denne faren, som stoppet meg på en effektiv måte til å fortsette å gjøre noe som eg ville kommet til å angre på hele livet.

Jeg og han gutten er forøvrig venner den dag i dag.

Men om dette ville latt seg gjøre i dag er eg mer skeptisk til.

Det falt meg aldri inn i min villeste fantasi som barn å fortelle til noen voksne hva han faren hadde gjort. For i mitt hode var det eg som hadde gjort noe galt. Og det var det jo og. Men i dag ville hele denne episoden endt med katastrofe for den faren vil eg tro.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du vurdert å melde på barnet ditt karate? Eller krav maga?  

Anonymkode: 37021...daa

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært min unge så hadde jeg i all hemmelighet tatt for med denne mobberen og skremt livskiten ut av han eller de. Skremt han så han pissa på seg. 
Det gjorde jeg i matbutikken når drittungene drev med dritt i bærskapet. De må taes og settes i respekt 

Anonymkode: 89633...22d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...